• Anonym (Ständigt sjuk)

Ständigt sjuk

Hej! Jag har jätte dåligt immunförsvar o den enda gången jag inte varit sjuk de senaste 15åren under en längre period var förra året då jag var gravid. Jag drabbas av allt från infektioner i bihållorna, hals, magsjuka, förkylningar till urinvägsinfektioner o öroninflammationer. Drabbas av både virus o bakterier o innan graviditeten åt jag säkert antibiotika 1-4gg per år. Jag är extremt allergisk mot många läkemedel. Jag har alltid haft ont i magen o när jag var liten (0-7år) var jag laktosintollerant m det växte bort. Jag äter inte gluten sedan 2år tillbaka o mår bättre m proverna blod o biopsi visade inget. Utredningar har gjorts på mage, galla o lever m inget hittades, så jag undrar vad jag ska göra för att må bra? Få bättre immunförsvar? Jag äter mkt grönsaker, promenerar 1-2timmar dagligen, äter allsidig kost m kött, fisk o kolhydrater. Jag äter helt glutenfritt o äter inte heller något från gris. Jag undrar också hur jag ska göra för att bli utredd gällande immunförsvar? Min son föddes i oktober o jag helammar honom. m sedan januari har han haft öroninflammation 3 gånger efter varandra o ätit 2 penicillinkurer. Han har varit konstant förkyld sedan januari o jag undrar om min amning förvärrar hans immunförsvar o hur vi ska hjälpa honom att bygga upp det? Mvh emma

• Svar på tråden Ständigt sjuk
  • Allergiexperten

Hej! Det är jobbigt att vara sjuk jämt och du har många frågor vilket jag verkligen förstår. Äta allsidigt och se till att få i sig vitaminer från både växt och djurriket är en bra början. Stor del av kroppens immunförsvar sitter i magen och många som har magbesvär blir friskare om de dagligen får i sig probiotika. Det tycker jag du ska prova. Läs även om probiotika på nätet så får du en bra information. Probiotika säljs som små yoghurtförpackningar i vanliga livsmedelsaffärer. Sen tycker jag att en ordentligt genomgång av hur du mår är viktigt och då är det husläkaren som du i första hand ska vända dig till.
    Om din son haft 3 öroninflammationer sedan i januari tycker jag att du ska se till att han bedöms av öronläkare. Be att få remiss dit av din husläkare.
    Det är bra att du ammar och det förvärrar inte alls hans immunförsvar, om det fungerar bra så fortsätt att amma. Ge sedan smakportioner som vanligt under amningsskydd. Din sons immunförsvar behöver inte "byggas upp". Han är född med eget immunförsvar som ska skydda honom. Lev hälsosamt, stressa inte, ät normalt, rök inte och drick inte alkohol under tiden du ammar, det räcker gott.
    vänliga hälsningar Anitha

Svar på tråden Ständigt sjuk