• fröken

Nu har jag tröttnat på att vänta tills hon ska bli intresserad av egen maskin!

Har en dotter som fyllde 3 i januari. Hon vägrar potta och toa. De få gånger jag lyckats få henne att sitta där har inget hänt. Hon vill bara ha blöja. Nu önskar jag tips på hur vi ska gå tillväga för att börja få henne att förstå att hon måste börja kissa på potta/toa.
    Jag VET att de flesta tycker att man ska vänta tills barnet själv vill, men nu är jag faktiskt trött på att vänta. Något litet knep kanske någon ha hur vi ska kunna locka fram ett intresse.

Vi har försökt:

-köpa trosor som hon gärna vill ha
    -ge henne klistermärken när hon sitter på pottan
    -låta henne gå utan blöja - vilket resulterar i kiss på golvet, men ingen förståelse för var kisset ska vara

Inget funkar.

• Svar på tråden Nu har jag tröttnat på att vänta tills hon ska bli intresserad av egen maskin!
  • solskina

ta bort blöjan och sätt på den inne på toaletten, låt henne vara där inne med den på en stund sedan tar ni av den igen. Det gör att ni tränar vilket rum man gör ifrån sig i. Nästa steg är toa. När hon är så stor behöver ni inte ta vägen genom pottan.

Sådan här hjälp kan man få av en urinsköterska på barn kliniken. Ring dit om ni inte får till det.

• framsteg

Har läst om andra som mutat med godisbilar - varje gång man kissat får man en godisbil.

Övningstestat detta lite här hemma på vår lille som jag tänkte köra mer med till sommaren. Istället för godisbilar så har han fått russin, vilket till och från funkat bra, men som sagt var, han är 2 senare i år så han är ju lite mindre.

• Isalel

Kanske kan börja gå på pottan på tider?
    Innan måltider och vila och sånt? Om det är svårt att sitta still kanske du kan läsa en bok en stund, kommer det kiss är det jättebra, men kommer det inte så gör det inte? Så hon vänjer sig med att vara där?

• mamma till tre busungar

hur länge har ni kört utan blöjor med kisspölsresultat innan ni gett upp och tagit på blöjan igen?

• fröken

Tack för tipsen!
    Ett av problemen är att hon på något vis är rädd för pottan. Och det känns så elakt att tvinga henne.
    Vi har inte kört särskilt många dagar med trosor innan blöjan åkt på, dels för att vi inte vill skicka henne till dagis när vi vet hon kommer att kissa ner sig, och dels för att hon verkar rädd när hon kissar i trosorna.
    Kan bara inte förstå var det blev fel. Hon har en storebror som inte heller var sugen i början men han var torr på dagtid när han var 2,5 år.

Ska nu börja med att testa Solskinas tips. Sen betar vi av de andra tipsen om vi ser att det inte ger något.

• Dr Mupp

Ska du vänta in henne så får du vänta länge. Varför skulle hon vilka bli blörfri. det är ju bekvämt med blöjor. Bara att kissa och bajsa där man är. Hon behöver inte avbryta leken, tänka på att hålla sig osv. För henne finns just nu inget intresse av att bli blöjfri. Det kommer komma senare, när hon inser att det är hon och bebisarna som har blöja, alla andra har inte det, men det kommer med största sannolikhet dröja tills dess.

Att vänta in eget intresse är det dummaste jag hört och det bäsa sättet att få en fyraåring i blöjor.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • fröken

Idag bestämde vi att blöjan ska bort när hon är hemma. Och det funkade över förväntan, för hon kissade ner sig precis vid pottan istället för mitt i leken :)

• lisadragon

Om hon gillar pengar så ge henne mynt varje gång hon kissar i pottan. Min 2.5 åring funkade det klockrent på, han ÄLSKAR pengar och innan just mynt-tricket så hatade han pottan.
     Det gick att omvända honom på två dagar.
     Nu är han helt blöjfri dagtid och oftast torr på nätterna men har nattblöja på sig utifallatt..

Svar på tråden Nu har jag tröttnat på att vänta tills hon ska bli intresserad av egen maskin!