• Novemberstjärnan

När slutade era barn sova på dagen?

Vid vilken ålder är lagom att börja?
    Vi flyttar om 2 veckor och väntar bebis en månad senare.
    Är det lagom att ta bort sovstunden i samband med flytten, tror Ni?
    Sonen är då 2år och 4månader, kommer sluta vara på dagis för att ist
    bo in sig och vara hemma när bebis kommer...

Hur vänjer man av dem att sova på dagen? Nu sover han en timme varje dag efter lunch!

Tack för tips!

• Svar på tråden När slutade era barn sova på dagen?
  • MalinEddie

Det finns ju ingen anledning att ta bort den bara för att han får ett syskon. Har läggningarna börjat strula? Vår dotter var 21/2 år när vi tog bort dagsömnen eftersom läggningen på kvällen tog lång tid. Sonen är nu 2 år och 2 månader och vi har inget strul än trots dagsömn. Vi kommer ta bort den när det blir strul, inte innan.

• minSaile

Vi märkte när vår son var runt 2 år att det tog väldigt länge att få honom att sova på dagen, mellan 30min- 1,5 timmar och då började vi ge upp och han sov/vilade endast på förskolan. Under sommaren sov han inte alls på dagen...jo, ibland senare på eftermiddagen och mest om vi var iväg. När han började på förskolan igen på hösten så var han 2,5 år och då sa vi åt dom att han inte sov efter  lunchen alls. Så jag tror nog att det kan vara en bra idé i samband med flytten.

Om ni märker att han är väldigt trött, då tycker jag ändå att han ska kunna få vila/sova men låt honom vara lite mer aktiv före och efter lunch...fördröj sömnen för var dag och till slut så kommer han sluta sova. men som sagt, är han jättetrött så ska han ju vila sig

• over the moon

Hej,
    Vår dotter slutade då hon var 3 år o 2mån...Det varierar ju från barn till barn. Vissa slutar mycket tidigare.
    Tror de flesta brukar ta bort dags vilan då kvällarna börjar strula. Om barnet vill va uppe till 20.00 eller senare och omläggningen tar mer än typ 40min. Annars är det väl ingen ide att ta bort vilan om de behöver den?

Första tiden brukar många bebisar sova mycket. Vi har precis 2 år mellan våra barn och det fungerade bra med att stora flickan fortfarande fick vila, annars hade hon nog inte varit så skoj att leka m...Lycka till!

• AW76

Det är så individuellt!

Min son, nu 5½ år, fick vi avvänja successivt. Han ville nog gärna sova en stund, men då var han helt omöjlig att lägga på kvällarna. Så från ca 2½ års ålder trappade vi ner hans vila, från 1 timme till 45 minuter till slutligen 20-30 minuter. Det var på våren-08, och sen den sommaren sov han inte alls på dagen, och då hade han inte behov av det heller. (somnade dock i bilen vid längre bilturer)

Dottern, nu 3 år, hon visade själv när det var dags att sluta sova på dagen. Vid 1 år o 10 månader så var hon stört omöjlig att lägga på dagen, så då fick hon vara uppe. Och sen den dagen har hon varit vaken dagtid, och klarat det galant. (Även hon somnar vid längre bilturer)

Din son verkar ju fortfarande behöva sova en stund dagtid, eller? Är han svår att lägga om kvällarna? Om han är det kan du ju börja korta ner vilan som jag gjorde med min son. Annars är det väl bara att låta honom sova? Varför tycker du han ska sluta bara för att ni flyttar?

• Missimo84

Oj, min son är 2 år och 10 månader och sover fortfarande ca 60-90 minuter på dagen. Det händer att han är vaken hela dagen hemma, men det orkar han inte på dagis. Vad olika det kan vara från barn till barn.

• Min högsta önskan

Min ädsta sov middag fram tills ha var ca 3 1/2 år! Den sista tiden bara en powernap på ca 20 min.

Stolt mamma till HERMAN född 070129 och THEO född 090423
  • Novemberstjärnan

Nej, jag har ju ingen aning när man börjar med sådant. Därför frågar jag.
    Nattningen går bra. Han lägger sig vid 20. Ibland vill han gå upp redan vid 05 på morgonen!
    Så tänkte att om man tar bort den där pausen mitt i dagen så kanske han sover längre..

Och att det kan vara skönt att få in nya rutiner när vi ska vara hemma alla tre... 

• Lydiaree

Jag fick ta bort middagsluren när min son var 1 år bara. Eftersom han är väldigt aktiv, springer runt och gör saker konstant. Jag märkte även när han skulle sova sin vanliga tid på kvällen vid 19.00-tiden tog det 2 h innan han kunde somna. Succesivt tog vi bort sovstunden på dagen. Nu är han 2 år och sover hur bra som helst på natten. Men det är väldigt induviduellt hur barnen orkar. ibland får min son ligga och bara vila lite, varva ner.

Gör det som känns bäst för dig och ditt barn! Ni märker när det blir dags. Om ni vill hålla honom vaken kan ni en timma innan läggdags sätta honom i badet. =) Han blir lite pigg och leker och badar. Efter tar ni de rutiner som ni har på kvällen. Sedan sover han som en stock =)!!! Ett bra tips.(oM han gillar att bada) !

Lycka till!

• paloma84

Dottern slutade självmant vid 1 1/2 ålder. Dock har jag försökt att söva henne ibland utan att lyckas. Nu är hon snart 2 1/2 år. Hon sover 19-07.

• slangbella

Sonen som snart blir 2.5 sover fortfarande på dagen. Och det kommer han nog att göra ett bra tag till. Vi lägger honom 20.30 och han sover då till ca 07.00 (ibland längre och ibland kortare) och sen sover han 1 - 1.5 timme efter lunch.

Vi har aldrig försökt påverka hans sömnbehov. Han styr det själv och det funkar bra.  Många tycker ju att små barn ska sova tidigt på kvällen, men det har aldrig funkat på vår grabb. Och det funkar jättebra det också

(¯`°?.¸ Det är otroligt vad lite man klarar av om man verkligen inte försöker ¸.?°´¯)
  • Tinnys

De två första var tre år och den tredje är tre nu och sover fortfarande och kommer nog göra så ett tag till.

• Jelenas

Äldsta sonen slutade sova middag sommaren innan han fyllde 3. Egentligen skulle han slutat tidigare men förskolan han gick på lyssnade inte på mina önskningar om vad jag ville. De lät honom sova i flera timmar trots att jag sa till om att det då tog flera timmar att lägga honom på kvällen.

Svar på tråden När slutade era barn sova på dagen?