• Michaela 83

pulver eller "färdigblandad" ersättning?

Vad rekomenderar ni? Och varför?

Engla-Li är snart 6 veckor..Hur många ml ska man ge egentligen?

• Svar på tråden pulver eller "färdigblandad" ersättning?
  • Annikamed2barn

Hej!
    det står på paketet men jag tror vi gav ca 50 ml i början. Vi använde Nan pulver men hade alltid med oss tetra i skötväskan för det är ju så smidigt.

• gård

det är mycket billigare med pulver..jätteolika hur mycket barn äter under olika perioder.. bara att pröva sig fram tror jag

• Peztis

Första tiden hade vi färdigblandad för då är det ju så lite barnet behöver per dag. Sedan blir det raskt väldigt dyrt om man får ge 5-6 tetror per dag... så efter kanske två veckor eller så gick vi över till pulver.

Om du köper Semper, prova att skicka in streckkoden så får du en jättebraburk med skopa, det gör det lite enklare, faktiskt.
    semper.se/barn/templates/6_14.asp&menu_id=0# och klicka på rutan till höger "Smarta prylar..."

• Peztis

På fp står det väl en ungefärlig mängd som barnet ska ha i sig per dygn, det är ju bara rekommendationer. Du märker om barnet får i sog för mycket för då kommer det i retur

• Tessan73

Som tidigare har svarat så är pulver billigare men tetrorna är oslagbara när man ska bort. Fick uppgift på BVC att bebisarna ska ha 160ml.
    På Nan paketen står det:
    2-4v 80-150ml
    1-2mån 100-160ml
    2-4mån 140-200ml
    Nan är mer lättsmält än vad Sempers ersättning är.

//Tessan

• Michaela 83

Jag har helammat framtills nu, då jag märker att mjölken börjat sina
    men iallafall..jag har ju ingen koll på hur mkt hon får från brösten..men när jag idag testade ge ersättning drack hon bara 60ml..
    Det är tydligen 100 ml för lite det

• Nina 73

Vår lilleman får babyplus från semper som vi blandar själva, när vi ska bort tar vi med nan-tetra, för han kräks av semper-tetrorna av någon anledning. Kan vara bra att tänka på; det är lite mer tillsatser i tetrorna!

• Tessan73

Ta inte för allvarligt på hur många ml hon äter. Tänk på att om du även ammar får hon i sig en del. Är hon inte hungrig så har hon fått i sig de hon behöver eller så tar hon igen det vid nästa mål mat.

Vår son äter mest på kvällen och minst på fm.

Lycka till!
    Tessan

• Michaela 83

ok..tack så mycket..ja e så nojjig ..

• Amorella

Michaela:
    Vår baby är 6½ månad och även hon tar bara 60 ml ersättning ibland, fastän hon ibland inte kan ha ätit på flera timmar. De äter så mycket de vill ha - det viktigaste är att babyn går upp i vikt och verkar må bra! Och om du ammar före du ger ersättning (?) så vet du ju inte hur mycket mat babyn egentligen får i sig! Säkert tillräckligt! När jag gav tillägg efter amningen tog vår baby nästan aldrig mer än 50 ml.

Hur märker du att mjölken sinar? Om du vill fortsätta amma så är det ju bäst att ge bröstet först och sedan fylla på med så mycket ersättning som babyn vill ha.

Vi gav tetra i början när vi gav småslattar, men sedan blev det pulver. Men vi kör fortfarande med tetror när vi är på språng plus att det kan vara bra att ha i reserv hemma om det blir verkligt akut.

Hoppas det går bra för dig och att du hittar en balans mellan amning och tillägg som passar er!

• Michaela 83

Alltså nu har jag försökt pumpa ur ett bröst, det kom 90ml..men det är väl rätt ok?? Varför ger jag tillägg då..ja-a det kan man fråga sig

jag har hela tiden trott att det håller på att sina eftersom att vissa dagar gråter och skriker hon bara då jag försöker amma, då tror jag att det är slut eftersom att hon suger och suger men verkar inte som att det kommer nån mjölk..och så ger jag tillägg och hon suger i sig som en blodigel..

Men 90 ml från ena bröstet är väl inte för lite..eller?

• Amorella

Jag tycker det låter som hur mycket som helst!! Själv är jag nöjd om jag lyckas pumpa ut 80 ml från BÅDA brösten! Det går ändå inte att jämföra med hur mycket barnet suger i sig. Ofta går ju inte utdrivningsreflexen igång lika bra när man pumpar. En del kan inte pumpa alls fastän amningen går jättebra.

Jag tror inte du ska vara orolig! Ibland har de perioder när de beter sig som din baby. Det kan vara tillväxtperioder när de behöver äta nästan hela tiden eller så kan de bara vara väldigt sugiga ändå.

Men om du vill vara rädd om amningen, ska du nog vara försiktig med tillägget så hon inte ratar bröstet till slut (om du ger flaska?). Min baby har gjort så - visserligen var hon över halvåret men jag hade tänkt amma längre än så. Eller så fortsätter du med tillägg om du trivs med det. Du måste känna efter själv vad du vill, men om du vill börja helamma igen och behöver hjälp och stöd så finns det ju att få hos Amningshjälpen bl.a.

Lycka till!

(Sjukt snabbt svar, men jag råkade bara slå på datorn just nu... )

Svar på tråden pulver eller "färdigblandad" ersättning?