• mor lilla mor

Gjorde jag fel?

Gjorde jag fel som lät min 13-årig son ( om en månad 14-åring) sova över hos sin tjej som är 13,5 ? Att inte låta honom göra det kändes som att förutsätta att de skulle göra ngt som de inte borde... Delade min tveksamhet med flickans föräldrar men de verkade vara lugna. De är ju bara 13 eller är jag för naiv?

• Svar på tråden Gjorde jag fel?
  • pluvdo

Vill de göra några "sådana" saker så gör de det oavsett om de får sova hos varandra eller ej. Det enda ni kan göra är att se till att de är välupplysta när det gäller preventivmedel och sådär ifall att de skulle få för sig att göra något och hoppas att de inte gör något som de inte är mogna för än. Som sagt kan ni dock inte hindra dem från att ha sex även om de skulle vilja ändå, så om de nu skall göra sådana saker är det väl bättre att de gör det hemma hos någon av familjerna istället för att smyga iväg någon annanstans för att experimentera.

Så jag tycker inte du gjorde fel som lät honom sova där. Sannolikheten är stor att de bara på sin höjd kramas och pussas ändå. Ser säkert på film med familjen och sånt.

Är föräldrarna han sover hos lugna så är allt säkert i sin ordning.

• lövet2

Fel och fel - jag skulle inte tillåtit det. 13 år är en läskig ålder, och förhållandet dem emellan kan utvecklas från att gulligt hålla handen till att göra barn på bara en halvtimme.
    Jag var så där lite naiv med ett av mina barn, som bildade ett så jättegulligt par tillsammans med en annan 13-åring. Hips vips hade de hunnit med ett oskyddat samlag och kom undan med blotta förskräckelsen ...

• Janna84

Jag skulle inte säga nej oavsett ålder. Jag hade sex när jag var 13 år med min jämngamla pojkvän men vi sov aldrig över hos varandra. Vill de ha sex så har de det oavsett om de får sova över hos varandra eller inte. Upplys om risker kring graviditet och könssjukdomar och låt era tonåringar ha sitt privatliv.

• mor lilla mor

Har alltid varit öppen med våra barn om frågor kring sex och hur man skyddar sig osv, osv.  Det skadar kanske inte att repetera  några gånger till och sedan bara hoppas att ngt har fastnat i deras huvud.... och just det, att de tänker med huvudet och inte med ngn annan kroppsdel...

• AndreasH

Som andra redan sagt, vill dem ha sex kommer det hända ändå.

Visa din son att du litar på och respekterar honom, så kommer han antagligen respektera dig och dina åsikter med. Att försöka förbjuda tonåringar att göra saker är meningslöst. Har en egen son på 14 år som är sexuellt aktiv, det enda jag kan göra att se till att han har alla förutsättning för skyddat sex och hoppas att han sköter sig.

Svar på tråden Gjorde jag fel?