• hej att

3-åring som spottas för att det är roligt...

Hej på er!

Tänkte be er om tips och råd för vår 3-åring som börjat spottas bara för att det är så roligt.
    Det är verkligen ett konstant regn av spott på hela familjen, och vi blir arga, ignorerar eller flyttar på honom - inget har hjälp hittills. Han skrattar och spottar om vart annat, tar spottet slut häller han vatten i munnen och spottar ut det istället...

Tips någon?

• Svar på tråden 3-åring som spottas för att det är roligt...
  • Philippa

Prova spotta tillbaka en gång....

• hej att
    Philippa skrev 2011-03-07 08:04:33 följande:
    Prova spotta tillbaka en gång....
    Ska man behöva göra det alltså? Obestämd
  • Philippa
    hej att skrev 2011-03-07 08:20:07 följande:
    Ska man behöva göra det alltså? Obestämd
    Om inget annat fungerar så kan man behöva göra det.....
  • Isalel

Kanske kan prova om ni kan hitta en plats där det är tillåtet att spotta? Att han får spotta utanför dörren eller nåt, så om han ska göra det får han gå ut(om ni bor i hus)? Till en början?
    Så kanske det inte blir lika spännande?

• Maria222

Att spotta tillbaka är väl ändå det sämsta man kan göra! Någonsin hört talas om "föregå med gott exempel"?

Jag tycker att ericas förslag om att ha en speciell plats som man får spotta på var jättebra! Han tycker kanske det är spännande och då kan han exprimentera med spottet i lugn och ro.

Annars tror jag det är bäst att inte göra så stor affär av det, om det inte får så stor respons så är det kanske inte så roligt längre.

pojke 0706 och pojke 1008.
  • hej att

Tack för era svar!

Jag har "missat" spotterierna nu på grund av arbete, men på dagis fick han gå från bordet till ett annat rum tillsammans med en av pedagogerna. Sen dess har det inte hänt där vad jag hört.

Hemma är det värsta som kan hända att storasyster låser in sig i sitt rum, vilket hon gör omedelbart om han börjar spottas.
    En spottruta utomhus hade inte varit dumt faktiskt, snön har försvunnit ute på uppfarten och vi har kritor att rita på asfalten med. Ska se hur det fungerar!

www.ietthuspaeno.se - Blogg om en motivatoriskt utmanad vaginalsvensk.
  • augustisten

Min unge hade en "spottperiod" i två/treårsåldern och då brukade jag lyfta in honom i badkaret och säga att han fick stå där tills han hade spottat klart. Det fungerade ganska bra. Han slutade efter ett tag i alla fall

Svar på tråden 3-åring som spottas för att det är roligt...