• Eddam

När vågar man ta bort nattblöjan??

Min son är snart 2,5 år och förra helgen tog vi bort blöjan för honom. Han har varit utan blöja till o från från sommaren, vi har tagit det i hans takt och nu har han visat att han har varit redo så nu är den väck.

Samma helg som blöjan togs bort dagtid så blev han helt torr nattetid oxå, men självklart har han blöja ändå på natten OM det skulle komma något, så han inte störs under nattsömnen, jag tycker att han ändå är rätt liten än.
    Men hur många nätter hade ni väntat innan ni tagit bort även nattblöjan (om alla blöjor förblir torra vill säga)? Jag tänkte att om han klarar 2 veckor och är helt torr så testar vi att ta bort blöjan på natten med. Men bör vi vänta längre?

• Svar på tråden När vågar man ta bort nattblöjan??
  • elink

jag tror man säger att i genomsnitt så är barn torra på natten ett halvår efter att de blir torra på dan. men om han redan nu inte kissar i nattblöjan så är det ju bra. men vänta lite tills det satt sig med att vara utan dagblöja innan du tar bort nattblöjan så det inte blir lite mycket på en gång?

jag tog bort nattblöjan på min son när jag började inse att det inte varit nåt i den på morgonen på läääääänge. vi har haft ett kiss-i-sängen-tillfälle på ett halvår. och det berodde på för mycket saft till popcornen till melodifestivalen. (mitt fel alltså)

men känn efter vad som kan verka lagom för ditt barn. och gör inte olyckor till misslyckanden så det blir nåt jobbigt för han.

• Eddam

Det är precis så jag känner, jag vill inte gå för fort fram OM det skulle komma kiss i sömnen, helt omöjligt att påverka själv ju..
    Men då gör vi så att vi kör på nattblöja ett bra tag till så får vi se hur det går!

Tack för ditt svar!

• Fru Draken

Vi körde på med nattblöjja i 2 månader efter hon hade blivit torr om natten.

• Guld gossarnas Super Mamma

vi tog bort nattblöjan ca 2 veckoer efter att de slutat med blöjan på dagtid,som tex minstingen,han kom upp själv om han var kissis trots att han hade nattblöjan på sig.   var som att de blev torra av sig själva då de slutat med blöjor på dagen.  hade skyddslakan i sängen OM ev. olycka skulle ske,men den behövdes alldrig.    2,5år var de då de var torra helt .

HAR VÄRLDENS VACKRASTE BARN!
  • Eddam
    Guld gossarnas Super Mamma skrev 2011-03-07 09:49:21 följande:
    vi tog bort nattblöjan ca 2 veckoer efter att de slutat med blöjan på dagtid,som tex minstingen,han kom upp själv om han var kissis trots att han hade nattblöjan på sig.   var som att de blev torra av sig själva då de slutat med blöjor på dagen.  hade skyddslakan i sängen OM ev. olycka skulle ske,men den behövdes alldrig.    2,5år var de då de var torra helt .
    Ja, sonen gör likadant, han vill kissa på toan trots att han vet om att han har blöjan på sig.. Superskönt!
    annaapell skrev 2011-03-07 09:48:27 följande:
    Vi körde på med nattblöjja i 2 månader efter hon hade blivit torr om natten.
    2 HELT torra månader?

----------------------------------------------------------

Men kanske om man väntar nån månad då och gör en ny "bedömning" om läget och kanske tar bort den då..

Tack för alla svar!!
  • Super blondinen

vi tog bort nattis direkt också och använde skyddslakan blev kanon.

• Fru Draken

Två helt nattorra månader.
    För säkerhets skull. Jag tror lätt att det kan bli en "grej" av det hela om man tar bort blöjan för tidigt och det går fel.

Om man tar bort den för tidigt och inser att det blev fel så ska man börja ha på blöja igen. Det i sig kan leda till onödiga konflikter och massvis med onödig fokus på hela "blöjgrejen".
    Lycka till!

Svar på tråden När vågar man ta bort nattblöjan??