• Anonym (kluven)

bryta upp och flytta

Hur gör man? Någon som varit i samma sits, att  våga ta ett besult om att bryta upp från nyvarande bostället och lämna allt för att flytta till ett nytt ställe många många mil bort. ?

familjen består av gravida mig två små barn 2 och 3 år  och sambon.

som de ser ut nu så vantrivs sambon på sitt jobb,vårat sociala  nätverk i denna ny är litet som tusan, ingen som kan hjälpa med barnvakt (släkt finns med ingen som hjälper oss) . möjligheter till annat jobb där vi bor finns inte heller, jag jobbar hemma och kan som jobba lite vars stans. 

äger ett stort hus som går att hyra ut om vi ej vill eller lyckas sälja.

är så kluven, är de rätt att ta pick och pack och flytta??

. dit vi ev vill flytta är till mina hemtrakter där det är en större stad (inte stor men större) mer jobbmöjligheter,  finns fler vänner och bekanta som kan tänkas ställa upp om vi behöver hjälp.
    hur ska man tänka, kommer barnen "lida" av en flytt i så unga år, kommer de saknar de få de känner här uppe eller kommer de glömma snabbt och gå vidare?  vad gör man om sambon som aldrig bott någon annanstans än i denna lilla by skulle må dåligt i en större stad eller kommer de kännas nytt och roligt för han oxå..

så kluven som mamma sambo och egen individ vad mår vi som familj bäst av.

skriv gärna om ni har erfarenheter av att flytta med en familj  de rör sig om en flytt på ca 150 mil... dock i sverige sverige är långt.! 
  • Svar på tråden bryta upp och flytta
  • Anonym (Molly)

Du skriver att din sambo inte trivs på sitt jobb, hur trivs du på ditt?

Det går aldrig att förutsäga på förhand hur en flytt ska gå. Barn tar inte skada av en flytt, om ni föräldrar hänger med.

• Mamsis

För barnens del är det nog ingen fara. Och om sambon inte trivs kan ni ju flytta tillbaka Du kan ta med dig gitt jobb som jag förstår?

• Anonym (kluven)

JO jag trivs med mitt jobb och kan nog ta med det även vid flytt.. men hur gör man rent praktiskt!  skit mycket att tänka på ju!

• nenep

Vi flyttade från Gbg till en liten ort i Östergötland som heter Österbymo när sonen var 2 år &  dotter var 9 månader
    vi van trivdes i storstan både med jobb och sosialt och byte vår lila 3a på 74 m2, andra våningen  i majorna till Villa 125 m2 med trädgård.
    Vi trivs jättebra och vi tycker båda att det är det bästa vi gjort förutom att skaffa barn.

Så flytta om ni vill och tänk inte för mycket det finns alltid för och naktdelar med att flytta.

• Anonym (Samma här)

Vi är i exakt samma funderingar som ni. Jag känner igen mig i allt du skriver och jag kan säga att vi pratar om detta dagligen, min man och jag.

Vi har mer eller mindre tagit beslutet att sälja huset (eller hyra ut) och flytta till Göteborg då vi tidigare har bott där. Vi anser att möjligheten att få ett jobb man trivs med är större där än här. Man funderar mycket just kring barnen och en vän till mig sa att om föräldrarna mår bra så mår även barnen bra oavsett vart det är. Det är så sant! 

Så vi söker jobb i Gbg och kollar var vi kan tänka oss att bo. Vi ska göra läxan ordentligt så att vi inte hastar in i något utan känner efter vad som känns bra. Det tror jag är viktigt när man tar ett beslut som denna.

Hör gärna av dig om ni har skridit till verket och hur det gick. Om inte annat kan vi peppa varandra på vägen!

• Anonym (kluven)
    Anonym (Samma här) skrev 2011-03-30 08:56:31 följande:
    Vi är i exakt samma funderingar som ni. Jag känner igen mig i allt du skriver och jag kan säga att vi pratar om detta dagligen, min man och jag.

Vi har mer eller mindre tagit beslutet att sälja huset (eller hyra ut) och flytta till Göteborg då vi tidigare har bott där. Vi anser att möjligheten att få ett jobb man trivs med är större där än här. Man funderar mycket just kring barnen och en vän till mig sa att om föräldrarna mår bra så mår även barnen bra oavsett vart det är. Det är så sant! 

Så vi söker jobb i Gbg och kollar var vi kan tänka oss att bo. Vi ska göra läxan ordentligt så att vi inte hastar in i något utan känner efter vad som känns bra. Det tror jag är viktigt när man tar ett beslut som denna.

Hör gärna av dig om ni har skridit till verket och hur det gick. Om inte annat kan vi peppa varandra på vägen!
     ja tyvärr så är då min sambo  en sann norrlänninge ur den asspekten att prata om saker. han är ju tyst som en mus! ja känner bara ju längre tiden går att ja får ångest av att inte veta hur framtiden ser ut..  han kommer vara pappaledig från maj-sempteber och inte kommer han ju vilja vara tillbaka till jobbet efter de. 
     bebisen är beräknad till om 15 veckor och om 20 veckor är de höst igen. (sjukt av mig att tänka på hösten redan).

jag skulle så gärna vilja "testa" bo någon annan stans under 1 år med familjen. för att se hur alla reagerar. och sen om de inte funkar så har vi vårat hus där vi nu bor. säljer vi detta kommer vi ju aldrig kunna köpa de igen.
    känns som vi kört fast. sambon fick lite nya arbetsuppgifter  så han tycker de är lite kul att gå till jobbet igen, men hur länge varar de? 

jag skulle kunna njuta av att vara mammaledig någon annan stans än här där de inte finns något att göra. 16 mil till stor stad.

en annan sak som verkligen får mig att tveka på denna lilla ort är sjukvården som tyvär blir sämre o sämre. varannan helg får vi fara till en vårdcentral i finland för att få vård om de blir akut. vi pratar ingen finska och de pratar väldigt bristfällig svenska..

ja hur tusan man än vrider o vänder på de så känner ja väl att ja vill dra. men hur!!!!! blir tokig. göteborg ligger mig varmt om hjärtat oxå.. mina hemtrakter är i jönköping..

• Anonym (Samma här)

Jag tycker det lät som en bra idé att åtminstone prova i ett år. Kan ju hända att ni trivs bra i Jönköping t ex? Jag förstår att du vill komma närmare dina nära och kära allra helst när ni har två och snart tre barn.
    Vad är det värsta som kan hända? Det kan ju bli så att din sambo hittar ett jobb han trivs kanonbra med!! Det har ju hänt förut.

Jag har länge intalat mig själv att jag trivs på mitt jobb och att jag hade ganska bra betalt. Det sistnämnda är rätt men det förstnämnda var bara en lögn. När jag rannsakade mig själv insåg jag att jag har vantrivts väldigt, väldigt länge och såg ingen framtid varken på mitt nuvarande jobb eller i staden där vi bor. Jag fick lite andra arbetsuppgifter och tyckte att det gick åt rätt håll men jag är tillbaka på noll igen. Då kände både min man och jag att nu gör vi något och därför kom återflytt till Göteborg på tapeten igen. Det känns både spännande och smått ångest laddat. Men det får ta lite tid så att vi hittar rätt i boende och jobb. Det kommer inte att ske imorgon :) 

Din fundering på om barnen kommer att lida av en flytt i unga år kan du lägga åt sidan helt. Vi har flyttat högt och lågt och "värsta" var en flytt till Tyskland när sonen var 1 år. Han har inte haft ont av det och kommer inte ens ihåg det. Snarare är det bättre att göra en flytt redan nu innan dem börjar skolan. Det kan bli något trixigare då. Det vet vi inte än men lär få erfarenhet av det om vi gör den flytt vi har tänkt.

Mitt råd: Låt tanken om flytt växa och prata med din sambo om det dagligen. Överväg för- och nackdelar och kom överens om att prova ett år. Hur som helst flyttade du väldigt långt för hans skull, eller hur?

• Anonym (kluven)

Jag flyttade hit till norr för att gå utbildning på 2 år. träffade sambon efter ca 5 månader. men sen blev vi kvar här. i denna lilla byhåla. har inte tänkt mig det. trivdes här de två åren (lagom litet) sen hade vi tänkte flytta till större stad med mer jobbmöjligheter.. men har då fastnat här.. i ett ekkorr hjul.. störande värre.. 
    vågar och vill egenligen inte lägga en krona till på vårat hus. men samtidigt som du oxå säger så sker ju inte en flytt för en vecka. tar tid att fatta beslutet. och ja måste ju fortfarande leva i denna miljön tills vi väl bestämt oss. så ena sidan av mig vill lägga ner 50 tusen till nytt kök och andra sidan vill inte.. köket har o andra sidan dugit i 3 år o de borde väl duga i något år till men blä... blir iallfall att renovera balkongräcket som vi nu har tillgång till (innan hyrde vi ut den delen av huset). Jag vill ha en trygg och säker ballkong att dricka kaffe på i maj =)

• Anonym (Samma här)
    Anonym (kluven) skrev 2011-04-03 20:16:52 följande:
    Jag flyttade hit till norr för att gå utbildning på 2 år. träffade sambon efter ca 5 månader. men sen blev vi kvar här. i denna lilla byhåla. har inte tänkt mig det. trivdes här de två åren (lagom litet) sen hade vi tänkte flytta till större stad med mer jobbmöjligheter.. men har då fastnat här.. i ett ekkorr hjul.. störande värre.. 
    vågar och vill egenligen inte lägga en krona till på vårat hus. men samtidigt som du oxå säger så sker ju inte en flytt för en vecka. tar tid att fatta beslutet. och ja måste ju fortfarande leva i denna miljön tills vi väl bestämt oss. så ena sidan av mig vill lägga ner 50 tusen till nytt kök och andra sidan vill inte.. köket har o andra sidan dugit i 3 år o de borde väl duga i något år till men blä... blir iallfall att renovera balkongräcket som vi nu har tillgång till (innan hyrde vi ut den delen av huset). Jag vill ha en trygg och säker ballkong att dricka kaffe på i maj =)

Kan man inte skrota det där ekorrhjulet? Det är ju bara i vägen. :)

Jag hade avvaktat med köksrenoveringen tills jag visste om det blir flytt eller inte. Men det är jag...
    Igår funderade jag på om vi skulle fräscha till huset inför en försäljning och min man tyckte att på sin höjd att vi tapetserar om sovrummen. Men kök och badrum ger vi oss inte i kast med för dem pengarna lär vi inte få tillbaka vid en försäljning.
  • Anonym (Samma här)

Hej igen! Vill bara skriva och berätta att vi lät planerna skrida till verket. I augusti sålde vi huset och flyttade till Göteborg och det känns väldigt bra trots att det är en ganska stor omställning. 

Jag fick det jobb jag ville ha här nere och då bestämde vi oss för att köra. 

Vill du veta mer så hör gärna av dig!

• Anonym (spännande)
    Anonym (Samma här) skrev 2011-09-22 21:32:46 följande:
    Hej igen! Vill bara skriva och berätta att vi lät planerna skrida till verket. I augusti sålde vi huset och flyttade till Göteborg och det känns väldigt bra trots att det är en ganska stor omställning. 

Jag fick det jobb jag ville ha här nere och då bestämde vi oss för att köra. 

Vill du veta mer så hör gärna av dig!

Åh! Vi funderar också på att ta vårt pick och pack och flytta till gbg! Berätta mer! :) Köpte ni bostad osv? Var? 
  • Anonym (kluven)

det som inte går ihop i min hjärna är hur man gör  rent praktiskt. menar hur ska man lyckas sälja de nuvarande huset och  köpa ett nytt i samma veva. Visst att hyra skulle ju vara väldigt praktiskt men de är ju jätte långa hyr köer överallt ändå.. 

men det skulle vara så skönt att komma till en lite större stad än denna. våran kommun är i konflikt med el leverantören så vi har inga gatulampor tända än så de blir en väldigt lång mörk höst... 

• Anonym (Samma här)
    Anonym (spännande) skrev 2011-09-22 21:36:58 följande:
    Åh! Vi funderar också på att ta vårt pick och pack och flytta till gbg! Berätta mer! :) Köpte ni bostad osv? Var? 
    Kul att du är nyfiken!
    Vi flyttade till Torslanda eftersom mitt jobb ligger i närheten. Men mest för att ha så lite pendlingstid som möjligt med tanke på hämtning och lämning av barn till skola/dagis.

Eftersom det är svårt att köpa hus på avstånd för alla hus ser bra ut på Hemnet :) så lyckades vi hitta ett hus att hyra. Avsikten är att först och främst komma på plats och få vardagen att flyta igen och sedan kunna gå på husvisningar när intressanta objekt dyker upp.
    Det hus vi hyr är rätt så dyr i hyra men vi har ett kontrakt på ett år med chans till förlängning på ytterliggare ett år så vi hinner fundera på nästa steg. Lägenheter är mer eller mindre hopplöst att få tag på allra helst om man vill bo i ett något attraktivt område. Vi har stått i kö sen i mars i år och det har inte hänt mycket.

De första veckorna kände man sig som en riktig utböling men det har gått över. Det som är jobbigast är när man väl har kommit på plats så kommer verkligheten tillslut ikapp en och man inser att "nu bor vi här". Man får vara medveten om att det är en stor omställning i och med att man har en ny bostad i en ny stad, nytt jobb, nytt dagis och skola med allt vad det innebär osv. Det har tagit tid (om man ska räkna fyra veckor som en tid) för våran son, 6 år gammal,  att hitta kompisar i skolan t ex och det tär på en då man känner sig som en skurk som har flyttat honom från hans gamla kompisar. Men nu har det också ordnat sig och det blir bättre och bättre.

Allt blir ju nytt när man gör en sån här grej och man startar nästan ett nytt liv. Men så länge man är medveten om detta och är lyhörd för hur barnen har det och hjälper dem att komma på plats så går det bra. Vi ångrar inte flytten utan känner att det var helt rätt väg att gå. Men det ska även tilläggas att vi har bott i Göteborg tidigare men det var tiden före barn. Så mycket känner vi till sen den tiden.

Det som känns fantastiskt är alla möjligheter som finns inom en 10 minuters bilfärd. Det kan hända att man inte utnyttjar allt till fullo men bara tanken att det mesta finns gör det hela mycket roligare.

Jag vet inte om detta var till någon hjälp men ställ gärna frågor om det är något mer du vill veta. Jag svarar mer än gärna.
  • Anonym (Samma här)
    Anonym (kluven) skrev 2011-09-24 16:04:11 följande:
    det som inte går ihop i min hjärna är hur man gör  rent praktiskt. menar hur ska man lyckas sälja de nuvarande huset och  köpa ett nytt i samma veva. Visst att hyra skulle ju vara väldigt praktiskt men de är ju jätte långa hyr köer överallt ändå.. 

men det skulle vara så skönt att komma till en lite större stad än denna. våran kommun är i konflikt med el leverantören så vi har inga gatulampor tända än så de blir en väldigt lång mörk höst... 
    Jag förstår vad du menar. Det är en process även för hjärnan att bearbeta. Jag tänkte på allt som vi skulle gå miste om om vi flyttade men ju mer jag och min man pratade om det insåg vi att det skulle ge oss fler fördelar att flytta än om vi stannade kvar. Vi diskuterade även vad som skulle hålla oss kvar och kom fram till att det inte fanns mycket mer än barnens kompisar. Så för våran del blev det slutligen självklart. Kompisarna finns kvar och ska hälsas på under loven.

När jag fick erbjudandet om jobb så gick vi till en mäklare direkt och satte ut huset till försäljning. Det tog två månader och gick plus/minus noll.

Det är långa köer för lägenheter och för barnens del är det bättre att bo i hus så vi hyr ett hus tills vi hittar något vi gillar och har råd med. På detta vis får vi även prova på om detta är ett område vi vill fortsätta bo i.
  • Anonym (spännande)
    Anonym (Samma här) skrev 2011-09-24 23:04:35 följande:
    Kul att du är nyfiken!
    Vi flyttade till Torslanda eftersom mitt jobb ligger i närheten. Men mest för att ha så lite pendlingstid som möjligt med tanke på hämtning och lämning av barn till skola/dagis.

Eftersom det är svårt att köpa hus på avstånd för alla hus ser bra ut på Hemnet :) så lyckades vi hitta ett hus att hyra. Avsikten är att först och främst komma på plats och få vardagen att flyta igen och sedan kunna gå på husvisningar när intressanta objekt dyker upp.
    Det hus vi hyr är rätt så dyr i hyra men vi har ett kontrakt på ett år med chans till förlängning på ytterliggare ett år så vi hinner fundera på nästa steg. Lägenheter är mer eller mindre hopplöst att få tag på allra helst om man vill bo i ett något attraktivt område. Vi har stått i kö sen i mars i år och det har inte hänt mycket.

De första veckorna kände man sig som en riktig utböling men det har gått över. Det som är jobbigast är när man väl har kommit på plats så kommer verkligheten tillslut ikapp en och man inser att "nu bor vi här". Man får vara medveten om att det är en stor omställning i och med att man har en ny bostad i en ny stad, nytt jobb, nytt dagis och skola med allt vad det innebär osv. Det har tagit tid (om man ska räkna fyra veckor som en tid) för våran son, 6 år gammal,  att hitta kompisar i skolan t ex och det tär på en då man känner sig som en skurk som har flyttat honom från hans gamla kompisar. Men nu har det också ordnat sig och det blir bättre och bättre.

Allt blir ju nytt när man gör en sån här grej och man startar nästan ett nytt liv. Men så länge man är medveten om detta och är lyhörd för hur barnen har det och hjälper dem att komma på plats så går det bra. Vi ångrar inte flytten utan känner att det var helt rätt väg att gå. Men det ska även tilläggas att vi har bott i Göteborg tidigare men det var tiden före barn. Så mycket känner vi till sen den tiden.

Det som känns fantastiskt är alla möjligheter som finns inom en 10 minuters bilfärd. Det kan hända att man inte utnyttjar allt till fullo men bara tanken att det mesta finns gör det hela mycket roligare.

Jag vet inte om detta var till någon hjälp men ställ gärna frågor om det är något mer du vill veta. Jag svarar mer än gärna.
    Nu är vårt barn bara 10 mån och har inga kompisar direkt :) Vi känner att vi vill passa på att flytta innan han rotar sig. Vi har lagt ut vår lägenhet till försäljning, men mäklaren säger att det är segt nu (även om vi som tur är har en lägenhet i ett attraktivt område). Vi får börja där helt enkelt. Att få sålt lägenheten känns som det svåraste. Vi har fortfarande en hel del föräldraledighet att ta av så det är bara en som behöver hitta jobb. Vi vill verkligen flytta! Det som är läskigt är att vi inte känner så månge i Göteborg. Men å andra sidan så vill vi ju inte bo kvar här resten av livet och då är det likabra att flytta. 

Vi bor i en 2a nu och behöver inte större i nuläget. Så vi siktar på att köpa en lägenhet. Hade gärna hyrt, men som sagt, det verkar ganska svårt :) Har kollat på lägenheter i Örgryte, där verkar fint! 
  • Anonym (Samma här)
    Anonym (spännande) skrev 2011-09-25 18:36:17 följande:
    Nu är vårt barn bara 10 mån och har inga kompisar direkt :) Vi känner att vi vill passa på att flytta innan han rotar sig. Vi har lagt ut vår lägenhet till försäljning, men mäklaren säger att det är segt nu (även om vi som tur är har en lägenhet i ett attraktivt område). Vi får börja där helt enkelt. Att få sålt lägenheten känns som det svåraste. Vi har fortfarande en hel del föräldraledighet att ta av så det är bara en som behöver hitta jobb. Vi vill verkligen flytta! Det som är läskigt är att vi inte känner så månge i Göteborg. Men å andra sidan så vill vi ju inte bo kvar här resten av livet och då är det likabra att flytta. 

Vi bor i en 2a nu och behöver inte större i nuläget. Så vi siktar på att köpa en lägenhet. Hade gärna hyrt, men som sagt, det verkar ganska svårt :) Har kollat på lägenheter i Örgryte, där verkar fint! 
    Ni har ju ett guldläge!  Även om lägenheten är svårsåld på grund av världsläget så har ni börjat i rätt ände. Lägenheter är svårsålda även här men det ger er ett bra läge att köpa då det inte blir hysteriska budgivningar längre.
    Örgryte är fint. Vi rekommenderar även Majorna.

Fördelen med att flytta när man är föräldraledig är att du kan gå på öppna förskolan och träffa andra föräldrar och därigenom knyta nya kontakter. Folk är mer öppna här nere mot vad vi i alla fall är vana vid. Jag går på Funky Kidz med våran treåriga dotter och blev paff när folk man aldrig hade träffat tidigare började prata med en helt spontant! Jättekul! Vi flyttade från Örnsköldsvik och där var det inte alls så. Tråkigt för en annan som är van att prata med folk, bekanta eller obekanta.
    I annat fall får ni höra av er till oss :)

Lätt för mig att säga men kör på och tänk på att man lever bara en gång.
  • Anonym (spännande)
    Anonym (Samma här) skrev 2011-09-25 21:26:01 följande:
    Ni har ju ett guldläge!  Även om lägenheten är svårsåld på grund av världsläget så har ni börjat i rätt ände. Lägenheter är svårsålda även här men det ger er ett bra läge att köpa då det inte blir hysteriska budgivningar längre.
    Örgryte är fint. Vi rekommenderar även Majorna.

Fördelen med att flytta när man är föräldraledig är att du kan gå på öppna förskolan och träffa andra föräldrar och därigenom knyta nya kontakter. Folk är mer öppna här nere mot vad vi i alla fall är vana vid. Jag går på Funky Kidz med våran treåriga dotter och blev paff när folk man aldrig hade träffat tidigare började prata med en helt spontant! Jättekul! Vi flyttade från Örnsköldsvik och där var det inte alls så. Tråkigt för en annan som är van att prata med folk, bekanta eller obekanta.
    I annat fall får ni höra av er till oss :)

Lätt för mig att säga men kör på och tänk på att man lever bara en gång.
    Ja, men vi känner att det det är lika bra att flytta nu, precis som du säger. Läget blir aldrig bättre :) Jag har bott i 5 olika städer så jag är inte rädd för att flytta :) Det är ju bara att saker och ting måste klaffa!

Smart det här med öppna förskolan. 

Jag har bott i Umeå och då hade jag många kompisar från Ö-vik, de sa också att det var trist stämning där. Jag är född på västkusten och bodde där mina första 20 år och älskar mentaliteten där. Känner att jag vill tillbaka! Vi har åkt runt i Gbg och rekat lite. Majorna är ju superfint och områdena runt slottskogen är ju toppen. 

Vi har andra visningen på Söndag, jag får hålla tummarna! Det räcker ju att två vill ha den :) Mäklaren säger att vi kan vara glada att vi har en såpass fin lägenhet i alla fall.  

• Anonym (Samma här)
    Anonym (spännande) skrev 2011-09-26 10:02:51 följande:
    Ja, men vi känner att det det är lika bra att flytta nu, precis som du säger. Läget blir aldrig bättre :) Jag har bott i 5 olika städer så jag är inte rädd för att flytta :) Det är ju bara att saker och ting måste klaffa!

Smart det här med öppna förskolan. 

Jag har bott i Umeå och då hade jag många kompisar från Ö-vik, de sa också att det var trist stämning där. Jag är född på västkusten och bodde där mina första 20 år och älskar mentaliteten där. Känner att jag vill tillbaka! Vi har åkt runt i Gbg och rekat lite. Majorna är ju superfint och områdena runt slottskogen är ju toppen. 

Vi har andra visningen på Söndag, jag får hålla tummarna! Det räcker ju att två vill ha den :) Mäklaren säger att vi kan vara glada att vi har en såpass fin lägenhet i alla fall.  

Intressant att fler fd Öviks-bor har samma uppfattning som vi! Då kan inte vi ha fel ;)

Jag håller tummarna för att ni får lägenheten såld och att det trots världsläget finns två viljestarka köpare som bjuder över varann.
    Sen är det bara att köra... :) I princip i alla fall men då har ni tagit ett steg på vägen. Lycka till!
Svar på tråden bryta upp och flytta