• MammaTillOliver

Lite frågor..

hejsan!

Min lilla pojke på 6 veckor har strax växt ur sin overall i storlek 56, är det någon idé att köpa någon ny nu när det börjar bli varmare?
    Han har lammfäll och fleecefilt i sin vagn och är ganska varm av sig.

och sen ang amning, jag har inte lyckats pumpa ut så mycket mjölk då han ligger vid bröstet ganska ofta så jag vet inte hur mycket han äter men vissa gånger när han "ska äta" så känns det som att det inte kommer så mycket mjölk och brösten är tomma, hur vet jag då om han blir mätt eller hur vet man om man ska komplettera med ersättning?
    ibland skriker han hysteriskt vid bröstet och verkar bli helt stel och gallskriker och tar inte tutten i munnen men efter en stund så lugnar han sig..

första barnet så man vet ju ingenting :P

Tack på förhand

Oliver 24/1-2011
  • Svar på tråden Lite frågor..
  • BVC Sköterskan

Hej!

Jag vill först poängtera att du är den som vet mest om din son, även om han är ditt första barn!

Jag skulle tänka mer lager på lager vid nästa inköp.
    Är han dessutom bara sex veckor skulle jag köpa en för stor ytteroverall i vindskyddande tyg som han kan ha längre. Eftersom han förmodligen mest kommer ha den liggandes i vagnen, så gör det inget om den är "otympligt" stor. Sedan kan det vara bra med ett värmade lager av fleece utanpå hans "vanliga" kläder.

Vad gäller amningen så brukar det ta två till tre timmar för brösten att fylla på sig helt efter föregående amning. Ibland ammar dock barnen oftare och då kan det vara bra att låta barnet amma från samma bröst som tidigare, för att det skall tömmas helt.
    Min erfarenhet är att barn som är så små gärna ammar ofta, dels för att mätta magen och dels för att få närhet och trygghet. Att han skriker och sedan blir lugn igen kan vara magknip/gaser och då är det kanske bättre att ta upp honom och vänta en stund innan du ammar igen.

Går han upp i vikt och upplevs nöjd och tillfreds i övrigt räcker din mjölk.  I annat fall kan det vara läge att amma mer regelbundet, varannan timme, för att upprätthålla produktionen eller att erbjuda ersättning.
    Prata med din BVC-sköterska om detta, då hon känner er och har tillgång till din sons alla uppgifter.

Lycka till!

Christine

Svar på tråden Lite frågor..