vittra skrev 2011-03-09 23:46:46 följande:
Va? Får jag fråga varför du försöker vara "tråkig" med ditt eget barn och förminskar hennes behov av din närhet och trygghet?!
Att hon är grinigare med pappan beror naturligtvis på att hon har lärt sig att han svarar på hennes behov och därför uttrycker hon dem till honom och hon blir "pappig", vilket hon som det låter tyvärr har slutat göra till dig. Och det kan jag lova dig, det är inte något bra...
Fattar inte hur du öht har hjärta att få henne att vända sig ifrån tryggheten, att tryggheten ska vara tråkig! Det är sjukt... faktiskt. Skulle önska att du sökte hjälp innan det skadar ditt barn alltför mycket.
Eh? Menar du på allvar att du tror att jag skadar mitt barn för att jag väljer att sitta på golvet med henne i famnen istället för att gå runt och roa henne?
Jag är helt övertygad om att tryggheten och närheten hon behöver får hon lika väl av mig som av sin pappa. När hon vill vara med mig så tar jag mig tid, jag sätter mig ner och låter henne vara hos mig. Jag förminskar inte hennes behov för att jag gör det på ett tråkigt sätt. När hon har kramats klart med mig så väljer hon själv när hon vill krypa vidare och fortsätta utforska världen.
Hennes pappa gör det på ett annat sätt för det mesta, han bär omkring på henne och visar henne tavlor och pekar på saker. Han roar henne.
Att det skulle vara positivt att hon är gnälligare med sin pappa än med mig kan jag inte förstå. Hon är nöjd och glad men med mig leker hon lite mer själv och med sin pappa är hon lite mer gnällig. Nu är hon större och utforskar sin lilla värld ganska mycket på egen hand så nu "använder" hon våra famnar för mys, kramar och pussar och för sagoläsning. Där är det också bäst när det kommer främlingar eller hon är trött eller gjort sig illa. För övrigt så är jag helt övertygad om att tråkigt varken är dåligt eller skadligt utan snarare bra.
Jag har inte läst en enda bok, jag går på erfarenhet och magkänsla och så länge mitt barn ser ut att stormtrivas med livet så tänker jag förutsätta att jag gör allting rätt.