• Arina01

Kränkande arbetsförhållanden på advokatbyråer

Just nu pågår en uppmärksammad debatt om de kränkande arbetsförhållande på Phone House och Mc Donalds.

Dessvärre är det inte alltid god arbetsmiljö på mer kvalificerade arbeten heller. Utifrån egen erfarenhet så tänker jag på arbetsmiljön på advokatbyråer . Som borde vara en förebild för tillämpningen av vår lag, även arbetsrätten.

Kollektivavtal förekommer inte. Biträdande jurister anställs till en månadslön utan övertidsersättning (såvida de inte måste ”hyra” sitt kontor och enbart mot provision vilket kan vara svårt om man inte har egna klienter). Man har ingen tjänstepension när det inte finns kollektivavtal. Vanligtvis bara 5 veckors semester och ingen semesterersättning. Arbetstiden kan vara från 09.00 till 02.00 på natten, dvs 16-18 timmar per dygn. Ofta måste man arbeta på lö/sö. Protesterar man är man inte lojal och blir snabbt utfryst. Lönen är låg och ligger i nivå med notarielönerna på domstolarna.

Jargongen är grov och kommentarer som ”Är du helt dum i huvudet”, ”Hur har du kunnat gå igenom juristlinjen” osv är inte ovanliga. Många biträdande jurister behandlas som slavar utan egenvärde. Så kan det vara i ”slotten” runt Stureplan.

Läs tex ”Dubbla slag” som ger en god inblick i förhållandena.

www.piratforlaget.se/forfattare/malin-persson-giolito

• Svar på tråden Kränkande arbetsförhållanden på advokatbyråer
  • Kjell2
    Arina01 skrev 2011-03-07 12:48:13 följande:

Just nu pågår en uppmärksammad debatt om de kränkande arbetsförhållande på Phone House och Mc Donalds.

Dessvärre är det inte alltid god arbetsmiljö på mer kvalificerade arbeten heller. Utifrån egen erfarenhet så tänker jag på arbetsmiljön på advokatbyråer . Som borde vara en förebild för tillämpningen av vår lag, även arbetsrätten.

Kollektivavtal förekommer inte. Biträdande jurister anställs till en månadslön utan övertidsersättning (såvida de inte måste ”hyra” sitt kontor och enbart mot provision vilket kan vara svårt om man inte har egna klienter). Man har ingen tjänstepension när det inte finns kollektivavtal. Vanligtvis bara 5 veckors semester och ingen semesterersättning. Arbetstiden kan vara från 09.00 till 02.00 på natten, dvs 16-18 timmar per dygn. Ofta måste man arbeta på lö/sö. Protesterar man är man inte lojal och blir snabbt utfryst. Lönen är låg och ligger i nivå med notarielönerna på domstolarna.

Jargongen är grov och kommentarer som ”Är du helt dum i huvudet”, ”Hur har du kunnat gå igenom juristlinjen” osv är inte ovanliga. Många biträdande jurister behandlas som slavar utan egenvärde. Så kan det vara i ”slotten” runt Stureplan.

Läs tex ”Dubbla slag” som ger en god inblick i förhållandena.

www.piratforlaget.se/forfattare/malin-persson...

Detta är rätt känt bland juristudenter och ända är kön lång till dessa jobb. Den rätt hyfsade löneutvecklingen och det hägrande delägarskapet med ära och rikedom hägrar.
  • Empabempa

Som tidigare sa så är detta väldigt känt, men det finns även en tyst acceptans från bl.a advokatsamfundet där Ramberg i en intervju påstod att hon aldrig sett eller hört talas om att advokater på de stora byråerna fryses ut om det kommer fram att de är gravida eller på annat sätt prioriterar familjen.
    Med det så är det ju alltid lättare att bestämma över sin egen tid/lön etc när man jobbat upp sig hos byrån men det kan ju bli att man då känner sig "för gammal" för familj.

Det som sällan pratas om är att konsekvensen av dessa förhållanden blir ju att en övervägande del kvinnor söker sig till arbetsplatser inom den offentliga sektorn såsom jurist inom myndigheter eller som inhouse på företag där arbetsklimatet är bättre.

• Fru U

Jag trodde det handlade om hur kvinnor förväntas vara. Dvs sexiga men icke.

Nåja. Fem veckors semester är norm. Lagen säger fyra veckor.

Självklart ska man få kollektivavtal och arbeta normala tider.

har ont i handen o skriver därför som en kråka. FL fixa mobilsurfappen!
  • Arina01
    Fru U skrev 2011-03-09 00:32:22 följande:
    Jag trodde det handlade om hur kvinnor förväntas vara. Dvs sexiga men icke.

Nåja. Fem veckors semester är norm. Lagen säger fyra veckor.

Självklart ska man få kollektivavtal och arbeta normala tider.
    SemL §4  stadgar 5 veckor (25 dagar) och enligt §12 har arbetstagaren rätt att få 4 veckors sammanhängande ledighet under juni-aug, om inte annat avtalats.
    Så byråerna ger inget "extra" utan bara minikrav enligt lag.

Och ja, det är jättedåligt att inte advokatsamfundet inte tar tag i denna skandal. Fackförbundet JUSEK gör inte mycket heller. De hade en artikel för några år sedan (Branschen som portar eliten) som orsakade en kortvarig debatt. Annars har det varit tyst. Den var dessutom ur ett kvinnoperspektiv. Men problemet gäller för män likväl,  i egenskap av människor och människovärde.

Dessvärre tror jag inte att alla nyexade är medvetna om kränkningarna.
    Hoppas ngn journalist börjar gräva.....
  • MickeN1973
    Arina01 skrev 2011-03-09 16:45:28 följande:
    SemL §4  stadgar 5 veckor (25 dagar) och enligt §12 har arbetstagaren rätt att få 4 veckors sammanhängande ledighet under juni-aug, om inte annat avtalats.
    Så byråerna ger inget "extra" utan bara minikrav enligt lag.

Och ja, det är jättedåligt att inte advokatsamfundet inte tar tag i denna skandal. Fackförbundet JUSEK gör inte mycket heller. De hade en artikel för några år sedan (Branschen som portar eliten) som orsakade en kortvarig debatt. Annars har det varit tyst. Den var dessutom ur ett kvinnoperspektiv. Men problemet gäller för män likväl,  i egenskap av människor och människovärde.

Dessvärre tror jag inte att alla nyexade är medvetna om kränkningarna.
    Hoppas ngn journalist börjar gräva.....
    Jo men efter hundåret/åren kommer deras lön att stiga ganska kraftigt likaså deras status.  

Och sen är folket där ganska medvetna om vad de ger sig inpå.

• Arina01

Nej, långtifrån alla får lön för mödan. Det är "up or out". Det finns inte plats för alla att bli delägare utan de flesta får inte plats i pyramiden och får aldrig ersättning för hundåren. Det är därför det är dåligt att man inte får betalt för sin extrema övertid. Delägarna gör, som sagt ,ofta skyhöga vinster och borde kunna betala sina anställda som gör rättsutredningarna. Det här är ju inte företag i kris där de anställda behöver "ställa upp".

De sliter mer än vad man tror att arbeta vecka efter vecka från 09.00-24.00 (el 02.00) och många unga tror inte att de kommer att ta skada och blir förvånade när de får åldersrelaterade sjukdomar runt 30. Emellertid har också intresset bland nyutexamerade jurister börjat falna för byråerna .

Jag vidhåller att det är en skandal som inte borde förekomma i ett rättssamhälle.

• MickeN1973
    Arina01 skrev 2011-03-10 16:05:02 följande:

Nej, långtifrån alla får lön för mödan. Det är "up or out". Det finns inte plats för alla att bli delägare utan de flesta får inte plats i pyramiden och får aldrig ersättning för hundåren. Det är därför det är dåligt att man inte får betalt för sin extrema övertid. Delägarna gör, som sagt ,ofta skyhöga vinster och borde kunna betala sina anställda som gör rättsutredningarna. Det här är ju inte företag i kris där de anställda behöver "ställa upp".

De sliter mer än vad man tror att arbeta vecka efter vecka från 09.00-24.00 (el 02.00) och många unga tror inte att de kommer att ta skada och blir förvånade när de får åldersrelaterade sjukdomar runt 30. Emellertid har också intresset bland nyutexamerade jurister börjat falna för byråerna .

Jag vidhåller att det är en skandal som inte borde förekomma i ett rättssamhälle.

De som åker ut vad händer med dem ?

Startar de eget eller hittar en annan byrå?

Och falnar intresset ja då har problemet löst sig själv 
  • Kjell2
    MickeN1973 skrev 2011-03-10 20:47:11 följande:
    De som åker ut vad händer med dem ?

Startar de eget eller hittar en annan byrå?

Och falnar intresset ja då har problemet löst sig själv 
    De absolut flesta får snabbt andra jobb då de är duktiga, har bra betyg och det anses som en väldigt bra merit att ha jobbat på någon häftig byrå. Har de hunnit bli advokater kan de öppna eget annars finns allt andra mindre, mer mänskliga byråer, företagsjurist, domarbana, åklagare eller in på någon myndighet eller departement.

Alternativet för dem är inte arbetslöshet utan snarare annat jobb med mindre månadslön och ingen möjlighet till jättebonusar. Det är nog en av anledningarna att ingen bryr sig överdrivet mycket. De väljer själva att jobba där och har andra alternativ.

Skilland mot en stackars 20-åring som sliter på McD där alternativet är arbetslöshet, soc och fas 3.
  • Arina01

Jo, en del går vidare.

En del har dragit på sig fysiska skador (tex diabetes) pga av den hårda arbetsbelastningen som de får leva med hela livet. På så sätt är det ett problem som inte helt är självsanerande

En del drabbas av utbrändhet eller depressioner. Klimatet är iskallt och råa utskällningar kan förfölja vissa hela livet. Självmord förekommer, även om det kan vara svårt att bevisa att det berodde på "uppsägningen". (Du blir ju inte uttryckligen sparkad utan uppmanad att "göra något annat".) Har en kurskamrat som slutade så. Och han var inte en svag person från början.

En annan pikant detalj är att 25 % av de få kvinnor som försöker ge sig in i leken, upplever sexuella trakasserier. (som kan vara riktigt grova) Tror att det är en konsekvens av den dåliga människosynen och "übermanske"-beteendet. -"jag är mer värd än dig för jag är delägare och kan göra vad jag vill...." Och det som sagt i ett yrke som ska förvalta vårt lands lag. Det är verkligen sorgligt.

Jag själv är mycket tacksam över att vara verksam jurist inom bolag.
    Men skulle verkligen inte vilja att mina barn blev jurister och försöka testa byråer.

• MickeN1973
    Arina01 skrev 2011-03-11 12:24:02 följande:
    Jo, en del går vidare.

En del har dragit på sig fysiska skador (tex diabetes) pga av den hårda arbetsbelastningen som de får leva med hela livet. På så sätt är det ett problem som inte helt är självsanerande

En del drabbas av utbrändhet eller depressioner. Klimatet är iskallt och råa utskällningar kan förfölja vissa hela livet. Självmord förekommer, även om det kan vara svårt att bevisa att det berodde på "uppsägningen". (Du blir ju inte uttryckligen sparkad utan uppmanad att "göra något annat".) Har en kurskamrat som slutade så. Och han var inte en svag person från början.

En annan pikant detalj är att 25 % av de få kvinnor som försöker ge sig in i leken, upplever sexuella trakasserier. (som kan vara riktigt grova) Tror att det är en konsekvens av den dåliga människosynen och "übermanske"-beteendet. -"jag är mer värd än dig för jag är delägare och kan göra vad jag vill...." Och det som sagt i ett yrke som ska förvalta vårt lands lag. Det är verkligen sorgligt.

Jag själv är mycket tacksam över att vara verksam jurist inom bolag.
    Men skulle verkligen inte vilja att mina barn blev jurister och försöka testa byråer.
    Det är väl mestadels affärsjuridik på de byråerna....
Svar på tråden Kränkande arbetsförhållanden på advokatbyråer