• annasson

Får man själv välja mellan komp eller betalt???

någon kunnig som kan hjälpa mig???

På min arbetsplats har vi nyligen gått från timlön till månadslön. Om jag arbetar över eller väljer att gå in extra vid behov får jag då själv välja mellan att få komptid eller få det betalt?

Jag arbetar på hotell. Min chef säger att det bara är möjligt att få det som komptid.

Det var nyligen ett möte (obligatoriskt) som låg utanför min arbetstid. Det tog 3 timmar. Vad kan jag begära där?

Hoppas ngn kan hjälpa mig!!!

• Svar på tråden Får man själv välja mellan komp eller betalt???
  • Tecken

Vad står det i kollektivavtalet?

• Åssi

Det är nog olika på olika avtal.
    Här får vi välja mellan att ta ut det i tid eller pengar.

• Snabeldrake

Det är olika, beroende på vad ditt avtal säger. Jag kan välja om jag vill ha komp eller betalt när jag jobbar över. 

• Cia o krabaten

Jag har tills nyligen kunnat välja, nu har de avtalat bort det och jag får enbart pengar.

• Blablabla

Man brukar få bestämma. Dock har arbetsgivaren rätt & kräva att du tar ut tiden samma vecka, dvs du har ej rätt att spara ihop en hög med timmar & ta ut komp flera dagar.

• jassikan

Det är upp till arbetsgivaren eller om de är anslutna till ett kollektivavtal.
    Frågan är med andra ord vad som gäller hos er.

Rent lagligt kan arbetsgivaren begära att man ska jobba över utan att man får mer betalt. Lagen säger endast att du har rätt att få ut timmarna.
    Även om mötet var utanför er/din arbetstid behöver arbetsgivaren endast ersätta dig rent tidsmässigt om det inte finns kollektivavtal eller annat avtal som tar upp mer-/övertid.

På mitt förra jobb fick vi inte övertidsbetalning utan fick ta det i komp./ta ut motsvarande timmar, där fanns kollektivavtal. På mitt nuvarande får vi komp., min nuvarande arbetsgivare är inte ansluten till ett kollektivavtal.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19820673.htm

Övertid
    7 § Med övertid förstås sådan arbetstid som överstiger ordinarie arbetstid enligt 5 § och jourtid enligt 6 §. Om annan ordinarie arbetstid eller jourtid gäller på grund av kollektivavtal som har tillkommit i den ordning som anges i 3 § första stycket, eller på grund av medgivande om avvikelse av Arbetsmiljöverket enligt 19 § 1, skall med övertid i stället förstås sådan arbetstid som vid heltidsarbete överstiger ordinarie arbetstid och jourtid enligt avtalet eller medgivandet.
       Vid beräkning av övertid skall kompensationsledighet eller annan ledighet som förläggs till arbetstagarens ordinarie arbetstid eller jourtid likställas med fullgjord ordinarie arbetstid respektive jourtid.

Svar på tråden Får man själv välja mellan komp eller betalt???