• EmmaoBebbe

Hund kissar inne.

Jag har ett stort problem med min älskade hund enzo. jag börjar från början.

för två år sen när jag skaffade honom så blev han väldigt duktig på att inte kissa inne, och sa alltid till när han ville ut, om vi inte hann ut kissade han alltid på en tidning vid ytterdörren, när han var några månader så var jag hundvakt åt grannens hund som kissade ner mina gardiner framför min enzo, efter det började detta beteende, han kissar ner bordsben,sängben, in princip allting som står på golvet som ni kanske förstår är det här jätte jobbigt.

jag tar ut honom med 2-3 timmars mellanrum, och senaste promenaden tar jag mellan 23-01 på kvällen och direkt efter det kan han gå och kissa ner något, mest på nätterna.

jag har funderat på att kastrera honom, men hjälper det om det här är ett inbitet beteende nu?

nu har jag en liten bebis och det är väldigt jobbigt att inte kunna ha leksaker,babygym,babysitter på golvet för han kissar ner det.

har kissskydd på honom på nätterna men dom kissar han igenom tills dom blir helt plaskblöta.

Finns det någon med erfarenhet av detta som kan hjälpa mig?

• Svar på tråden Hund kissar inne.
  • ninina

Hej Hade en hund som kissade inne jämt för att markera revir, han kastrerades och har inte gjort något sen dess, det var mycket koll på honom och mycket skäll för bakre gång han kissade innan kastreringen. Nu är det Inge som helst problem,

• SoStylish
    ninina skrev 2011-03-07 15:50:56 följande:
    Hej Hade en hund som kissade inne jämt för att markera revir, han kastrerades och har inte gjort något sen dess, det var mycket koll på honom och mycket skäll för bakre gång han kissade innan kastreringen. Nu är det Inge som helst problem,
    Jag har samma problem med min ena hanhund. Han markerar på precis allt. Det började med påsar som man ställde på golvet, men nu har det gått över vill väggar, gardiner och möbler så det har liksom gått för långt.
    Har börjat kolla på kastrering och tänkte eventuellt testa kemisk kastrering först. Det var iallafall skönt att läsa att kastrering hjälpt för någon :)
  • ninina

Kemisk kastreringen är ok att testa först, då ser man hur de reagerar på det! Ska man inte använda hunden i avel eller så så vinner man på kastreringen om problemen försvinner, inte kul att ha en hund som markerar

• EmmaoBebbe

skönt att höra att man inte är ensam! och ännu skönare att höra att det finns hopp att få slut på det. för det är ju fruktansvärt jobbigt.

har aldrig hört talas om kemisk kastrering, hur går det till?  påverkar det hunden på samma sätt fast med fördelen att man inte behöver operera? 

• ninina

Kemisk Kastrerinfg fikar dessvärre inte å alla så man kan inte gå enbart på hur det går med det. Man brukar sätta i ett chip som stänger av tetosteronet i 6 månader. Ibland ger det effekt på en gång och ibland å slutet, men i vissa fall inte alls. Så det är upp till var och en att prova eller inte men den riktiga kastreringen brukar vara mycket mer effektfull.

• hmcc
    EmmaoBebbe skrev 2011-03-07 16:29:38 följande:
    skönt att höra att man inte är ensam! och ännu skönare att höra att det finns hopp att få slut på det. för det är ju fruktansvärt jobbigt.

har aldrig hört talas om kemisk kastrering, hur går det till?  påverkar det hunden på samma sätt fast med fördelen att man inte behöver operera? 
    Det är väldigt få en kemisk kastrering fungerar på så det är oftast bortkastade pengar.

En vanlig kastrering skulle gissningsvis lösa problemet.

Det du har är ett ganska vanligt problem hos små hanhundar tyvärr.
  • EmmaoBebbe

Okej. men kan även inbitna problem försvinna? han har ju nu kissat inne mer eller mindre i 1.5 år.

provat med att inte låta honom kissa på alla ställen han vill när vi promenerar,kiss skydd, koppel inne så jag kan springa ut med honom när jag ser tecken på att han kommer kissa, det har resulterat i att kissningarna sker på nätterna, men ingenting på dagarna.

Jag ska inte ha valpisar på min vovve så kastrering kommer ändå ske, men gud vad jag hoppas att detta kan vara lösningen.
    det är så jobbigt att varje dag sanera in princip hela lägenheten och aldrig kunna ställa något på golvet för allt blir förstört. även fast jag tagit honom på bar gärning några gånger och sagt till på skarpen men han bara viftar på svansen?

• Obsidiana

Det är ju alltid bra att kastrera djur som man inte ska använda till avel, men för att vara lite pessimistisk så tror jag att det gått så länge att beteendet kanske satt sig.
    Mina föräldrar kastrerade sin hund för att han skulle bli mindre hanhundsilsken, men han var redan tre år då, så det var för sent.
    Men å andra sidan så kan ju kissandet vara en ren revirfråga, och då borde kastrering hjälpa. Om inte kanske du kan ta hjälp av någon extra kunnig person på området. Det går säkert att hitta.

• MammaTillDomFinaste

har samma proböem med min kines hane men han har tack å lov lugnat ner sej, nu är det bara ibland de händer. Just nu löper tiken så whippet hanen har börjat, men aldrig en gång innan löpet och han är orolig nu när hon löper, så jag hoppas han slutar när hon slutat löpt! bara nattetid. 

• lottablom

Min ena hanhund kan ibland kissa inne.. Men för han känns det mer som att han kan inte hålla sej, Än som att han "Markerar".. Har dock blivit lite bättre efter vi börjat fya han för att han gjort inne.. Ropar dit han och visar tydligt pölen och fyar.. alla har ju olika sätt att fya sina hundar.. men jag har tagit han i nackskinnet och sen skickat han på bädden.. Och det har gett enorma resultat! Från flera pölar om dagen till nån pöl i månaden... Nu piper han till när han vill ut oftast...

Svar på tråden Hund kissar inne.