• SmultronKatt

hjälp ang gjutjärnsgryta

Hej! Nu har jag invigt min gjutjärnsgryta, gjorde kalops. Nu tycker jag att den smakar järn...och jag har lite konstigt smaksinne som gravid visserligen men jag börjar bli orolig om jag har missat en " invigningsrit" som gör att jag håller på att förgifta min sambo? ? :S hälsningar från en novis..

• Svar på tråden hjälp ang gjutjärnsgryta
  • Pia och Elna

En del känner lite järnsmak när man lagar i gjutgärn. Du ska inte göra något förutom att diska en ny gryta (utan diskmedel) förr skulle man bränna in dem men det görs i fabrik nuförtiden.

• Kallebus

Du lär knappast förgifta någon Cool
    Det enda jag gjort med mina grytor är att smörja dom med olja men det gör varken till eller från egentligen.

• hemlig02

Förvarade du kalopsen i grytan ett tag innan ni åt den? Om man gör det, så brukar det kunna smaka riktigt mycket järn om maten.

• EeMe
    Kallebus skrev 2011-03-07 17:00:42 följande:
    Du lär knappast förgifta någon Cool
    Det enda jag gjort med mina grytor är att smörja dom med olja men det gör varken till eller från egentligen.
    instämmer - det enda det gör till är att man hindrar grytan från att rosta och på så sätt "fälla ut" mer järn (så att det smakar mer järn)

Järnet i grytan är samma järn som gravida kan få brist på (hb-värdet i blodet) så det är bara att steka på!

Ibland kan järnsmaken (och också mängden järn i maten) öka genom att man har sura ingredienser, typ krossad tomat, vinäger, creme fraiche (att jag aldrig lär mig stava till det, men ni fattar)...
  • Queenie70

Om maten står lite för länge i grytan kan det börja smaka järn. Men det är bara nyttigt.

• SmultronKatt

Okej, så jag kommer tycka att den smakar skit men vi överlever! Gud så skönt att höra. Nej, förvarade inte kalopsen i grytan utan ville diska med en gång och höll på att kräkas av järnlukten. Men så är jag också gravidäckelmagad. Hur gör jag för att slippa rost, infettning med matolja??

• emmap
    SmultronKatt skrev 2011-03-07 17:14:34 följande:
    Okej, så jag kommer tycka att den smakar skit men vi överlever! Gud så skönt att höra. Nej, förvarade inte kalopsen i grytan utan ville diska med en gång och höll på att kräkas av järnlukten. Men så är jag också gravidäckelmagad. Hur gör jag för att slippa rost, infettning med matolja??
    Även om det inte rekomenderas tycker jag att rosten håller sig bäst borta när jag diskat grytan med diskmedel och när den torkat smort in den med olja. Rekommenderar också att sätta den upp och ner när jag diskat eller torka ur den så det inte står vatten kvar i grytan.
  • Mannagrynsgröt
    emmap skrev 2011-03-07 17:19:14 följande:
    Även om det inte rekomenderas tycker jag att rosten håller sig bäst borta när jag diskat grytan med diskmedel och när den torkat smort in den med olja. Rekommenderar också att sätta den upp och ner när jag diskat eller torka ur den så det inte står vatten kvar i grytan.
    Jag diskar också med diskmedel men bara lite på diskborsten.Fyller grytan eller järnet med vatten, sätter den på spisen med högsta värme, när det kokar häller jag ur vattnet, spolar med varmaste vatten från kranen och använder diskborste med lite diskmedel, sedan sätter jag tillbaka grytan/järnet på spisplattan för att torka ur den helt och slippa rost, smörjer in med olja ibland efteråt.
  • EeMe

Japp, diska så den blir ren (ofta behövs inte diskmedel), se till att den torkar så snabbt som möjligt och du kommer se på ytan i den när du behöver olja in den. Även där är lagom bäst - för mycket olja kan härskna och ge konstig smak...

• Madame Pernelle
    SmultronKatt skrev 2011-03-07 17:14:34 följande:
    Hur gör jag för att slippa rost, infettning med matolja??
    Förvara aldrig mat i den. Diska med hett vatten och lite diskmedel och torka torrt direkt efter. Om järnet börjar se eller kännas torrt kan du olja in den igen.
    Det gör så j*vla ONT!
Svar på tråden hjälp ang gjutjärnsgryta