• midnightmoon

När slutade ert barn med napp?

Skriv gärna en rad hur det gick att sluta med nappen, tog det tid att få barnet att somna utan osv

Glad 

Michelle 20070621 Joline 20090217 Schäfern Ulex 20091211 Bebis BF 1/8-2011
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När slutade ert barn med napp?
  • ullis83

Min son var runt 3 när vi slutade med den på dagitd, men när vi var hos tandläkaren när han var 3 och ett halvt sa dom till honom att han måste sluta..vi pratade med honom och slutade samma kväll, med löfte om att han skulle få en speciell leksak han önskat sig..han tittade aldrig åt nappen igen

Lukas 070410 och Tilde 090501
  • IdaEng

Min dotter var 3 år då hon slutade med napp, hon hade lite separations ångest innan men när vi väl kastade den så gick det superbra. Endast någon enstaka tår när hon var ledsen eller trött på dagtid. Hon slutade helt sova på förskolan när hon slutade med nappp.
    Min son var 2 år när han slutade med napp, samtidigt som stora syster av praktiska skäl. Vi hade inga problem alls hemma men på förskolan var det svårt att somna och de andra barnens nappar var frestande..

• Moflo

Har inte röstat på något alternativ eftersom vår son 5½ månader när han fick sluta med napp.
    Det var mest för att vi skulle försöka få honom att sova bättre på nätterna, han vaknade så ofta av att han hade tappat nappen så vi skulle prova utan. Det gick jätte bra! Han saknade den inte ens, det var nog mest vi som var oroliga. De första två, tre kvällarna tog det nog kanske lite längre att få honom att somna, men det var inte alls nåt skrik eller gnäll.
    Så här i efterhand tycker jag att det var otroligt smidigt att sluta med nappen så tidigt. Idag så vet han inte ens vad man har en napp till, han har tjyvat nån av en kompis nån gång men vet som sagt inte vad han ska göra med den.

• Moflo
    Moflo skrev 2011-03-07 18:20:55 följande:

Har inte röstat på något alternativ eftersom vår son 5½ månader när han fick sluta med napp.
    Det var mest för att vi skulle försöka få honom att sova bättre på nätterna, han vaknade så ofta av att han hade tappat nappen så vi skulle prova utan. Det gick jätte bra! Han saknade den inte ens, det var nog mest vi som var oroliga. De första två, tre kvällarna tog det nog kanske lite längre att få honom att somna, men det var inte alls nåt skrik eller gnäll.
    Så här i efterhand tycker jag att det var otroligt smidigt att sluta med nappen så tidigt. Idag så vet han inte ens vad man har en napp till, han har tjyvat nån av en kompis nån gång men vet som sagt inte vad han ska göra med den.

Ska väl kanske tillägga att de stora barnen båda var runt 2 år när de slutade och det var inte heller några problem mer än första kvällen.
  • Kazeer

Första barnet var två månader (hade endast napp i bilen). Nappen byttes mot tummen och tummen "avslutades" vid 3,5 års ålder.

Andra barnet plockade jag bort nappen för vid sex månaders ålder och den saknades inte.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • smulan5

Dottern var strax över 2 år och det gick hur lätt som helst. Hon gnällde lite över nappen första kvällen men sen inget mer.
    Sonen slutade 2 månader innan han fyllde 2 år och det var mest för att vi glömde nappen hemma när vi åkte bort över helgen vilket vi märkte när han skulle gå och sova och alltså för sent för att köpa en ny. Men det gick bra och då tyckte vi det var dumt att ge honom nappen igen.

• Tant Green

3 månader, tyvärr... när hon hittade sin tumme, då dög aldrig nappen igen

• 89Mamma10o12

min slutade förra veckan (han va så täppt så han vela inte ha nappen) han är 10 månader Skrattande o har gått hur bra som helst men det är ju bara för att det var han själv valde det så han somnar som vanligt dock är han vääldigt lättväckt nu när han inte har napp

• Luulu

Min son ville aldrig ha nappen utan det va tummen som gällde och den slutade han med när han va ca 9 månader när han blev allvarligt sjuk.

Mamma till Wilde 091230 & en till i magen - louisevestin.blogspot.com/
Svar på tråden När slutade ert barn med napp?