• Nilla1983

Playa ingles vs Porto rico

Vi är 2 par i 20-25 års åldern som ska ta en sista minuten till Gran Canaria nu i April och undrar vilket av dessa resemål DU rekomenderar!
    Vi vill sola bada och ta det lugnt och skönt utan att det blir pensionärsvarning på det hela ;) LIite hålligång skadar ju inte!
    Hur är stränderna och restaurangerna och utelivet jämfört med varandra??
    Tacksam för svar!!!

• Svar på tråden Playa ingles vs Porto rico
  • Lumo

Playa del ingles är betydligt större "stad" medans puerto rico är mer en håla inklämd i en trång dal. Men det är lätt o billigt att tex åka taxi mellan dem en dag om man vill.

Vi bodde med barn i bungalow i playa del ingles i bungalow-stället Parque christobal. Inget hålligång just där men boendet är superfint, rätt billigt o lugnt. Bekväma bungalower. Playa del ingles är ändå litet nog att gå från övre delen ner till stranden (sanddynerna).

Sevärt i trakten: djurparken ovanför Maspalomas. Shopping o restauranger längs maspalomasstranden (nya fräsha ställen, jättefina hotell men endast stenstrand, surfvågor). Skippa vattenlandet, trist o kallt vatten! Hyr bil/åk på guidning upp i bergen, bergen är otroligt vackra o skrämmande höga! Ta båt/taxi till pitoreska fiskebyn brevid puerto rico, minns just nu inte namnet.

• Ida021

Skulle nog rekomendeta pouerto rico om ni vill ha det solsäkert.. Bodde på ingles sidan och i november regnade vår semester bort..

• SVejsan
    Ida021 skrev 2011-03-09 09:57:27 följande:
    Skulle nog rekomendeta pouerto rico om ni vill ha det solsäkert.. Bodde på ingles sidan och i november regnade vår semester bort..
    Nog är det pyttelite mer solsäkert i Puerto Rico MEN utbudet av övriga saker är betydligt större i Playa del Ingles.
    Puerto Rico är ju betydligt mer kuperat (eller brant) om man vill utanför hotellområdena och se sig om .

Jag väljer hellre en ort där det händer mer (men väljer ett lugnare läge i den orten), Det är ändå slumpen som avgör om du slipper de där få extra dagarna regn som man kan råka ut för.

Hårddrar man dett med regn så är ju även Lanzarote en av öarna som har minst nederbörd. 
  • Jigge

Skulle valt puerto rico pga att det är mer solsäkert. Var där mars -09 men med småbarn så jag vet inte så mycket om "utelivet". Väldigt billigt att åka taxi var det.

• SVejsan

Ni som säger att det är solsäkert. Jag har försökt hitta hur mycket mer solsäkert det är... 

Rent statistisk så är det de flesta månader jämnbördigt, det kan enligt statistiken tom vara varmare i Play del Ingles just under April: 

http://www.weather2travel.com/climate-guides/spain/canary-islands/gran-canaria/puerto-rico.php

http://www.weather2travel.com/climate-guides/spain/canary-islands/gran-canaria/playa-del-ingles.php

Och som jämförelse slänger jag in Puerto del Carmen på Lanzarote som inte har någon nederbörd att tala om alls under april - lika varmt och lika mycket sol...:

http://www.weather2travel.com/climate-guides/spain/canary-islands/lanzarote/puerto-del-carmen.php

Allt beror på vilka månader  och vilken TUR man har...

Svar på tråden Playa ingles vs Porto rico