• Anonym (orolig)

Får hon i sig tillräckligt med vätska?

Min flicka på snart 9 månader började i helgen att få lite lösare avföring, hon bajsar ungefär 5 ggr per dag, ibland normal fastare och ibland lösare. färgen varierar från brunt till grönt och till sist gulaktigt. Normalt sett bajsar hon en gång per dag.
    Hon har även kräkts vid några tillfällen. Men inte i samband med mat utan det kan gå upp till fyra timmar efter välling så kräks hon.
    Såg igår att hon fått en tand också men hon har fyra tänder sedan innan och har aldrig varit så här dålig i magen av det.
    Till saken hör ju då också att hon inte vill äta överhuvudtaget, välling kan jag ge men inte några normala mängder. Hon äter kanske 100-150 ml per gång. Igår såg dagen ut så här.
    Välling 04 130 ml
    Frukost: Halv burk yoghurt och halv burk frukt
    11:00 välling 150 ml
    16 välling 150 ml
    19 välling 130 ml
    Försöker med mat och gröt men hon bara spottar ut.
    Hon har kräkts tre gånger sedan i lördags, då på morgonen.

Vet inte hur jag ska tillväga för att få henne att äta lite mer, eller annat än välling.
    Hon är pigg i övrigt, kanske sover lite längre pass på dagen men är annars som vanligt. Men blir orolig att hon inte får i sig tillräckligt med vätska när hon bajsar så ofta.
    Kan detta vara magsjuka?  eller beror det på tänderna?
    Hon har ingen feber.
    Hur länge kan man vänta innan man söker bvc?

Tacksam för råd!
    Mvh Orolig mamma!

• Svar på tråden Får hon i sig tillräckligt med vätska?
  • BVC Sköterskan

Hej!

Du kan alltid ringa BVC.

Att barn kräks då och då är oftast inget att oroa sig för, så länge det inte påverkar barnets allmäntillstånd och de växer/utevcklas väl.
    De flesta barn slutar när de börjat gå, då magmuskulaturen stärkts. I annat fall tycker jag att man skall kontakta BVC eller BUMM.

Magsjuka yttrar sig ofta genom att barnet plötsligt kräks och eller har lös avföring. Dessutom blir de pga vätskebrist hängiga och allmänpåverkade. Ibland har de feber, men inte alltid.
    Normalt är det dock inte svårt att ta miste på, när det är magsjuka, då de ofta är fler i familjen/omgivningen som blivit magsjuka.

Ofta brukar första infektionen komma i samband med en tand, vilket gör att man lätt kan tro att det är det som ger symtomen.

Hur som helst tycker jag att du ringer BVC för mer ingående råd och möjlighet att disskutera om det rör sig om en infektion eller inte.

MVH Christine

Svar på tråden Får hon i sig tillräckligt med vätska?