• Anonym (Lina)

Fejkad budgivning?!

Vi har tittat på hus ett bra tag nu, hunnit vara med i flera olika budgivningar och tror att vi vet vad som är normalt och inte. I helgen var vi på visning på ett hus vi verkligen vill ha med ett utgångspris på 1,6 miljoner. Väl på visningen är det ingen annan än vi där (perfekt tänker vi, då kanske vi är ensamma om att vilja ha det....) och då säger mäklaren att han redan fått in ett bud på 1,65 miljoner. Vi tänkte väl inte mer på det, mer än att det var lite lustigt att dom fått in ett bud av någon som inte varit på visning.

Vi har därefter budat mot denna andra familj och igår var dom andra budgivarna uppe på 1,78. Där började vi tveka då denna fastighet faktiskt inte är värd mer än så. Vi sms:ar mäklaren och säger att vi vill fundera. En timma senare ringer han och säger att dom andra budgivarna är på semester och att säljarna vill skriva kontrakt redan idag (!). Därför erbjuds vi att få huset för 1,79 om vi skriver på idag tisdag.... Kanske inte jättekonstigt men i samband med andra detaljer så är vi väldigt fundersamma just nu:

Det går inte att se budhistorik via sms eller internet, endast högsta bud.
    Det första budet som inkom registrerades aldrig som högsta bud.
    Likadana hus i detta område säljs för i snitt 1,4 miljoner, det här huset har legat ute i tre omgångar utan att bli sålt. 

Vad hade ni gjort? Något stämmer inte, det är min bestämda magkänsla. Jag är ganska övertygad om att det inte finns någon annan budgivare... Men hur får man veta det? Och varför i helskotta vill dom skriva kontrakt så himla tätt inpå? Är rädd att vi ska gå på en nit här.... 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-08 10:06
    Dessutom: Dom andra budgivarna (som uppenbarligen är villiga att betala nästan 400 000 mer än vad likadana hus brukar kosta) vill enligt mäklaren inte faxa kontraktet mellan sig och mäklaren medan dom är på semester (fjällenresa enligt mäklaren). Därför frågar dom oss eftersom säljaren absolut måste få kontraktet påskrivet idag.

Om jag var på semester skulle jag alla gånger faxa kontrakt för att få just mitt drömhus! Men det kanske bara är jag? ;)

• Svar på tråden Fejkad budgivning?!
  • Mizzz

Inga bud är ju bindande. Jag skulle säga att jag tar det för MITT högsta bud. Finns det ingen annan och huset är svårsålt så kommer det funka.

♥ Linus 2007-04-21 ♥ ---||--- ♥ Pyret BF 2011-03-16 ♥
  • mimsan01

Nej det där tycker jag låter himla skumt!!
    Visserligen kan den andra familjen ha varit och sett på huset innan visning, det är inget ovanligt att man gör så, det gjorde vi när vi tittade på vårt hus.
    Men det där med att det plötsligt är så bråttom att skriva kontrakt... nääää. Jag hade nog sagt att ni kan skriva kontrakt redan idag, men då för utgångspriset på huset.
    Mäklaren är ju skyldig att ge alla som är med i budgivningen en lista över alla bud, och kontaktuppgifter till den som budat, men jag vet inte om man har rätt att kräva ut den innan man har skrivit kontrakt.

• SilverEmma

Jag har hört att när man väl vunnit en budgivning så kan man kräva att få reda på vilka andra som bjöd. Det var någon som berättade det när vi köpte hus, men det blev aldrig aktuellt för oss.

Om det då är något som inte stämmer så kan man ju dra sig ur eller omförhandla priset.

• Anonym

Begär att få se budgivningshistorik, det måste mäklaren visa.....

• hemlig02

Låter himlans mysko! Visst kan den andra familjen ha varit och tittat på huset även om de inte var ed på visningen, men resten låter konstigt! Obestämd

• Anonym (Lina)

Vi har bett om budhistorik med uppgifter om budare och vi fick svaret att det får vi efter att vi skrivit kontraktet. Men jag har en stark känsla av att mäklaren kommer "glömma bort" detta. Dessutom har vi inte mycket för en budhistoriklista EFTER att kontraktet är påskrivet....

Vi vill ju så gärna ha huset! Är besviken över att det hela känns så osäkert. Vi har precis som mimsan01 skrev funderingar på att säga okej till kontraktskrivning idag om det blir till utgångspriset.... 

• Anonym

Ja, lite skumt låter det. Men å andra sidan om de nu är på semester kanske det inte är så konstigt om de inte var på visningen utan hade fått till en särskild visning innan de åkte?

Det är svårt det där, ni väljer ju vad ni tycker det är värt att betala och säljaren väljer vad den minst vill sälja för oavsett hur många som budat, det finns inget säljtvång till den som vunnit en budgivning. Men självklart får man ändå inte fejka en budgivning, eftersom det då skulle lura er till att det är fler än ni (=marknadsmässigt) som tycker priset är rimligt.

Sen att det är "bråttom", det brukar jag föredra när jag både ska köpa och sälja. Inget är ju klart förrän man har skrivit på pappren och då vill man göra det så fort som möjligt, men kontra då med att ni kan skriva på idag men för ett pris ni tycker är rimligt. Kanske t.o.m. under det högsta bud ni har lagt eftersom det uppenbart är positivt för säljaren att skriva idag.

• MammaMajs

Ni blir helt klart lurade, är ni intresserade att betala 179000:-  mer än vad huset är värt? Om övriga hus ifall de är likvärdiga säljs för omkring 1,4 miljoner är risken att ni gör en dålig affär.

Jag skulle ha lite is i magen och syna märklarens bluff, ring upp honom och säg att 1,6 miljoner är ert bud och att ni inte är intresserade av att bli lurade. Jag skulle kolla upp mäklaren hos märklarsamfundet också och kolla ifall denne har blivit varnad tidigare. Alternativt att han lämnar ut uppgifter om de andra budgivarna nu så att ni kan kolla upp om hans uppgifter stämmer, tänk även på att han kan engagera någon att spela budgivare.

• MammaMajs
    Anonym skrev 2011-03-08 08:55:06 följande:
    Ja, lite skumt låter det. Men å andra sidan om de nu är på semester kanske det inte är så konstigt om de inte var på visningen utan hade fått till en särskild visning innan de åkte?

Det är svårt det där, ni väljer ju vad ni tycker det är värt att betala och säljaren väljer vad den minst vill sälja för oavsett hur många som budat, det finns inget säljtvång till den som vunnit en budgivning. Men självklart får man ändå inte fejka en budgivning, eftersom det då skulle lura er till att det är fler än ni (=marknadsmässigt) som tycker priset är rimligt.

Sen att det är "bråttom", det brukar jag föredra när jag både ska köpa och sälja. Inget är ju klart förrän man har skrivit på pappren och då vill man göra det så fort som möjligt, men kontra då med att ni kan skriva på idag men för ett pris ni tycker är rimligt. Kanske t.o.m. under det högsta bud ni har lagt eftersom det uppenbart är positivt för säljaren att skriva idag.
    Fast när mäklaren säger att det är så bråttom att man måste skriva kontrakt samma dag bör man dra öronen åt sig, det är högst sannorlikt ett sätt att försöka stressa köparen till att ett beslut som inte är övertänkt. En seriös mäklare agerar inte så.
  • prinsesstårtan

Låter skumt! Han kanske jobbar på svt? Jag skulle begära att få se budhistoriken där det framgår vem ni bjudit emot...

Svar på tråden Fejkad budgivning?!