• Melami

Måste man ha luktfritt sköljmedel?

Då förlossningen närmar sig med stormsteg så har jag idag börjat tvätta bebiskläder och sånt. Köpte allergivänligt tvätt och sköljmedel oparfymerat, för det var det enda jag hittade. Har nu kört en maskin och tycker att tvätten luktar blä. Luktar sådär nya kläder lukt, syntetsiskt liksom. Så jag körde igenom tvätten en gång till på snabbtvätt med enbart mitt vanliga sköljmedel så det ska lukta lite gott iallafall. Tänkte fortsätta att tvätta resten av tvätten med allergivänligt tvättmedel men ta mitt vanliga sköljmedel. Är det dumt eller? Man vill ju göra allt rätt så inte bebisen blir sjuk eller nåt....

Sussi v.37

• Svar på tråden Måste man ha luktfritt sköljmedel?
  • AmandaPitkänen

jag har vanligt tvättmedel å sköljmedel till min pojkes kläder. Köpte först sånt parfymfritt, men efter att ha hört mig för var det oingen i min bekantskapskrets som använde det...

• Hallonröd

Tycker också att det luktar illa med oparfymerat...blir nån konstig lukt....testade sist jag fick barn. Så jag körde med mitt vanliga tvättmedel och sköljmedel sen och tänker göra det denna gången också.....men tänker på att inte ta för mycket bara...

Bebisen blir ju inte automatisk allergisk bara för att man inte använder parfymfritt....

• hot fuss

jag ahr aldrig använt ngt annat än "vanligt" tvättmedel o sköljmedel o inte har min dotter reagerat ngt... skulle hon gjort skulle jag såklart bytt. men samtidigt så är min kompis dotter hyperallergisk o astmatsik o hon blev sämre av de parfymfria. så de kör m typ via iaf..

• Karra1

Då måste vi lukta illa hela familjen för vi använder aldrig sköljmedel det är ju bara slöseri med pengar och dåligt för miljön.

• jina

Det är just parfymen i sköljmedlet som är boven för känslig bebishy. Båda mina tjejer är torrisar sedan födseln och jag måste köra parfymfritt. Tycker inte att det luktar illa. Tvättar handdukar, strumpor och lakan med vanlig parfym sköljmedel. Tror det hjälper att skilja denna tvätt från bebbens.

• Smilie

det är inte parfymen som är boven utan JUST SKÖLJMEDLET
    det tvättas inte ur ....
    Min lilla flicka var känslig mot de , de första månaderna
    så vi fick rådet att inte använda det alls

• Smurf05

Jag är själv lite känslig mot tvättmedel och kan bara använda en sort Ariel..och det kommer jag fortsätta att göra när jag tvättar bäbiskläderna. Men man kanske ska vara nog med att inte överdosera varken tvättmedel elle sköljmedel för bäbisarnas hud är ju ändå känsliga.
    Men det klart..jag vill nog att kläderna ska lukta lite gott och nytvättat allt.
    Har flera kompisar som inte har bytt tvättmedel alls mot det dom hade förut och inget barn vad jag vet har reagerat negativt på det.

• Pallas

Du kan ha i ett par matskedar ättika istället för sköljmedel, det är dessutom bättre för miljön. Vi använder aldrig sköljmedel alls utan torktumlar allt istället då vi inte har någonstans att hänga tvätt.

• lurksmulan

Vår son har aldrig reagerat på varken tvättmedel eller sköljmedel. Och vi köper inte ens dyra "allergi-fria" tvättmedel utan oftast en stor förpackning typ Nopa.

Jag tror att det bästa är att prova sig fram. Om bebisen reagerar kanske du ska byta mot något parfymfritt.

Svar på tråden Måste man ha luktfritt sköljmedel?