• Melami

Måste man ha luktfritt sköljmedel?

Då förlossningen närmar sig med stormsteg så har jag idag börjat tvätta bebiskläder och sånt. Köpte allergivänligt tvätt och sköljmedel oparfymerat, för det var det enda jag hittade. Har nu kört en maskin och tycker att tvätten luktar blä. Luktar sådär nya kläder lukt, syntetsiskt liksom. Så jag körde igenom tvätten en gång till på snabbtvätt med enbart mitt vanliga sköljmedel så det ska lukta lite gott iallafall. Tänkte fortsätta att tvätta resten av tvätten med allergivänligt tvättmedel men ta mitt vanliga sköljmedel. Är det dumt eller? Man vill ju göra allt rätt så inte bebisen blir sjuk eller nåt....

Sussi v.37

• Svar på tråden Måste man ha luktfritt sköljmedel?
  • Milda

Vi kör vanligt tvättmedel och sköljmedel med doft. Det finns ju en del barn som är känsliga mot det men det märker man ju ganska snabbt.

• Shagwell

Men det är väl skillnad att tvätta i parfymfritt och sköljmedel parfymfritt?
    Alltså, man kan tvätta i vanlig typ Via color eller så och sedan välja ett parfymfritt sköljmedel, då borde kläderna lukta gott iaf.
    Eller skippa sköljmedlet helt..

• Michaela 83

vi använder vanligt tvättmedel och sköljmedel..än så länge visar tösen inga tecken på att hon inte skulle tåla det!

• Nenne2

Jag tvättar med "Grumme tvättsåpa" tycker det luktar riktigt gott och rent. Ska vara bra för ömtåliga hudar.

• Kuben

Jag vet inte om det stämmer, men har läst artikel om att sköljmedel kan orsaka fertilitetsnedsättning hos pojkar. Sedan dess vågar vi inte använda det hemma. Vill inte skrämmas, men det kanske kan vara en tankeställare... Som sagt, så minns jag inte vad artikeln heter - ej heller kan jag avgöra hur pass trovärdig den är.

• Hallonröd

Vad använder ni...flytande eller pulver tvättmedel...?...

Flytande ska väl egentligen vara bäst har jag läst med tanke på att pulver kan fastna i kläderna lättare och inte sköljas bort.
    Men jag blir så irriterad på alla jäkla "bollar" som man ska hälla det flytande tvättmedlet i...

• Stora

Jag har slutat m sköjmedel. det behövs inte om man tummlar.
    O så kör jag oparfymerat tvättmedel. Så vi luktar nog skunk allihopa...(skämt) men inte vill man bedöva näsan m massa comfortlukt....det bästa som finns är ju att snusa på en bebis..de luktar så gott av sig själva!!

• Mickis74

Vi har använt Skona med sommarblom eller vad den heter hela tiden.....ingen av barnen har fått nån reaktion.

• HaJoMi

Jag har också i lite sköljmedel, men det är max en msk - bara så det ska lukta liiite gott iallafall =)

• GladaVirre

i början använda jag parfymfritt,. (när man var som minst) sen blev det som vanligt

• Stora

Visst kan det vara så att de flesta tål parfym men man vet ju inte innan. Själv har jag en liten tjej som har exem o jag törs inte använda starka medel.

Svar på tråden Måste man ha luktfritt sköljmedel?