• Fidelis ad urnam

Rökfritt inom förskolan?

Nu har jag vid ett flertal tillfällen sett förskollärare som har stått utanför förskolan och rökt.
    Även om dessa personer spritar sina händer så luktar kläder, hår, ansikte osv osv rök och denna lukt utsätts sedan barnen på förskolan av.

Enligt min åsikt borde förskolan vara en rökfri zon då förskollärare har närkontakt med barnen (till skillnad från t.ex gymnasiet då läraren ofta står framför eleverna och pratar, det kramas och gosas inte fullt lika mycket i de åldrarna).

Vad tycker du?
    Borde förskolan vara rökfri (alltså förskollärarna får inte röka på arbetstid oavsett det är utomhus eller ej)?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Rökfritt inom förskolan?
  • Här och nu
    Majsan70 skrev 2011-03-12 17:41:12 följande:
    På många håll ja men inte på alla, och man måste inspireras till att VILJA inte tvingas att sluta. Stor skillnad.
    Man måste inte alls inspirreras. Man har själv valt det o har ett ansvar för att sluta o ev. söka hjälp.
  • Majsan70
    Här och nu skrev 2011-03-12 17:46:08 följande:
    Man måste inte alls inspirreras. Man har själv valt det o har ett ansvar för att sluta o ev. söka hjälp.

Jag anser inte att man har ett ANSVAR...man bör sluta röka för sin o andras hälsa ja...men för det kan man behöva få LUSTEN att göra det för har man inte den så kan man inte heller sluta.

Det är i dag en jäkla hetsjakt på alla rökare tycker jag. Sluta jaga o försök få dem att vilja istället så skulle man nog lyckas få ner antalet rökare på ett bättre sätt. Rökning är en drog och med såna behöver man få hjälp och lust för att sluta.

• Här och nu
    Majsan70 skrev 2011-03-12 17:56:03 följande:

Jag anser inte att man har ett ANSVAR...man bör sluta röka för sin o andras hälsa ja...men för det kan man behöva få LUSTEN att göra det för har man inte den så kan man inte heller sluta.

Det är i dag en jäkla hetsjakt på alla rökare tycker jag. Sluta jaga o försök få dem att vilja istället så skulle man nog lyckas få ner antalet rökare på ett bättre sätt. Rökning är en drog och med såna behöver man få hjälp och lust för att sluta.

Det är ens ansvar att söka den hjälp som kan ge en den lusten. Jakt på rökare; javisst. De som valt att inte utsatta andra ska inte jagas.
  • Majsan70
    Här och nu skrev 2011-03-12 17:59:27 följande:
    Det är ens ansvar att söka den hjälp som kan ge en den lusten. Jakt på rökare; javisst. De som valt att inte utsatta andra ska inte jagas.
    Nej det är inte individens ansvar att söka hjälpen och lusten till stt sluta röka om arbetsgivare och omgivning kräver det. Då skall hjälpen erbjudas aktivt.

Har du problem med alkohol på din arbetsplats erbjuds du all möjlig hjälp men har du problem med rökningen erbjuds det sällan adekvat hjälp.
  • Här och nu
    Majsan70 skrev 2011-03-12 18:02:34 följande:
    Nej det är inte individens ansvar att söka hjälpen och lusten till stt sluta röka om arbetsgivare och omgivning kräver det. Då skall hjälpen erbjudas aktivt.

Har du problem med alkohol på din arbetsplats erbjuds du all möjlig hjälp men har du problem med rökningen erbjuds det sällan adekvat hjälp.
    Nej, olika jobb kräver olika saker. Om mitt jobb plötsligt kräver att jag ska ha körkort får jag fixa det eller söka annat jobb. Nej, man erbjuds inte alltid hjälp på jobbet pga. alkohol.
  • Majsan70
    Här och nu skrev 2011-03-12 18:07:39 följande:
    Nej, olika jobb kräver olika saker. Om mitt jobb plötsligt kräver att jag ska ha körkort får jag fixa det eller söka annat jobb. Nej, man erbjuds inte alltid hjälp på jobbet pga. alkohol.
    Så då är det OK att dricka alkohol på jobbet? Mig veterligen så har de flesta seriösa företag en policy runt det faktiskt...precis som man skall ha om rökning.  Det ÄR en viktig samhällsfråga och med rätt insatser kan man få fler människor rökfria.
    Att få en människa att tillfälligt sluta går la sådär...men i längden skall det hålla.

Har du rökt själv o vet hur svårt det är?
  • Här och nu
    Majsan70 skrev 2011-03-12 18:14:46 följande:
    Så då är det OK att dricka alkohol på jobbet? Mig veterligen så har de flesta seriösa företag en policy runt det faktiskt...precis som man skall ha om rökning.  Det ÄR en viktig samhällsfråga och med rätt insatser kan man få fler människor rökfria.
    Att få en människa att tillfälligt sluta går la sådär...men i längden skall det hålla.

Har du rökt själv o vet hur svårt det är?
    Sa jag att det var ok att dricka på jobbet? Nej, jag har tagit ansvaret att inte börja röka och därmed få svårt att sluta.
  • nda

På min arbetsplats (fsk) får rökarna gå utanför fsk. område och röka på rasten men de får inte använda samma kläder som de sedan har i barngrupp och måste tvätta sig och borsta tänderna efter. Man kan ju inte förbjuda vad folk gör på sin lediga tid vilket rast faktiskt är men man kan ställa krav på hur det hanteras då de är tillbaka i arbetsrollen igen. Nu har vi ingen rökare längre på jobbet så det är inget stort problem och jag har nästan aldrig haft kollegor som har rökt heller. Det var på 90-talet sist tror jag och då var jag en av dem tyvärr.

• Insatt

Enligt mig ska det vara rökfritt! Det finns nikotinhjälpmedel att använda om man inte kan hålla sig utan cancernappen på arbetstid. I min kommun där jag sitter i barn- och skolnämnd får man inte röka på arbetstid ifall man arbetar inom kommunen vilket jobb man än har!

• Majsan70
    Här och nu skrev 2011-03-12 18:17:53 följande:
    Sa jag att det var ok att dricka på jobbet? Nej, jag har tagit ansvaret att inte börja röka och därmed få svårt att sluta.
    Och därmed vet du inte heller hur svårt det är! Så då är det lätt att uttala sig om ansvar o annat strunt.

Vi kan enas om att man bör sluta röka för allas hälsa...men sen VET jag hur svårt det kan vara o därmed tycker jag att det borde finnas rätt hjälpinsatser för att kunna sluta. För varje person som slutar röka sparar samhället pengar det är jag säker på.

För min egen del hade livet varit toppen med helt rökfritt faktiskt eftersom jag mår jättedåligt av rök...men därifrån till att förfölja varenda rökare är det långt.
Svar på tråden Rökfritt inom förskolan?