• lieh

Hård i magen. Tips!

Hej!

Har en dotter på 6 månader som är hård i magen väldigt ofta. Igår var det så hårt att hon bara fick ut halva bajstollen. Hon skrek och hade ont, så jag fick hjälpa henne ut med den. Tyckte så synd om min lilla tös och vill nu ha råd om hur jag kan förhindra detta.
    Tack på förhand!

• Svar på tråden Hård i magen. Tips!
  • Kimmi

katrinplommonpure funkade när min dotter var hård i magen....
    lycka till!

• Lilla skrutt

Ge så mycket vatten du kan när du kommer åt och prova päronpuré!

• jorski

Vi hade samma problem när dottern var runt 6-7 månader... Vi gav mat med mkt fiber i, t.ex havregrynsgröt istället för risgröt, mörkt bröd istället för ljust. Potatis var bättre än t.ex pasta o ris. Nu kör vi mycket med majsi maten och päronpuré.

• misszena

messmör i vällingen....

• lieh

tack för hjälpen. Ska testa allt ni har sagt!

• annsofi123

kiwi har jag hört ska vara bra. min son e 9 mån o alltid hård! jätte jobbigt! blanda katrinplommon pure med vatten i nappflaska o låt ditt barn dricka det!

• lieh

annsofi123- tack för katrinplommontipset. Provade precis och hon gillade det.

Innan gav jag messmör nästan varje dag. Kan det inte vara så att det tappar effekten efter ett tag? Att magen blir van vid det alltså?

• Mimer

Om hon har svårt att få ut det kan du prova att sätta henne på toan eller pottan, du får så klart hålla i henne ordentligt....jag ser nu att hon bara är 6 månader hmm...men det började jag med min dotter när hon var runt 7 månader och var hård i magen. Då kommer det ut mkt lättare o snabbare när man liksom är hukandes i bajsställning

Min flicka har i veckan fått börja med laktulos från apoteket efter samråd med bvc för hon har varit hård i magen i 3-4 veckor nu och nu funkar det mycket bättre
    Hon får fortfarande bajsa på toaletten varje dag dock för det funkar så bra! Hon är 11 månader och såååå duktig tycker en fånigt stolt mamma ....

• Megafon

Stoppa in en feber termometer med olja på där bak.Så sätter det igång.Lättare att få ut knölar.
    Katrineplommon pure är bra.

• linduspindus

finns även Sempers Bifidus på apoteket som är bra för hårda små magar!
    hoppas det ger sig snart!!!

• izza29

jag ger min 6 månaders fortfarande Laktulos varje dag....det håller magen i bra form...hon blir med hård annars

• lieh

Vad ni är snälla. Tack för all hjälp!
    Jag gav henne mycket vatten och katrinplommon igår och idag är det mycket bättre. Hoppas att det håller i sig bara.

• mamacita

Men, hur märker ni att de är hårda i magen - FÖRUTOM det självklara: Att kottarna är hårda. Men de blir ju också hårda när de äter mer riktig mat och mycket fibrer som i gröt tex. Är det när man märker att de har problem med bajsandet. Min lilla sitter och tar i så hon är knallröd i fejjan ibland. Hon har ibland hårda kottar och ibland något lösare.
    När är det ett problem liksom??? Ger henne katrinplommonpuré och päronpuré varje vecka....Dum fråga kanske, men om hon lider när hon sitter och klämmer kanske hon skulle gråta? Gör dom det om dom är JOBBIGT hårda i magen?

• Amorella

Min baby gallskrek när hon hade förstoppning. Hon tryckte på så hon var helt knallröd och sedan skrek hon helt hysteriskt. Då hade hon lyckats pressa ut en riktigt hård liten klump och det verkade ha gjort jätteont. Nu är hon fortfarande lite småhård i magen, men det är ändå mjukare än då. Hon verkar lite besvärad men blir inte ledsen. Så vi är supernoga med att förebygga förstoppning med alla de knep som finns. Vill helst inte vara med om det igen.

Så mitt tips är att helt enkelt att försöka förebygga förstoppning så gott det går. Och när babyn inte har bajsat på ovanligt många dagar (man vet ju själv vad som är normalt för ens barn!) plus verkar ha riktigt ont - då bör man kanske kontakta läkare för att se om man ska ge Laktulos. Det var vi tvungna att göra för att få ut allt hårt som hade samlats i henne.

Svar på tråden Hård i magen. Tips!