• MatsAtari

Klamydia? Omöjligt!

Anonym (ok) skrev 2011-03-08 20:19:42 följande:

Är det klamydia i nedre regionen det gäller? Undrar eftersom du endast skrev läkare.. För är det den andra sorten klamydia så behöver det absolut inte handla om otrohet då den smittar ungefär som förkylning.

Förväxlar du inte det med herpes nu?
  • MatsAtari
    envärkandebarnlängtan skrev 2011-03-09 12:09:36 följande:
    Silje02 skrev 2011-03-09 12:00:43 följande:
    envärkandebarnlängta n: Nej du är ingen källa. Det du säger är hörsägen. Och klamydia kan man inte få bara sådär ut i det blå. Du hade blivit smittat på ett eller annat sätt.
    Hur skulle jag ha blivit smittad som 12-åring?
    Hur fan ska vi kunna veta det hade du tänkt???

Precis som flera redan har påpekat så kan det omöjligen dyka upp ur tomma intet iaf.
  • MatsAtari
    Anonym skrev 2011-03-09 16:45:42 följande:
    OM man har det ja, men jag har det inte. Ska in i morgon och testa igen. Han kommer inte testa i onödan precis.
    Ja, det är ju jävligt ansträngande att pissa i en muggCool
  • MatsAtari

Det är underhållning på hög nivå i den här tråden.

Lite kul att folk tror att det är möjligt att få klamydia om bägge partnerna bara varit med varandraGlad

• MatsAtari
    mamita64 skrev 2011-03-13 00:27:16 följande:
    Sv:Klamydia-hur säkra är testen? 2 år sedan Karma: 1  
    Hej!
    Chlamydiatester är inte särdeles säkert, det händer ganska ofta att man har Chlamydia fast testet visat negarivt. Om du haft oskyddat sex med en partner som testat positivt så skall även du ha behandling oavsett om du testar negativt. Ibland så kan man ha Chlamydia utan att ha symtom och om du haft oralsex med din partner så tycker jag att dom ska ta ett halsprov man kan även ta ett prov från analen för säkerhets skull.
    Tyvärr är inte alla av mina kollegor så pålästa och intresserade så att dom gör rätt när det gäller behandling av Chlamydia, men det är bättre att behandla en gång för mycket än en gång för lite. Det vanligaste är ju att man tar ett urinprovm inte att man tar från slidan?
    Det blir lite svårt att mörka det där om man kommer in som kille med klamydia i halsen eller i analen iafOskyldig
  • MatsAtari
    Mr x skrev 2011-03-14 16:55:13 följande:
    Du TS

Din kille testade sig alltdå torsdag eftermiddag efter jobbet....och han har redan fått svar på det.....

Var du själv med när han fick svaret?
    Eller har du möjlighet att ringa och kolla hans negativa provsvar?

Det verkar väldigt snabbt svar....tom mycket snabbare än ditt ungefär mindre än 2 dygns tid om man räknar bort helg för då jobbas det ju inte.....på samma ort dessutom....

Lycka till!
    Tors eftermiddag, det var ju intressant.
    De flesta sjukhus har sina tider att testa sånt på just morgonen.
  • MatsAtari
    78Johanna skrev 2011-03-14 18:22:54 följande:
    Ts, be att få se detta skriftligt... Och som jag skrev väldigt tidigt i tråden när han vägrade göra ett test, då gav du honom möjlighet att snabbt gå och testa sig i smyg för att sedan snabbt äta en kur antibiotika och taaaadaaa sedan vara "heelt ren""""
    Skriftligt resultat kan du glömma att få.
    Sjukhuset lämnar aldrig ut resultat annat än till den testade och vill man ha provsvaren på papper så brukar man få betala 300kr eller patientavgift (Också 300kr.)
  • MatsAtari
    vap skrev 2011-03-14 21:21:05 följande:
    njae lab har öppet oftast hela dagen. prover skickas inte förrän på em ev dagen efter
    Ja, men drop-in tiderna är nästan alltid på morgnarna.
    Själva testlabbet är öppet hela dagen men de tar oftast bara emot patienter på drop-in tiderna.
  • MatsAtari

Kanske kan upplysa om att man aldrig får reda på provsvaren överhuvudtaget såvida det inte är positivt, så det är ju lite intressant att killen säger att provsvaret har kommit...

• MatsAtari
    Anonym skrev 2011-03-14 21:46:48 följande:
    Det där beror nog på var man testar sig.
    Ja, det är möjligtvis på mödravårdscentralen eller hos gynekologer man får det.
    Tror dock inte att ensamma killar går dit för att testa sig...
  • MatsAtari
    slemtorsk i din bralla skrev 2011-03-15 08:19:26 följande:
    Mats.. så här är det... om man går o testar sig för en könssjukdom (vilket jag har gjort ett ganska stort antal gånger) så får man reda på svaret vare sig det är positivt eller negativt om man ber om det.

Samma sak med cellprover som vi kvinnor tar.. i "vanligaste fall" får man inte reda på något om det inte visar något men som så många andra är jag lite orolig av mig och vill veta med säkerhet så jag brukar alltid säga till dem att "hör av er vilket som" och det har aldrig varit några problem. Nu har jag aldrig haft nån könssjukdom (tack o lov) däremot har jag haft cellförändringar och både före och efter den gången jag HADE det har jag fått skriftligt besked hem efter cellprovet att det inte visade något (eller ATT det visade något när det väl gjorde det) eftersom att jag sa till om det. Jag kan liksom inte släppa det förrän jag fått ett konkret svar.

NÄR det uppstår situationer som den TS beskriver (jag har jobbat på en ungdomsmottagning så detta känner jag mycket väl till) skickar man till 99% ut ett svar även om det är negativt, ofta skriftligt, de två mottagningar jag jobbade på gjorde iaf ALLTID det- särskilt om det var tex ungdomar som hävdat att de var oskulder och man fick göra ett omtest (vilket inte är ovanligt faktiskt)  eller om det var yngre människor som levde i relationer (till ungdomsmottagningen kan man gå tills man är 23 i vissa kommuner)

Vid OMTAGNINGAR av prov som varit tveksamma eller positiva kontaktas i stort sett alltid den man tagit prov på för att meddela även om resultatet då är negativt fär att tala om att "det måste blivit något fel för detta provet visade inget" typ.. och att lugna den man tagit prov på.

Ang dina teser om öppettider på lab och mottagningar tror jag du refererar till din egen hemkommun, här i Göteborg har mottagningen för veneriska sjukdomar lite blandade öppettider, kvällsöppet någon gång i veckan samt att det faktiskt inte är DEM som tyder svaren utan allt skickas till lab som har öppet "office-hours" och svar från lab skickas hela tiden under dagen. Vi fick svar på prover från kl 8.15 till kl 16.15 i stort sett, via internposten (rörpost) eller mail så det handlar om vilken arbetsmetod man har. I småkommuner skickas allt numera via mail från närmaste la (som kan ligga upp emot 8 mil från mottagningen om man har otur) men för bara något år sen skickades fortfarande provsvar med post till en del ställen vilket gjorde att man meddelade patienter provsvaren när posten var uttdelad, öppnad och diarieförd vilket brukar vara runt 15.

Med detta sagt så är det ändock frågetecken kring TS mans provtagning och jag hoppas verkligen att hon tar sig en funderare över om han verkligen HAR testat sig, för det stämmer inte  Provsvaret är vanligtvis klart inom en vecka, INOM en vecka alltså.. fem arbetsdagar men det tar aldrig mindre än 3 dagar för svaret att nå mottagningen kan jag tala om vanligast är dock att det tar upp emot två veckor innan man får svar ... så något är lurt här
    Ja, om du går dit och ber om det ja. Du får ju inget papper på resultatet.

Inte fan ska du inbilla mig om att man skickar ut testresultaten vare sig det är negativt eller inte från en ungdomsmottagning.
    Föräldrarna kommer ju att kunna öppna posten......
    Då kommer ju inga ungdomar att gå dit.....

Ja, i Göteborg kan de ha öppet för provtagning någon  kväll i veckan vilket knappast säger emot det jag skrev att man nästan alltid genomför provtagningarna på morgonenSkrattande

Vilka tider svaren kommer fattar väl vem som helst att det kan komma under den tiden labbet arbetar, dvs under hela dagen.
  • MatsAtari
    Anonym skrev 2011-03-15 09:53:12 följande:
    Jag var med när de ringde. Frågade honom om varför han fick svar så snabbt, då erkände han att han testat redan samma dag de ringde mig, men att han inte velat erkänna det. Det var han för tjurskallig för.

Jag väntar ännu på svar, men hoppas de hör av sig idag.
    Ja, tjaba. Det är ju jävligt ofta de ringer och meddelar ett negativt resultatCool
    Hur länge tänker du fortsätta trolla?
  • MatsAtari
    Ulrica80 skrev 2011-03-15 13:18:06 följande:
    Jag tror inte fäldrarna öppnar sina barns brev. Tror du?
    Nej, i synnerhet inte om avsändaren är just sjukhuset.
    Jag menar de skickar ju mest ut reklam och skit som sällan är någonting viktigt ändåSkrattande
  • MatsAtari

Hade det bara handlat om någon enstaka grej så hade det säkert kunnat skilja lite i rutinerna mellan olika sjukhus, men att allting skulle skilja med det som sjukhus i sverige oftast gör är helt omöjligt.

Tiden som killen testat sig på, sättet att meddela negativa svar, tid för provsvar etc

• MatsAtari
    Anonym skrev 2011-03-15 15:52:51 följande:
    Han gick på en öppen mottagning sa han, alltså inte gyn som jag.

Jag orkar inte svara på fler såna här frågor nu, jag säger till när mitt svar har kommit.
    Öppen mottagning finns ingenting som heter. Det säger man om man inte kan namnet på den.
    Anonym (siga) skrev 2011-03-15 15:47:31 följande:

men är de verkligen bara att gå och göra ett test??

om han testa sig senare borde ju du fått ditt nu

Nej, det är det inte. Man måste gå dit under de tiderna man tar proverna.
    Anonym skrev 2011-03-15 15:17:46 följande:
    Men va ni ska hålla på, jag är inte nåt troll!

Jag säger det han sagt, och JA de ringer visst det eftersom vi bad dem om det så vi inte behöver gå och undra längre än nödvändigt.
    HAN sa att han testade när han stack iväg, sant eller inte vet jag inte, men jag säger bara vad han sa. När mitt svar kommer så får jag veta om det han sa är sant eller inte. Jag är inte dum, visst fan kan han ha ljugit, det är inte första gången, men om nåt sånt här? Det har jag svårt att tro.
    Om man ber dom ringa upp så är det ganska så omöjligt att veta när dom ska ringa.
    Dom lär garanterat ringa mellan 08.00 och 16.00 vardagar iaf, så om ingen av er arbetar och bägge sitter hemma och passar telefonen så funkar kanske det där sättet.

Det man normalt sett gör om man vill att tjejen ska få reda på testresultaten är att hon följer med till mottagningen.....
Svar på tråden Klamydia? Omöjligt!