slemtorsk i din bralla skrev 2011-03-15 08:19:26 följande:
Mats.. så här är det... om man går o testar sig för en könssjukdom (vilket jag har gjort ett ganska stort antal gånger) så får man reda på svaret vare sig det är positivt eller negativt om man ber om det.
Samma sak med cellprover som vi kvinnor tar.. i "vanligaste fall" får man inte reda på något om det inte visar något men som så många andra är jag lite orolig av mig och vill veta med säkerhet så jag brukar alltid säga till dem att "hör av er vilket som" och det har aldrig varit några problem. Nu har jag aldrig haft nån könssjukdom (tack o lov) däremot har jag haft cellförändringar och både före och efter den gången jag HADE det har jag fått skriftligt besked hem efter cellprovet att det inte visade något (eller ATT det visade något när det väl gjorde det) eftersom att jag sa till om det. Jag kan liksom inte släppa det förrän jag fått ett konkret svar.
NÄR det uppstår situationer som den TS beskriver (jag har jobbat på en ungdomsmottagning så detta känner jag mycket väl till) skickar man till 99% ut ett svar även om det är negativt, ofta skriftligt, de två mottagningar jag jobbade på gjorde iaf ALLTID det- särskilt om det var tex ungdomar som hävdat att de var oskulder och man fick göra ett omtest (vilket inte är ovanligt faktiskt) eller om det var yngre människor som levde i relationer (till ungdomsmottagningen kan man gå tills man är 23 i vissa kommuner)
Vid OMTAGNINGAR av prov som varit tveksamma eller positiva kontaktas i stort sett alltid den man tagit prov på för att meddela även om resultatet då är negativt fär att tala om att "det måste blivit något fel för detta provet visade inget" typ.. och att lugna den man tagit prov på.
Ang dina teser om öppettider på lab och mottagningar tror jag du refererar till din egen hemkommun, här i Göteborg har mottagningen för veneriska sjukdomar lite blandade öppettider, kvällsöppet någon gång i veckan samt att det faktiskt inte är DEM som tyder svaren utan allt skickas till lab som har öppet "office-hours" och svar från lab skickas hela tiden under dagen. Vi fick svar på prover från kl 8.15 till kl 16.15 i stort sett, via internposten (rörpost) eller mail så det handlar om vilken arbetsmetod man har. I småkommuner skickas allt numera via mail från närmaste la (som kan ligga upp emot 8 mil från mottagningen om man har otur) men för bara något år sen skickades fortfarande provsvar med post till en del ställen vilket gjorde att man meddelade patienter provsvaren när posten var uttdelad, öppnad och diarieförd vilket brukar vara runt 15.
Med detta sagt så är det ändock frågetecken kring TS mans provtagning och jag hoppas verkligen att hon tar sig en funderare över om han verkligen HAR testat sig, för det stämmer inte Provsvaret är vanligtvis klart inom en vecka, INOM en vecka alltså.. fem arbetsdagar men det tar aldrig mindre än 3 dagar för svaret att nå mottagningen kan jag tala om vanligast är dock att det tar upp emot två veckor innan man får svar ... så något är lurt här
Ja, om du går dit och ber om det ja. Du får ju inget papper på resultatet.
Inte fan ska du inbilla mig om att man skickar ut testresultaten vare sig det är negativt eller inte från en ungdomsmottagning.
Föräldrarna kommer ju att kunna öppna posten......
Då kommer ju inga ungdomar att gå dit.....
Ja, i Göteborg kan de ha öppet för provtagning någon kväll i veckan vilket knappast säger emot det jag skrev att man nästan alltid genomför provtagningarna på morgonen
Vilka tider svaren kommer fattar väl vem som helst att det kan komma under den tiden labbet arbetar, dvs under hela dagen.