• HonSomVet

Klamydia? Omöjligt!

Pillis4 skrev 2011-03-09 16:29:46 följande:
    barnmorskan testade mig för alla könsjukdomar när jag va på mvc eftersom jag e gravid. hade ingen könssjukdom.
    Det finns inget test för kondylom. Det kan endast konstateras om du har synliga vårtor.
  • HonSomVet
    Pillis4 skrev 2011-03-09 16:32:40 följande:
    och jag har definitivt inte kondylom
    Det kan du inte veta eftersom väldigt väldigt många bär på det latent. Du kan inte heller testa dig för kondylom som sagt var. Förräns du ev får vårtor.
  • HonSomVet
    Pillis4 skrev 2011-03-09 16:33:49 följande:
    mvc gör automatiskt tester på könssjukdomar på inskrivningen. just för att man ska bota snabbast möjligt så inte forstret tar skada eller får sjukdomen
    Men man KAN INTE testa en människa för kondylom!! Alltså KAN det hända att en gravid kvinna får ett utbrott av kondylom inför förlossningen. Kanske så få vårtor så hon inte ens märker det och då kan det smitta barnet.

Man kan inte testa ALLA könssjukdomar på inskrivningen, fast det vore ju underbart om det gick!
  • HonSomVet
    Pillis4 skrev 2011-03-09 16:36:41 följande:
    ne me nhar man kondylom kan man ändå inte göra nåt eftersom det är kroniskt. så då får bebisen troligtvis det också... plus alla man har sex med

förstår inte vart denna diskussionen ska leda till?
    Nej? För kondylom smittar inte alltid om det ligger latent i kroppen? Det smittar väl en tid innan vårtorna bryter ut + när man har dem. Men man smittar inte alls ALLTID om man bär på kondylomviruset. Dvs bebisen behöver inte alls smittas.
Svar på tråden Klamydia? Omöjligt!