Inlägg från: AndreaSvan |Visa alla inlägg
  • AndreaSvan

Klamydia? Omöjligt!

Anonym skrev 2011-03-09 12:09:31 följande:
    Det är ju skillnad på att ligga latent och att inte märka att man har smittan. När något ligger latent bryter smittan inte ut i kroppen, utan ligger bara vilande, men om man (som är vanligt med klamydia) inte märker att man har det kan man ändå smitta. Munherpes kan man tex ha latent i kroppen utan att smitta, men när blåsorna kommer är det inte längre latent och då kan man smitta.
    Tack för den! Tänkte precis kommentera samma sak!!!
  • AndreaSvan

Vad roligt det är att det finns människor som litar på sina partners mer än vad de litar på vetenskapen och sådant som finns bevisat från många håll och kanter.

• AndreaSvan

Visserligen stämmer det att bakterier muterar och ändras, men då handlar det om att nya sorter uppstår, som ger andra besvär och kan smitta på olika sätt.
    Men ingenstans har jag sett att Chalmydia Trachomatis skulle muterat på så vis att den kan smitta vid andrahandskontakt eller genom luften. Och då är jag ändå insatt i vården, är färdigutbildad läkare och har iom den nya influensan jobbat mycket på infektiven, därmed kan jag väl säga att jag har haft rätt mycket kontakt med utbildad personal samt läst en hel del litteratur på just infektiva sjukdomar.
    Det vore ju väldigt udda om en läkare satt med denna information utan att vilja föra den vidare till allmänheten (alla som har haft kontakt med forskare vet ju att det verkligen inte är så det går till) fast han tydligen har så konkreta bevis att han kan dela sina tankar med en utomstående.

Näe, att Chlamydia Trachomatis kan smitta på annat sätt än vad som redan är känt tror jag på först när jag läser det i erkänd medicinsk litteratur

• AndreaSvan
    Anonym skrev 2011-03-09 17:58:46 följande:
    eller så ligger det latent.
    Klamydia kan inte ligga latent. Klamydia kan däremot ge en asymptomatisk infektion som inte uppvisar några som helst besvär, men testet är fortfarande positivt.
  • AndreaSvan
    Anonym (Mardrömsscenario) skrev 2011-03-09 17:58:57 följande:
    Här handlar det iofs inte huruvida läkaren vill eller inte vill hängas ut med sin fakta. Det är mest mig själv jag är rädd om, utredningen om vart min smitta kommer från göra ju på samma sjukhus och då är det inte så svårt att ta reda på vem som eventuellt kan misstänkas för att ha fört smittan till mig via gynundersökningar om det nu är så det har gått till.
    Jag säger inte att du ska ge oss namn på läkaren. Det jag säger är att forskare är väldigt försiktiga när de tror sig ha kommit fram till nya rön och diskuterar inte detta med utomstående på några som helst vis. Inte ens med patienter eller frivilliga som har ställt upp i en studie (om det nu skulle vara denna typ av forskning). Att han då har sagt det som du skrev några inlägg längre upp till dig tyder på
    1. Att det inte är helt nya rön utan saker som redan är kända
    2. Att han har belägg och bevis för sina nya teorier och är beredd att gå ut med detta publikt.

Eftersom varken punkt 1 eller 2 stämmer är det svårt att ta din information på allvar.
  • AndreaSvan
    Anonym (Mardrömsscenario) skrev 2011-03-09 18:04:33 följande:
    Jag hade symtom redan i våras precis när vi var igång med första IVF-behandlingen, sveda när jag kissade osv. Trodde att det var pga av alla hormoner men när sedan sambon fick veta att han hade det i höstas så förstod jag att det var ju det jag hade också.
    Nu måste du ju skämta med oss. Menar du på allvar att utbildade läkare har sagt till dig att smittan kommer från dig eftersom dina symptom kom först???
    Visserligen är det ovanligt med asymptomatisk infektion hos män, men inte så ovanligt och definitivt inte omöjligt. Det vet ALLA läkare som inte har mutat sig till sitt diplom.
  • AndreaSvan
    xylifon skrev 2011-03-09 18:11:04 följande:
    ok toaring kan jag fatta att man trodde då jag var lkiten typ.. men att torka sig bakifrån och fram??
    Att torka sig från fel håll (som jag visserligen gör typ hela tiden) gör att man kan få E-coli bakterier i urinvägarna då dessa finns som normal flora i ändtarmen. Att blanda ihop dessa bakterier är väl inte så himla svårt för en som aldrig har varit intresserad av ämnet ifråga Glad
  • AndreaSvan
    Thaleya skrev 2011-03-09 18:13:42 följande:
    Men hur fick den första människan klamydia då?
    Ja den första människan fick klamydia förmodligen genom att en annan bakterie muterade till dagens Chlamydia Trachomatis. Men en mutation är en väldigt sällsynt och invecklad process som lyckligtvis inte händer titt som tätt och definitivt inte sker på samma sätt flera gånger om.
  • AndreaSvan
    Kya skrev 2011-03-09 18:16:56 följande:
    och kryper det upp såna bakterier i urinröret så blir det urinvägsinfektion, inte klamydia...
    Naturligtvis, men man kan inte förvänta sig att alla människor ska veta det, tyvärr.
    Vissa vet ju inte ens vad klamydia är för något (skrämmande, vart var alla dessa människor när sexualundervisningen pågick). Så att blanda ihop två bakterier som båda finns i underlivet är ju inte så otänkbart :)
  • AndreaSvan
    Anonym (Mardrömsscenario) skrev 2011-03-09 18:17:34 följande:
    Tydligen kan man det, vi fick det så.
    Har du några som helst bevis för det du säger? Du kan ju inte ropa ut vetenskapliga påståenden till höger och vänster (som vi aldrig har hört förut) utan någon som helst källa! Och sedan säga "ja men tji på er för att ni inte tror mig". Det är väl klart att vi inte tror på dig när dina påståenden inte stämmer med verkligheten vi känner till idag!!!
  • AndreaSvan

Vad roligt att den här tråden lever vidare i samma anda som igår :)
    Att testet kan ha visat fel är ju en möjlighet, det enda jag undrar är ju hur fasiken TS kan VETA att hennes man inte har varit otrogen.
    Att veta något handlar inte om att tro. Det är stor skillnad på att säga "jag tror inte att han har varit otrogen" och att säga "jag vet att han inte har varit otrogen".
    Till det senare måste man ha bevis.
    Vilka bevis har du TS eftersom du flertalet gånger påpekar att du faktiskt VET att din man inte har varit otrogen?

• AndreaSvan
    Nati skrev 2011-03-10 13:26:56 följande:
    Funderar också på hur man kan VETA det och vad bevisen är eller kan vara.
    TS kanske vet något om mannen som vi inte vet. Han kanske inte kan ha sex med någon annan av någon orsak(psykologisk) eller medicinsk/psykologiskt. Kanske har något hon vet att han skäms så förfärligt för att det aldrig skulle falla honom utan att knäcka honom.  Vilda fantasier från mig..
    Javisst kan det stämma det som du säger, men fortfarande är det inte bevis. Om TSman tog av snoppen och lämnade den hemma hos henne varje gång han gick ut skulle det vara bevis. Vad jag vet är detta inte möjligt (men vi har ju i denna tråd fått berättat om andra saker som vi trodde vara omöjliga, så vem vet), så jag väntar med spänning på att få höra vad det är för bevis hon har som gör att hon VET att hennes man inte har varit otrogen. Vore ju himla praktiskt att använda sig av detta om jag någon gång fick för mig att testa min sambo :)

Ja, nu blev jag lite syrlig i min kommentar, men jag orkar inte vara ordentlig längre när jag möts av en sådan okunskap som i denna tråd
  • AndreaSvan
    Nati skrev 2011-03-10 13:26:56 följande:
    Funderar också på hur man kan VETA det och vad bevisen är eller kan vara.
    TS kanske vet något om mannen som vi inte vet. Han kanske inte kan ha sex med någon annan av någon orsak(psykologisk) eller medicinsk/psykologiskt. Kanske har något hon vet att han skäms så förfärligt för att det aldrig skulle falla honom utan att knäcka honom.  Vilda fantasier från mig..
    PS. okunskapen hade inget med ditt inlägg att göra! Bara så du vet :)
  • AndreaSvan
    Anonym skrev 2011-03-10 13:38:26 följande:
    De ville göra det, så varför inte? Jag sa att det var onödigt, men de insisterade.
    Jag var ju tvungen att göra om det eftersom jag inte tänker ta nån antibiotika eller vad det nu är man får för nåt jag inte har.
    Du kanske borde läsa vad jag faktiskt frågade efter? Jag frågade inte om vad ni tror han har gjort, jag frågade om man kan få göra om testet. Det var första gången hos gyn för mig så jag vet inte alls vad som gäller.
    TS, vill du inte svara på hur du kan veta att din man inte har varit otrogen?
    Jag undrar på riktigt alltså.
  • AndreaSvan
    Anonym skrev 2011-03-10 13:41:45 följande:
    Jag har ingen anledning att ljuga eftersom ni ändå inte vet vem jag är, så ja, jag kommer säga vad svaret på testet blir.
    Har jag sagt att jag har några "bevis"? Jag känner honom. Han är aldrig iväg nånstans utan mig, och då jobbar han. Han åker hem direkt efter. Vi pratar jättemycket under dagarna, både i tele, sms och msn och han svarar ALLTID direkt. Jag vet helt enkelt. Jag kan se när han döljer nåt, han är världens sämsta lögnare.
    Ok så du har inga bevis, då kan du med andra ord inte veta.
    Förlåt om jag verkar hård, men vill bara få dig att förstå. Jag har själv varit i ett förhållande där den andra parten "visste" att jag aldrig skulle vara otrogen, där jag alltid var nåbar, där jag "var jättedålig på att ljuga" och allt det som du beskriver.
    Men liktväl var jag otrogen. Visserligen var jag bara barnet då, men fortfarande i ett seriöst förhållande där min partner litade blint på mig. Man kan aldrig VETA. Så är det bara. Man kan tro precis vad man vill, men för att använda sig av ordet "veta" måste man ha bevis.
    Jag hoppas att testet visade fel, jag gör verkligen det. Men om det inte gör det är det så himla synd om du ska sitta där med huvudet i sanden och förstöra din framtid...
  • AndreaSvan
    Anonym skrev 2011-03-10 13:48:55 följande:
    Men läs vad jag säger!!!!!

Självklart kommer jag ta det OM det skulle vara så, MEN jag tänker inte ta det utan att verkligen fått veta att det är så först!
    NEJ det var inte gyn som insisterade, det var INNAN jag testat öht de ville att jag skulle göra det bara för att!
    Om det visar positivt, vad har du för förklaring till klamydian då?
  • AndreaSvan
    Anonym skrev 2011-03-10 13:51:30 följande:
    Det kommer inte vara positivt, så det behöver jag inte fundera över.
    Herregud det är nästan så att jag vill lämna tråden för det här. Jag kan inte förstå att det finns så naiva människar därute år 2011. Jag har varit sansad och saklig, men nu orkar jag snart inte mer. Är du på riktigt? Förstår du inte hur illa du kan göra dig själv genom att vara så blåögd?! Herregud säger jag bara.

Det är ingen som har sagt att din man har varit otrogen, men att skjuta bort den möjligheten totalt som du gör är inte bara idiotiskt utan även farligt, barnsligt och helt sanslöst.
  • AndreaSvan
    Anonym skrev 2011-03-10 14:08:16 följande:
    Många har påstått gång på gång att han har varit det om det inte jag som varit.
    Ok. Då ändrar jag mig till att JAG aldrig har påstått att din man har varit otrogen, men att skjuta bort den möjligheten totalt som du gör är inte bara idiotiskt utan även farligt, barnsligt och helt sanslöst.
  • AndreaSvan

Hörrni folket. Jag är en av dem som genom hela tråden har försökt få TS att förstå att man aldrig kan VETA att ens partner är 100% trogen, men inte fan hjälper det med påhopp och smaklösa "skämt" för att få TS att fatta grejen. Var sakliga om ni vill kommentera...

• AndreaSvan

Efter så många påhopp hade jag också ljugit... så jag kan ju faktiskt förstå henne. Men samtidigt är det ju riktigt tråkigt att se att all diskussion har varit totalt förgäves....

Svar på tråden Klamydia? Omöjligt!