• Joppelina

Klamydia? Omöjligt!

Man kan få få genetial klamydia i halsen av oralsex. Det tas även prov där. Men är säkerligen mindre vanligt.

• Joppelina
    envärkandebarnlängtan skrev 2011-03-09 10:09:21 följande:
    Nej, så är inte fallet. Min mor klamydiatestades under graviditeten och hon var negativ.
    Ett negativt klamydiatest betyder inte alltid att man ej har smittan.

Inte så konstigt att Klamydia sprids så mycket när så många är så okunniga.
  • Joppelina
    Silje02 skrev 2011-03-09 10:49:22 följande:
    Inkubationstiden för klamydia är några dygn till några veckor. Man kan således inte bära på det i flera år. Så antingen så är det negativit eller så har din man eller du faktiskt haft någon annan.
    Den inkubationstiden gäller för symtomgivande klamydia.
    Bakterien kan även ligga latent i flera år utan att uppvisa symtom.
  • Joppelina
    Anonym skrev 2011-03-09 11:03:43 följande:
    Undrar om klamydia verkligen kan smitta på det sättet.
    Enligt informationsbroschyrer så smittar klamydia genom kontakt med slemhinnorna.
    Som jag fattar det så smittar inte klamydia genom sperma överhuvudtaget.
    Ett sprut i fajset ska inte kunna ge klamydia. Han måste ha kört upp kuken i ögat på henneSkrattande.
    Ja sperma smittar vaginalt, analt oralt eller i ögon. 
    OT men ingen direkt höjder få sperma i ögonen, svider som attan...
  • Joppelina
    Anonym skrev 2011-03-09 11:27:50 följande:
    Det är skillnad på att finnas i urinröret och att uppstå i urinröret.
  • Joppelina
    Eleator skrev 2011-03-09 14:08:40 följande:
    Vilken rolig tråd! Du som tror att klamydiabakterier kan uppstå helt magiskt, gäller det även andra bakterier, virus och livsformer? SJÄLVKLART kan de inte det. På något sätt har du blivit smittad. Lekt doktor med något annat barn på dagis kanske?

Angående apotekets klamydiatest: Det är inte bara att gå hem och testa, testet ska fortfarande skickas in till ett labb innan man kan få svar. 
    Exakt. Många tror sej komma undan med smittspårning om man skulle få positivt på klamydia, vilket är helt fel.
    Bäst att gå till VC, MVC eller där man brukar gå. Man får rätt snabbt svar på provet då.  Många VC gör provet kostnadsfritt och medicinen kan även vara gratis. Allt för att smittspridningen inte ska bli så stor.
  • Joppelina

Alltså testa i onödan? Det är liksom lag på det. Ett positivt test anmäls direkt och smittspårningen hör av sej. Hur länge efter testet är nog beroende på deras arbetsbörda.

• Joppelina
    Anonym skrev 2011-03-09 16:55:36 följande:
    De vet ju inte hans namn, så HUR skulle de kunna tvinga honom?
    Öhhh? Bor ni tillsammans under äktenskapliga förhållanden?

Smittspårningen kommer att ringa dej så du får redogöra för vem du haft sex med.

Partnern testas  ALLTID! Du är ju med barn så sex har du ju haft uppenbarligen.

Vägrar han testa sej så kan dom vidta tvångsåtgärder.

Ledsen tjejen, Jag hoppas verkligen att det blivit något fel på testet
    men du kan inte sticke ner huvudet i sanden som en struts
  • Joppelina

Om man inte testar sig eller gör som sjukvårdspersonalen har sagt kan man drabbas av så kallade tvångsåtgärder. Det innebär till exempel att man kan bli hämtad av polis om man vägrar att testa sig. Och en person som fortsätter att ha oskyddat sex trots att han eller hon är smittad av en allmänfarlig sjukdom kan isoleras på sjukhus.

• Joppelina

Till mej ringde smittspårningen 3 dagar efter positivt svar.   Detta prov tog jag för att jag blev kallad.

Jag hade en månad innan fått ett negativ svar på klamydia på min årliga gynkontroll.

Tjejen jag snackade med på smittspårningen sa det är vanligare att ett negativt test
    var missvisande än att ett positivt skulle visa sej vara negativt.

Svar på tråden Klamydia? Omöjligt!