Inlägg från: Anonym (Du TS) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Du TS)

Klamydia? Omöjligt!

Har du någon som helst aning om vad klamydia hos en gravid kvinna kan orsaka?
    Barnet kan födas för tidigt
    Barnet kan födas med låg födelsevikt
    Barnet kan smittas med klamydia i ögen
    Barnet kan smittas och få lunginflammation som i sin tur kan ge betående skador i lungor och luftvägar

Dessutom kan du bli steril
    få ökad risk för utomkvedshavandeskap

din man kan bli steril

Är det värt att riskera allt detta bara för att du tror dig veta att testet visa fel och din man är dig trogen?
    Han sov ju borta när du berätta om testet, så han är iallafall inte lika säker på er relation och dig! 

• Anonym (Du TS)
    Anonym skrev 2011-03-10 15:08:14 följande:
    Seriöst. Har alla missat att det här faktiskt är KR? Era påhopp kan ni ta någon annanstans..
    Oavsett varifrån klamydian har kommit, tänkt på barnet i magen och din egna fortsatta hälsa. Behandla dig mot klamydia oavsett, du vill väl inte riskera ditt barns hälsa?
  • Anonym (Du TS)
    Anonym skrev 2011-03-10 15:12:29 följande:
    Men lägg av! Dra inte in mitt barns hälsa i det här! Du kan omöjligt ha läst vad jag sagt.
    Det spelar ingen roll vad jag säger, fakta är att om en gravid kvinna bär på klamydia smitta kan barnet smittas.
  • Anonym (Du TS)
    Silje02 skrev 2011-03-10 15:18:18 följande:
    Hade jag fått pos test på klamydia även om jag trordde mig vet att det var felaktigt svar, nog fan hade jag tagit antibiotika iallfall.
    Precis!

Och flera personer har försökt förklara för TS att risken att få ett provsvar som visar negativt fast man egentligen har smitta är mycket större än att få provsvar positiv och att man inte har smitta.

TS verkar inte ta till sig detta utan envist påstår sig veta att vare sig hon eller hennes man är smittade. Och inte tänker TS ens fundera på vad hon ska göra om testet visar neg (stor risk för felaktigt svar) eller vad hon ska göra om testet visar pos. 
  • Anonym (Du TS)
    PeeGee skrev 2011-03-10 15:19:41 följande:

Nu är jag medveten om att jag kommer att låta som end dryg trådpolis, men som jag ser det så är inte det viktigaste i den här situationen att övertyga TS om att hennes man varit otrogen. Om det faktiskt skulle vara så, så lär det komma fram tids nog i alla fall och är inget som vi kan direkt reda ut över internet. (Och egentligen inget vi har med att göra om inte TS specifikt ber om hjälp med att orka med den vetskapen, i såna fall.) Visst är det så som någon sa att många som varit otrogna anfaller som bästa försvar och kan visa en viss fixering vid trohet hos andra etc, men som sagt. Det ger onekligen ett misstänkt intryck, men:

I mina ögon är det primära att TS accepterar att hon faktiskt kan ha klamydia, oavsett var den kom ifrån, och agerar utifrån det. TS har sin hälsa och sitt barns hälsa att tänka på. I detta ingår att mannen behöver testa, och eventuellt låta behandla, sig också.

Han, i sin tur, verkar lite knepig och fixerad vid trohet (jag kan ha fattat fel här) och därför är det risk att han vägrar testa, eller behandla, sig om han börjar lukta otrohetsanklagelser. Om både han och TS har sjukdomen så är ju det allra viktigaste att de får så säkra besked som möjligt, och eventuell behandling.

Reda ut själva relationen kan komma sen, och det är en annan diskussion. En som TS kanske väljer att dela med oss, eller inte.

Jag är såklart nyfiken (För jag är nyfiken av naturen. Lägger mig i gör jag också - märks det?) och vill veta hur det går, men så länge TS säger sig redo att agera utifrån sin, och sitt barns, hälsas bästa så är jag nöjd med den informationen. Resten får jag lära mig leva utan, om TS inte vill prata om det.

TS, om du inte skulle få det besked du hoppas på och väljer att inte återkomma till tråden pga det, så förstår åtminstone jag, absolut. Du har ingen rapporteringsskyldighet till oss.

Bara lova att din hälsa går först, okej?

• Anonym (Du TS)
    modesto skrev 2011-03-10 15:31:38 följande:
    ska man inte vara försiktig och låta bli antibiotika om mjöligt om hon är gravid?
    Man ska inte äta antibiotika i onödan, men man väger olika risker mot varandra. Det finns antibiotika mot klamydia som anses säkert att använda vid graviditet, och man vet att det finns rätt så stora risker för båda mamman och barnet att gå med obehandlad klamydia. Slutsatsen av riskbedömningen i detta fallet är enkelt, alla gånger bättre att äta antibiotikakuren...
  • Anonym (Du TS)
    P i x i e skrev 2011-03-10 21:39:25 följande:
    Men det ger väll sig tillkänna som ögon infektion el lunginflamation om barnet smittas av mamman ocg inte klamydia i underlivet, det diskuterades ju tidigare i tråden?
    Ja, och lunginflammationen kan ge barnets lungor och luftvägar permanenta skador.
    Mycket viktigt att behandla gravida kvinnor som bär på smittan, om inte annat så för de små och oskyddade barnens skull!
  • Anonym (Du TS)
    P i x i e skrev 2011-03-10 21:39:25 följande:
    Men det ger väll sig tillkänna som ögon infektion el lunginflamation om barnet smittas av mamman ocg inte klamydia i underlivet, det diskuterades ju tidigare i tråden?
    Det finns olika slags klamydia bakterier. Den genitaliala som ger könsklamydia som TS testat för kan alltså ge barnet ögon- eller lunginflammation. Sedan finns det även annan klamydia som ex. kan orsaka lugninflammation, men det är inte det som barnet får vid förlossningen. Utan det är den genitaliala varianten som sätter sig i ögonen eller lungorna.
  • Anonym (Du TS)
    P i x i e skrev 2011-03-10 21:54:53 följande:
    Ja uch, tur att de testar alla gravida!

Och efter att själv varit med om att ha gått med klamydia i över 6 månader och fått sammanväxt i äggledarna är mitt budskap till min dotter '' Använd kondom, så att du KAN bli med barn''
  • Anonym (Du TS)
    P i x i e skrev 2011-03-10 21:57:16 följande:
    Jo, ville bara göra klart för mig att det var det ni mena i diskutionen här =)
    Vet att det är så det yttrar sig när mor smittar barn.
    Denna tråd har ju visat att det fins människor som är skrämmande oinformerade
    Samma tanke här, tänkte att bäst att vara övertydlig så ingen missförstår.
  • Anonym (Du TS)

Nog brukar väl negativ svar dröja längre än positiva, iallafall när man tar bakterieodlingar. Då är det ännu konstigare att TS mans svar kommit såhär snabbt.
    (Vet dock inte hur det är med just klamydiaprovet.) 

• Anonym (Du TS)
    Anonym (Frida) skrev 2011-03-15 14:50:26 följande:
    Testade mig sista gången för tre månader sedan och gången innan det för ett år sedan...båda gångerna var det negativt och dom ringde inte. Så det kan knappast ha förändrats på tre månader.
    Du tror inte att det kan vara olika rutiner på olika ställen? Skrattande
Svar på tråden Klamydia? Omöjligt!