Inlägg från: varfördåför |Visa alla inlägg
  • varfördåför

Klamydia? Omöjligt!

Anonym (ok) skrev 2011-03-08 22:17:47 följande:
    Frågan är vem som skolkat vart. För inte så länge sen var min mamma hos läkaren och han trodde att min mamma fått klamydia i halsen. Detta visade sig genom hemsk hosta med otroligt segt slem, det  lät som hon skulle hosta upp tarmarna. Så försök inte mästra mig tack. 
    men det smittar nog via oralsex inte via luftsmitta som enförkylning?
    Alvin, Ilon, Douglas och Junie
  • varfördåför
    Pillis4 skrev 2011-03-08 22:43:03 följande:
    man kan få klamydia på alla ställen som har kroppsvätska. min kompis fick klamydia i ögat... en kille som hade klamydia sprutade henne i fejset och på så vis smittade han henne.

jag hade dock blivit skeptisk... har din kille verkligen rent mjöl i påsen?
    det där handlade ju om (ok)s mamma, inte pojkvän
  • varfördåför
    Pillis4 skrev 2011-03-08 22:49:30 följande:
    hehe ojdå ... men mamman kanske hade lite klamydia i halsen..undrar hur hon fick det?. =D
    färmodligen inte på samma sätt som man får en förkylning iaf men man kan få det genom djupa kyssar med någon annan som har klamydia i halsen eller? (så var det inte lika "det ville jag inte veta om min mamma" iaf )
  • varfördåför
    Anonym (ok) skrev 2011-03-08 23:04:09 följande:
    Blir så trött på er som tror er veta så mycket men tydligen inte vet ett skit. Här är en länk: www.folkbildning.net/sjukvardstolkning/m4_8.h...

Gå nedåt till ni kommer till delen som handlar om lunginflammation och läs där..

Sluta dessutom göra er lustiga på min mammas bekostnad
    nu var dte ju dock inte "som t.ex. mykoplasma och klamydia, dock inte den klamydia som ger könssjukdom." som diskuterades i tråden så tyvärr är ditt svar fortfarande inte rätt. det är inte denhär sjukdomen som ts har, och din mammas sjukdom är ju helt orelevant om det inte är könsjukdomsvarianten? för ts hade den inte i halsen, eller?
  • varfördåför

vist har man skyldighet att uppge alla sina sexuella partners då man har kalmydia, det ligger under smittskydds lagen.. det hade varit svårt att spåra om det helt plötsligt visade sig att någon fick det helt spontant medans andra smittades av andra. då får vi iaf aldrig stopp på sjukdomen.. lika bra att sluta spåra den då.

• varfördåför
    envärkandebarnlängtan skrev 2011-03-09 14:15:48 följande:
    Jag har ingen aning om det kan ha varit så att testerna på den tiden gav positivt utslag på andra bakterier. Men efter en penicillinkur var testet negativt.

Jag var på sommarkollo när jag var 11. Ett vidrigt kollo där vi bodde i en hydda i skogen typ. Fanns ingen dusch, sjö eller något annat så att man kunde sköta sin hygien ordentligt.
    Om man inte bortser från "byttan" där alla 14 barnen och fröknarna tvättade sig. Samma vatten i 1 vecka. *Blä*
    Fick en jättejobbig uvi som jag behandlades för i omgångar efter det där kollot men uvin ville inte ge sig. Sedan kom blödningsrubbningarna. Så husläkaren skickade vidare till gyn och där konstaterades klamydia. Eftersom att jag inte hade haft någon form av sexuellt umgänge antogs det att bakterien hade "odlats" fram av sig själv. Antingen pga den dåliga hygienen under den veckan eller pga alla urinvägsinfektioner. Enligt dem var det inte alls omöjligt då bakterien måste börja någonstans. 
    lite långsökt och extremt äckligt, men det kan ju ha funnits typ sädesvetska i vattnet som ni tvättat er i?! vet dock inte hur sanorlik den förklaringen är.
  • varfördåför
    envärkandebarnlängtan skrev 2011-03-09 14:29:26 följande:
    Det var flickkollo med 4 stycken kvinnliga ledare så att sädesvätska funnits i vattnet är inte särskilt troligt. Om ingen av dem har haft en nattgäst förstås Obestämd men oavsett så smittar det ju inte via vatten även om vattnet är snuskigt som satan.
    humma skrev 2011-03-09 14:22:25 följande:
    Men om detta var i Tyskland så kanske du minns fel på den medicinska benämningen? Om det inte är den "klamydia-varianten" som omnämns här?
    Jag testades ideligen för någon chlamydia xxxxxx (har journalen hemma så jag kan titta sen) som kunde samverka med GBS och ge underlivsinfektioner. När jag läste min journal stod det just Chlamydia xxx och jag frågade direkt läkaren om jag hade klamydia men hon sa absolut inte men pga av att du har serratia xxxx så kan man ibland hitta och så en mängd latinska namn.
    Nu rörde jag till det, jag funderar över vilken diagnos du egentligen fick? På latin!
    Nää, kändes ju långsökt, tänkte om det var väldigt lite vatten och väldigt mycket spermier.. fast ett sådant läger vill jag inet ens föreställa mig *kräks lite*.
  • varfördåför
    envärkandebarnlängtan skrev 2011-03-09 15:52:51 följande:
    Från 2 års ålder har jag väldigt tydliga minnen. Då fick jag flytta till ett flickinternat.
    OM jag hade blivit smittad av klamydia innan 2 års ålder så hade det garanterat uppvisat någon form av symptom. Det hade inte kommit hux flux vid 11-12 års ålder.

I journalen står det inte mer än att jag har blivit diagnostiserad med Chlamydia Trachomatis. Uppkomst troligtvis spontan eller dålig underlivshygien.

Detta var i mitten av 80- talet då man precis hade börjat diagnostisera klamydia på allvar. Att jag hade en svårbehandlad uvi sedan ca 1 år tillbaka och svåra blödningsrubbningar var orsaken till varför jag fick träffa flera olika gyn. 
    du ahr aldrig blivit sövd vid tex operation? (det har man inga minnen från)
  • varfördåför

mannen borde ju få göra det via mvc, det måste ju ligga i allas intresse att få det kollat och medicinerat?

• varfördåför
    Thaleya skrev 2011-03-09 17:43:40 följande:
    klamydia kan man väl få av att torka sig åt fel håll samt att gå på allmäna toaletter med???
    och tugga tuggumi på vänstersida av munnen och peta sig i örat med armbågen.. det smittar lite hur som har jag hört :-P
Svar på tråden Klamydia? Omöjligt!