• Kya

Klamydia? Omöjligt!

envärkandebarnlängtan skrev 2011-03-09 14:02:20 följande:
    Nej, de sa att en klamydiabakterie kan utvecklas i urinröret hos en kvinna. Kvinnan får alltså en klamydiainfektion som naturligtvis förs vidare vid sexuellt umgänge. Men sexuellt umgänge fanns inte i min värld när jag var 12 år.
    Anonym (falskt positivt) skrev 2011-03-09 13:59:26 följande:
    OK. Ungefär vilket år var det?
    Jag var 12 år 1986 så det måste ju ha varit då.
    men HUR utvecklas den?! det är själva grejen, bakterier uppstår inte ur tomma intet. isf skulle det betyda att man kan utveckla HIV, herpes, gonorré, kondylom bara sådär?
    man måste smittas av klamydia för att få det. det är själva grejen med könssjukdomar. men de flesta andra vanliga sjukdomarna också.
    tom urinvägsinfektion innebär att bakterier har hamnat på fel ställe.

jag tror tyvärr att du blivit lurad...
    F och L, mina stjärnor :)
  • Kya
    envärkandebarnlängtan skrev 2011-03-09 14:15:48 följande:
    Jag har ingen aning om det kan ha varit så att testerna på den tiden gav positivt utslag på andra bakterier. Men efter en penicillinkur var testet negativt.

Jag var på sommarkollo när jag var 11. Ett vidrigt kollo där vi bodde i en hydda i skogen typ. Fanns ingen dusch, sjö eller något annat så att man kunde sköta sin hygien ordentligt.
    Om man inte bortser från "byttan" där alla 14 barnen och fröknarna tvättade sig. Samma vatten i 1 vecka. *Blä*
    Fick en jättejobbig uvi som jag behandlades för i omgångar efter det där kollot men uvin ville inte ge sig. Sedan kom blödningsrubbningarna. Så husläkaren skickade vidare till gyn och där konstaterades klamydia. Eftersom att jag inte hade haft någon form av sexuellt umgänge antogs det att bakterien hade "odlats" fram av sig själv. Antingen pga den dåliga hygienen under den veckan eller pga alla urinvägsinfektioner. Enligt dem var det inte alls omöjligt då bakterien måste börja någonstans. 
    ja det låter ju som sagt helt galet. klamydia är inget som växer fram pga andra bakterier. eller pga dålig hygien. du MÅSTE ha blivit smittad med den, det är det enda svaret som finns. har du haft klamydia, så har du blivit smittad på något sätt, någon gång.
  • Kya
    Pillis4 skrev 2011-03-09 16:15:33 följande:
    och vad grundar du den siffran på? Jag har aldrig testat positivt för kondylom. skulle va intressant att veta din källa till detta
    enda sättet att testa positivt för det är att ta ett prov från en existerarende kondylomvårta. grejen med kondylom är att många kan ha det latent i kroppen, det kan bryta ut många år senare. så kan man ha vårtor i slidan, och de märks ju inte, även om man smittar. så hjälper ofta inte ens kondom, eftersom själva vårtorna måste vara täckta.
    HPV-viruset och kondylom hör ihop. de flesta människor bär på det.
  • Kya
    Pillis4 skrev 2011-03-09 16:29:46 följande:
    barnmorskan testade mig för alla könsjukdomar när jag va på mvc eftersom jag e gravid. hade ingen könssjukdom.
    som sagt, kondylom testar de inte för, eftersom det inte är möjligt förrän det redan brutit ut vårtor.
  • Kya
    Pillis4 skrev 2011-03-09 16:32:01 följande:
    nej men då har jag inte klamydia heller!
    höh? vad menar du nu? det är två separata könssjukdomar
  • Kya
    Pillis4 skrev 2011-03-09 16:32:40 följande:
    och jag har definitivt inte kondylom
    det kan du inte veta. risken är stor att du har det. som alla andra sexuellt aktiva människor.
  • Kya
    Pillis4 skrev 2011-03-09 16:33:49 följande:
    mvc gör automatiskt tester på könssjukdomar på inskrivningen. just för att man ska bota snabbast möjligt så inte forstret tar skada eller får sjukdomen
    ja? men inte kondylom, eftersom det enbart är möjligt om/när du får vårtor.
  • Kya
    Pillis4 skrev 2011-03-09 16:34:28 följande:
    jag har inte kondylom. håll koll på din egen anal istället!
    hahaha vad söt du är. kondylom sprids inte via analsex. det sprids via ALL sex! det är tom möjligt att ha det i svalget, om man har otur. men oftast sitter det i underlivet och/eller analen.
    du kan som sagt mkt väl ha kondylom. varför ta det så hårt?
  • Kya
    HonSomVet skrev 2011-03-09 16:35:05 följande:
    Men man KAN INTE testa en människa för kondylom!! Alltså KAN det hända att en gravid kvinna får ett utbrott av kondylom inför förlossningen. Kanske så få vårtor så hon inte ens märker det och då kan det smitta barnet.

Man kan inte testa ALLA könssjukdomar på inskrivningen, fast det vore ju underbart om det gick!
    man kan ha en massa vårtor inuti slidan enbart, och vet man inte om det så blir det inga provtagningar på det heller. och så kommer barnet ut den vägen....
  • Kya
    Anonym skrev 2011-03-09 16:39:12 följande:
    Testet visar fel, jag vet det, det kan inte vara något annat. Jag känner min man, han skulle aldrig vara otrogen.
    du kan inte vara 100% säker på det. du kan försöka intala dig det, såklart. men gör ett till test. jag hoppas det visar negativt, men risken är stor att du har det om du fått ett positivt test.
Svar på tråden Klamydia? Omöjligt!