Inlägg från: envärkandebarnlängtan |Visa alla inlägg
  • envärkandebarnlängtan

Klamydia? Omöjligt!

MatsAtari skrev 2011-03-09 13:50:26 följande:
    Hur fan ska vi kunna veta det hade du tänkt???

Precis som flera redan har påpekat så kan det omöjligen dyka upp ur tomma intet iaf.
    Ja, ni verkar ju ha en enorm medicinsk kunskap gällande allt annat, så då kanske ni kan berätta det också.
  • envärkandebarnlängtan
    Anonym (falskt positivt) skrev 2011-03-09 13:53:07 följande:
    OK. Du var 12 år. Man upptäcker en könssjukdom. Gjordes en anmälan till sociala myndigheter?
    Nej, det gjordes ingen anmälan till sociala myndigheter. Bodde i Tyskland då och deras rutiner skiljer sig lite från de här i Sverige.
  • envärkandebarnlängtan
    Kya skrev 2011-03-09 13:58:57 följande:
    så de läkarna sa att klamydia är ingen könssjukdom, utan bara egentligen en vanlig urinvägsinfektion?
    Nej, de sa att en klamydiabakterie kan utvecklas i urinröret hos en kvinna. Kvinnan får alltså en klamydiainfektion som naturligtvis förs vidare vid sexuellt umgänge. Men sexuellt umgänge fanns inte i min värld när jag var 12 år.
    Anonym (falskt positivt) skrev 2011-03-09 13:59:26 följande:
    OK. Ungefär vilket år var det?
    Jag var 12 år 1986 så det måste ju ha varit då.
  • envärkandebarnlängtan
    Anonym (falskt positivt) skrev 2011-03-09 14:07:16 följande:
    Det där är fel. Klamydiabakterien kan inte uppstå där av sig självt. Den kan leva där men måste ha kommit utifrån från början.

1986 är länge sedan. Jag har läst att man förut hade problem med att klamydiatesterna även visade positivt för en del andra bakterier. Att andra bakterier på något vis korsreagerade med reagensen som ska indikera klamydia. Så kanske det kan ha varit?
    Jag har ingen aning om det kan ha varit så att testerna på den tiden gav positivt utslag på andra bakterier. Men efter en penicillinkur var testet negativt.

Jag var på sommarkollo när jag var 11. Ett vidrigt kollo där vi bodde i en hydda i skogen typ. Fanns ingen dusch, sjö eller något annat så att man kunde sköta sin hygien ordentligt.
    Om man inte bortser från "byttan" där alla 14 barnen och fröknarna tvättade sig. Samma vatten i 1 vecka. *Blä*
    Fick en jättejobbig uvi som jag behandlades för i omgångar efter det där kollot men uvin ville inte ge sig. Sedan kom blödningsrubbningarna. Så husläkaren skickade vidare till gyn och där konstaterades klamydia. Eftersom att jag inte hade haft någon form av sexuellt umgänge antogs det att bakterien hade "odlats" fram av sig själv. Antingen pga den dåliga hygienen under den veckan eller pga alla urinvägsinfektioner. Enligt dem var det inte alls omöjligt då bakterien måste börja någonstans. 
  • envärkandebarnlängtan
    xylifon skrev 2011-03-09 14:19:48 följande:
    lite långsökt och extremt äckligt, men det kan ju ha funnits typ sädesvetska i vattnet som ni tvättat er i?! vet dock inte hur sanorlik den förklaringen är.
    Det var flickkollo med 4 stycken kvinnliga ledare så att sädesvätska funnits i vattnet är inte särskilt troligt. Om ingen av dem har haft en nattgäst förstås Obestämd men oavsett så smittar det ju inte via vatten även om vattnet är snuskigt som satan.
    humma skrev 2011-03-09 14:22:25 följande:
    Men om detta var i Tyskland så kanske du minns fel på den medicinska benämningen? Om det inte är den "klamydia-varianten" som omnämns här?
    Jag testades ideligen för någon chlamydia xxxxxx (har journalen hemma så jag kan titta sen) som kunde samverka med GBS och ge underlivsinfektioner. När jag läste min journal stod det just Chlamydia xxx och jag frågade direkt läkaren om jag hade klamydia men hon sa absolut inte men pga av att du har serratia xxxx så kan man ibland hitta och så en mängd latinska namn.
    Nu rörde jag till det, jag funderar över vilken diagnos du egentligen fick? På latin!
     Chlamydia trachomatis står det i min journal. Var tvungen att se efter i den så att det inte var som du sa
    Men just C trachomatis är ju underlivsklamydia. 
  • envärkandebarnlängtan
    Anonym (Nejnej...) skrev 2011-03-09 15:28:08 följande:
    Du har tyvärr blivit grundlurad, eller kanske var det ett försök att skona dig eftersom du var så ung? För tyvärr måste du blivit smittad vid ett tillfälle. Slemhinnor mot slemhinnor eller sädesvätska mot slemhinna - som så många andra sagt här tidigare.

Du kanske ska ifrågasätta varför du fick besöka flera olika gynläkare om det enbart var en simpel chlamydia trichomatis uppstår inte bara sådär. Det är en levande organism och om en bakterie huxflux uppkommit i dig hade ditt fall med stor sannolikhet varit känd över jordklotet.

Bakterier kan utvecklas och mutera och på så sätt bli resistenta mot viss antibiotika. Men att en bakterie pga dålig hygien bestämmer sig för att mutera till att bli chlamydia trichomatis - det händer inte.
    Ett försök att skona mig mot vad?
    UVI och blödningsproblemen började när jag var 11 och jag testade positivt när jag var 12. Jag hade absolut inte haft någon som helst form av sexuellt umgänge.
    Jag är 1000% säker på att jag aldrig har blivit utsatt för övergrepp eller liknande. Tvärsäker.

• envärkandebarnlängtan
    Silje02 skrev 2011-03-09 15:36:44 följande:
    Ok, du har inte varit sexuellt utnyttjad. Summan av kardemumman: Det var inte klamydia du hade som 12-åring. Då har vi rätt ut den saken.
    Nää, för du var ju verkligen där och du har ju verkligen läst min journal. Dra något gamalt över dig.
  • envärkandebarnlängtan
    Silje02 skrev 2011-03-09 15:45:38 följande:
    Det kna inte vairt kalmydia du testade positivt för.
    Nä, precis. Det var inte klamydia. Chlamydia trachomatis är den rätta benämningen då det är vad som står i journalen.
  • envärkandebarnlängtan
    Anonym (Nejnej...) skrev 2011-03-09 15:46:32 följande:
    För att skona dig mot vetskapen att blivit utnyttjad. Tror iochförsig inte att de gör så.. Men kanske i Tyskland? För du kan omöjligt ha fått det på annat sätt om du inte idkat sex. Det finns ju barn som blir utnyttjade i väldigt ung ålder - du har väl inget minne från när du var 1-2?

Du hade ju din journal - vad står det i den? Står det inte något om hur du kan tänkas ha fått den? För om en läkare skriver att den bara uppkommit - då har han missat en del lektioner i skolan.

Varför besökte du flera läkare?
    Från 2 års ålder har jag väldigt tydliga minnen. Då fick jag flytta till ett flickinternat.
    OM jag hade blivit smittad av klamydia innan 2 års ålder så hade det garanterat uppvisat någon form av symptom. Det hade inte kommit hux flux vid 11-12 års ålder.

I journalen står det inte mer än att jag har blivit diagnostiserad med Chlamydia Trachomatis. Uppkomst troligtvis spontan eller dålig underlivshygien.

Detta var i mitten av 80- talet då man precis hade börjat diagnostisera klamydia på allvar. Att jag hade en svårbehandlad uvi sedan ca 1 år tillbaka och svåra blödningsrubbningar var orsaken till varför jag fick träffa flera olika gyn. 
  • envärkandebarnlängtan
    Silje02 skrev 2011-03-09 15:54:59 följande:
    Du fick helt enkelt fel diagnos. Chlamydia trachomatis (klamydia) uppstår inte spontant eller av dplig underlivshygien utan är en sexuellt överförbar sjukdom.
    Hur kommer det sig då att TVÅ test visade positivt och att efter avslutad behandling var testet negativt?
  • envärkandebarnlängtan
    xylifon skrev 2011-03-09 15:56:01 följande:
    du ahr aldrig blivit sövd vid tex operation? (det har man inga minnen från)
    Nej, jag har klarat mig från att bli sövd.
    Silje02 skrev 2011-03-09 15:57:17 följande:
    För att den bakterien du hade gav utslag på ett kalmydia test. Att det visade negativit efter avslutat kur visar bara att du blev fri från bakterien. Att det var ett klamydiatest det gav utslag på säger inte att det VAR klamydia.
    Det vore i sådana fall mycket märkligt eftersom att de symptom jag hade stämmer väl överens med symptomen för klamydia.

• envärkandebarnlängtan
    såffan skrev 2011-03-09 16:00:17 följande:
    men klamydia liksom andra könssjukdommar måste ju ha uppståt på någotsätt, den första som hade klamydia någonsin kan ju inte ha blivit smittad
    Det var exakt så läkarna resonerade då. Deras teori var då att någon bakteriecell i urinröret hade delat på sig och gett upphov till klamydia.
  • envärkandebarnlängtan
    Pillis4 skrev 2011-03-09 18:21:02 följande:
    KLAMYDIA SMITTAR INTE PÅ ANNAT SÄTT ÄN SEXUELLT. KALMYDIA BAKTERIEN KAN INTE LEVA I DÖD MATERIA!!!
    Nej, men den kan leva i levande materia som olika typer av proteiner. Specifika aktiva proteiner kan agera värd och överföra klamydia utan att direktkontakt mellan mänskliga kroppar sker. Genom det levande proteinet fortlever klamydian och kan få en ny värd.

Källa:

Microorganisms resistant to free living amoebae- Greub G & Raoult D
    Use of aminoglycosides in treatments of infections due to intracellular bacteria- Maurin M & Raoult D 
    Current status of immune mechanisms of killing of intracellular microorganisms- Ismail N, Olano J P, Feng H M & Walker D H 
  • envärkandebarnlängtan
    GrodanHopp skrev 2011-03-09 19:27:50 följande:
    envärkandebarnlängtan: jag tolkar ditt nick som att du har svårt att få barn, har jag fel ber jag om ursäkt, men du tror inte att det är relaterat till att du hade klamydia under en längre tid?
    Tror inte att jag hade klamydia under en längre tid, max ett år.
    Men jag har pco-s och det i sig är ju en bidragande orsak. Har väldigt sällan naturlig äl. 
  • envärkandebarnlängtan
    Pillis4 skrev 2011-03-09 19:38:17 följande:
    och vad är oaktiv protein för nåt??? du borde nog fatta vad du menar innan du kopierar text huxflux från olika forskarsidor
    För det första borde DU veta vad du pratar om. Jag har inte kopierat text från forskarsidor. Jag gick över till grannen som är helt besatt av medicinsk forsking och frågade om han hade litteratur om bakterier som saknar cellväggar och klamydia samt intressant fakta om celler och proteiner. Det hade han så han lånade mig flera skrifter och medicinska brev.
    Läser sällan forskning som finns på internet då jag inte riktigt litar på den typen av information. Vem som helst kan ju skriva en faktasida.

Dessutom skrev jag inte oaktivt protein, utan Aktivt protein. Vad aktivt protein är har jag inte någon större koll på. Det står en del om grönt och gult men jag har inte hunnit läsa vidare. Fick några artiklar om det med.
    GrodanHopp skrev 2011-03-09 19:34:15 följande:
    Ok. Lycka till med bebisverkstan!;)
    Tack :)

• envärkandebarnlängtan
    riboflavin skrev 2011-03-09 19:49:30 följande:
    Hon påstår ju inte direkt att det är en trolig smittväg, däremot är ju just arter tillhörande klass Chlamydiae är bland de ARB som hittills hittats (ang. den första artikeln).

Eller vad är det du reagerar på?

Jag har inte lyckat få ner de andra två (datorn och jag är ovänner) så om jag missförstår dig så ber jag om ursäkt.
    Läser just nu en sjukt gammal artikel från 89 där det bland annat står (i korta drag) att forskare har lyckats överföra bakterier från en odling av underlivssvamp från en smittad kvinna till en spermaodling. Står ej om sperman blev smittad än. Då måste ju underlivssvamp vara någon slags protein som kan få klamydian att överleva en kort stund utanför kroppen? Eller fattar jag helt fel?

Science of medicine STD- D. Grey 
  • envärkandebarnlängtan
    Pillis4 skrev 2011-03-09 19:56:21 följande:
    så du har gått över till grannen och lånat skrifter om klamydia??? Nice  =D jag vet att du skrev aktivt protein ,,,därför jag blev nyfiken på vad oaktivt protein är. Protein är ju levande materia... så ja det är ju ganska invecklat fast att det inte är det egentligen
    Ja det är väl inget fel med att låna faktaskrifter om klamydia
    Jag har lånat mycket konstigare saker. Med tanke på vad han har på väggarna och i bokhyllorna känns det inte alls särskilt märkligt.
    Oaktivt protein kanske är dött protein? Typ sådant som inte lever eller sådant som dör när de lämnar kroppen?
    Som jag uppfattar aktivt protein är det levande och fortsätter att leva utanför kroppen. 
Svar på tråden Klamydia? Omöjligt!