Inlägg från: Anonym (Mardrömsscenario) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mardrömsscenario)

Klamydia? Omöjligt!

Silje02 skrev 2011-03-10 00:56:14 följande:
    Så sprita eller inte sprita vid kapillärprov?
    På sjukhuset använder vi alltid sprit eftersom vi har ca 20 patienter att flytta oss mellan, däremot i hemsjukvården där jag varit använder inte patienterna själv sprit när de tar t.ex p-gl.
    Silje02 skrev 2011-03-10 00:58:09 följande:
    Vad gör jag om CVK ramlar ut? Hur länge ska en nål sitta normalt?
    Tryckförband.
    Var hittar du nålen i en CVK? Plastslang skulle jag säga att det är...
    Silje02 skrev 2011-03-10 01:00:33 följande:
    Vad är vitsen med att använda sprit? Vi använder aldrig sprit. Ingen vits. Provet blir samma ändå. Och dessutom enl dig så kan ju bakterier bara poppa upp ur tomma intet.
    Jga har aldrig i tråden påstått att bakterier kommer hux flux. Däremot har vi fått klamydia på något annat sätt än via sex och det är så.
    Silje02 skrev 2011-03-10 01:04:31 följande:
    (Mardrömsscenario): du vet vad man menar när man pratar om nål, eller att sätta nål?
    Pratar du om PVK:er nu eller? Helst inte mer än ett dygn men ser det fint ut o pat. är svårstucken så kan det vara ok med 3 dygn, sådana är riktlinjerna här i alla fall.
    Silje02 skrev 2011-03-10 00:59:32 följande:
    Min pat har andnöd, vad ska jag göra?
    Många frågor här, va roliga ni är. Höjer huvudändan på sängen, pratar lugnt till patienten, kontrollerar Sao2, om något lågt så sätter jag lite syrgas. Om inget av det hjälper ger jag inhalation t.ex combivent.
    Sen får man ju såklart kolla så patienten inte satt i halsen
    Silje02 skrev 2011-03-10 01:07:25 följande:
    Knappast ssk. Allt jag har fårgat om kan man googla och är man en duktig usk så vet man. Men jag är nyfiken vad hon anser klexane vara för nåt och vad det används till...
    Klexane gav vi våra hjärtpatienter innan, numera Arixtra.  

Ursäkta, hjärtinfarktpatienter skulle det stå.

Anonym (Nejnej...) skrev 2011-03-10 01:09:52 följande:
    När ringer du in läkaren?
    Nu jobbar jag natt och då finns det bara en doktor på medicin. Om inget av ovanstående hjälper efter en stund så tillkallar jag såklart läkaren. Om patienten är sviktande ger jag furix om de fått det innan.
    Silje02 skrev 2011-03-10 01:13:20 följande:
    Varför ger du furix?
    Om patienten fått det innan och om hjärtsvikten är orsaken till andnöden ger jag furix för att förhindra ett lungödem kanske?
    Anonym (Nejnej...) skrev 2011-03-10 01:13:57 följande:
    Jaja..

Hon kanske är en SSK - vad vet jag. Men okunnig i smittovägar är hon iallafall. Lite av en fara för sjukvården om hon inte ser den enda möjliga smittovägen för klamydia.

Godnatt mina små och du som lever i rosa bubbelgumsvärld! =)
    Jag är sjuksköterska. Du är för tragisk.
Svar på tråden Klamydia? Omöjligt!