Anonym (Drabbad) skrev 2011-03-08 21:25:31 följande:
Jag klassar det som en sjukdom då det påverkar psykiskt som fysiskt. Har egna erfarenheter då båda mina föräldrar är alkoholister.
Jag vet inte om det finns någon forskning på om det är ärftligt eller inte men om det är det så borde nog alkoholism räknas som en sjukdom.. men det är bara vad jag tror och tycker, har ingen som helst kunskap om det alls.
Tack för ditt svar!
Jag respekterar din åsikt, men det lyser nog ganska lätt igenom att jag inte håller med dig =)
Men det är ok!
Ville ju höra hur andra resonerade, och du resonerar som så att eftersom att det påverkar både psykiskt och fysiskt så borde det klassas som en sjukdom. Samt att du tog upp ärftlighetsfrågan.
Personligen tycker jag ju att om man skadar sin kropp själv så är man destruktiv, inte nödvändigtvis sjuk.
Men gällande ärftlighetsfrågan så har faktiskt mycket forskning visat att alkoholism är ärftlig. Jag tycker att det vore kul och få veta mer om det, och isåfall ifall det gör det till en sjukdom. För vi ärver ju så mycket av våra föräldrar som inte klassas som sjukdomar.. som utseende, visst beteende osv..