• Anonym (Sjukdom?)

Är alkoholism en sjukdom?

Hej, jag är inte ute efter att provocera, men jag skulle gärna veta vad ni tycker. 
    Själv börjar jag koka av ilska när någon påstår att alkoholism är en sjukdom, detta självklart av personliga skäl, och somsagt, skulle bara vilja höra hur ni andra argumenterar runt detta.

Vill inte ha personliga påhopp i den här tråden och jag ber er att hålla er till frågeställningen. 

• Svar på tråden Är alkoholism en sjukdom?
  • Anonym

Enligt mig, Nej det är ett beroende. Min far är idag nykter men har varit alkoholist hela min uppväxt och jag klassar/klassade inte honom som sjuk utan som beroende av alkohol.

• Marnet

Nej jag tycker inte de e en sjukdom. Någonstans har man ju ändå gjort ett val att fortsätta dricka... Däremot så kan man ju få sjukdomar av alkohol.

• Anonym (Sjukdom?)
    Anonym skrev 2011-03-08 21:18:20 följande:
    Enligt mig, Nej det är ett beroende. Min far är idag nykter men har varit alkoholist hela min uppväxt och jag klassar/klassade inte honom som sjuk utan som beroende av alkohol.
    Tack för ditt svar! Och jag håller med dig så innerligen! Beroende, Ja, Sjukdom, Nej!
  • Anonym (tja...)

Min mamma är alkoholist och har gått i behandling för detta. Under behandlingen fick hon ju lära sig att det var en sjukdom och genetiskt betingat. Hon har lyckats spåra att en gammal släkting också var alkoholist så där har hon sin förklaring, vilket hon är mycket nöjd med. Hon hävdar bestämt att det är en sjukdom. Personligen så har jag mycket svårt att ta det till mig. Fast något sjukt är det ju med det. För en "frisk" människa behandlar ju inte de sina på ett sådant sätt som en alkoholist gör t ex. Det sägs ju att all form av missbruk kan kallas sjukdom. Matmissbruk, sexmissbruk, alkoholmissbruk osv.
    Fast det tråkiga med min mor, är att trots att hon nu är nykterist, så finns väldigt mycket av hennes egotänk kvar, precis som när hon drack. Jag skyllde alltid dessa hemska sidor hos henne på alkoholen, men de flesta finns som sagt kvar fortfarande. Så, ja jag vet faktiskt inte. Ska följa tråden och se hur andra resonerar... 

• Anonym (Sjukdom?)
    anettejohansson skrev 2011-03-08 21:21:41 följande:
    Nej jag tycker inte de e en sjukdom. Någonstans har man ju ändå gjort ett val att fortsätta dricka... Däremot så kan man ju få sjukdomar av alkohol.
    Precis, en massa sjukdomar, och en massa sjukligt beteende. Men jag som du tycker att i slutändan handlar det om ett val, och det är väl där jag motsätter mig att det skulle vara en sjukdom, för att en sjukdom kan man ju inte välja. Alkohol kan man välja bort. 
  • Anonym (Drabbad)

Jag klassar det som en sjukdom då det påverkar psykiskt som fysiskt. Har egna erfarenheter då båda mina föräldrar är alkoholister.

Jag vet inte om det finns någon forskning på om det är ärftligt eller inte men om det är det så borde nog alkoholism räknas som en sjukdom.. men det är bara vad jag tror och tycker, har ingen som helst kunskap om det alls.

• Tow2Mater

Ingen sjukdom! En del kan ha större genetiska risker att bli beroende, men det har ju inget med saken att göra. Om man aldrig smakar alkhol, blir man med 100% inte beroende.
    Om alkoholberonde = sjukdom, borde nikotinberoende vara det också, men den kopplingen ser man ju aldrig.

• Anonym (sjukdom)

Alkoholism är klassad som en sjukdom i Sverige och såväl arbetsgivare som sjukvård måste behandla den som en sådan.

• Anonym (Sjukdom?)
    Anonym (Drabbad) skrev 2011-03-08 21:25:31 följande:
    Jag klassar det som en sjukdom då det påverkar psykiskt som fysiskt. Har egna erfarenheter då båda mina föräldrar är alkoholister.

Jag vet inte om det finns någon forskning på om det är ärftligt eller inte men om det är det så borde nog alkoholism räknas som en sjukdom.. men det är bara vad jag tror och tycker, har ingen som helst kunskap om det alls.
    Tack för ditt svar! 

Jag respekterar din åsikt, men det lyser nog ganska lätt igenom att jag inte håller med dig =)

Men det är ok!

Ville ju höra hur andra resonerade, och du resonerar som så att eftersom att det påverkar både psykiskt och fysiskt så borde det klassas som en sjukdom.  Samt att du tog upp ärftlighetsfrågan. 

Personligen tycker jag ju att om man skadar sin kropp själv så är man destruktiv, inte nödvändigtvis sjuk.

Men gällande ärftlighetsfrågan så har faktiskt mycket forskning visat att alkoholism är ärftlig. Jag tycker att det vore kul och få veta mer om det, och isåfall ifall det gör det till en sjukdom. För vi ärver ju så mycket av våra föräldrar som inte klassas som sjukdomar.. som utseende, visst beteende osv..

• Anonym (Sjukdom?)
    Anonym (sjukdom) skrev 2011-03-08 21:33:27 följande:
    Alkoholism är klassad som en sjukdom i Sverige och såväl arbetsgivare som sjukvård måste behandla den som en sådan.
    Oj, jag visste inte det, när det gäller arbetsgivare!

Svar på tråden Är alkoholism en sjukdom?