• sockerdocka

Beteendevetare !

Hej!

Finns det någin beteendevetare här bland oss?
    Jag är nyfiken på vad ni jobbar med och hur utbildningen såg ut?
    Var har ni pluggat?
    Vilken inrikting har ni pluggat?

Jag har varit inne och läst om ubildningen men vill gärna höra ifrån er beteendevetare som jobbar.

Kram på er!

• Svar på tråden Beteendevetare !
  • sockerdocka
    Cloudy skrev 2011-03-09 18:56:39 följande:
    Mittuniversitetet, minns inte vilka intagningspoängen var men de har blivit högre på senare tid.

Var vill du gå?
    okej. Är inte det på distans där?
    Jag vill helst gå i Lund. Har tips på en bra sida på alla skolor med den utbildningen finns?
  • holy shit
    Cloudy skrev 2011-03-09 14:43:28 följande:
    Det finns bara en typ av utbildning som man kan bli beteendevetare genom och det är genom beteendevetarprogrammet.

Finns inget löjligare än att höra socionomer kalla sig för beteendevetare när de inte är det.

Titeln är inte skyddad men eftersom det finns en specifik utbildning för just beteendevetare så ska man inte kalla sig beteendevetare om man inte gått den.
    Stämmer inte, man kan sätta ihop en egen kandidatexamen inom sociologi, psykologi eller pedagogik och kalla sig beteendevetare.

Varför skulle en socionom kalla sig för beetendevetare? Det är inte samma utbildning.
  • Alex84j

Instämmer om att man kan läsa friståede kurser och därefter kalla sig beteendevetare.
    Ni som har gått ett program: vad står det i ert examensbevis?
    Kandidatexamen i beteendevetenskap?
    Kandidatexamen i psykologi eller annat huvudämne?

• Cloudy
    holy shit skrev 2011-03-10 00:04:27 följande:
    Stämmer inte, man kan sätta ihop en egen kandidatexamen inom sociologi, psykologi eller pedagogik och kalla sig beteendevetare.

Varför skulle en socionom kalla sig för beetendevetare? Det är inte samma utbildning.
    Jag har sett att socionomer kallar sig det ja, helt felaktigt.

Ja man kan plocka ihop kurserna till en egen examen men eftersom det numera finns en specifik beteendevetar- utbildning så vet jag inte om det är så rätt att kalla sig beteendevetare om man inte plockat ihop rätt kurser som finns i utbildningen sas. Det finns två inriktningar och ingen av dessa är inom sociologi eller psykologi.

Men visst jag kan resonera helt fel.

Är det det du vill bli?
  • Cloudy

"Tummen upp" skulle det inte vara i mitt föregående inlägg, vetefan var den kom ifrån.

• Cloudy

Så i praktiken så skulle jag kunna skippa pedagogiken och byta ut den mot psykologi och änd få en komplett beteendevetarutbildning?

En nyfiken fråga eftersom jag själv inte visste att det var möjligt men eftersom ni påstår det så har ni nog har bättre koll på det än mig?

• holy shit
    Cloudy skrev 2011-03-10 09:38:09 följande:
    Jag har sett att socionomer kallar sig det ja, helt felaktigt.

Ja man kan plocka ihop kurserna till en egen examen men eftersom det numera finns en specifik beteendevetar- utbildning så vet jag inte om det är så rätt att kalla sig beteendevetare om man inte plockat ihop rätt kurser som finns i utbildningen sas. Det finns två inriktningar och ingen av dessa är inom sociologi eller psykologi.

Men visst jag kan resonera helt fel.

Är det det du vill bli?
    Nej jag läser till socionom
  • holy shit
    Cloudy skrev 2011-03-10 09:50:15 följande:
    Så i praktiken så skulle jag kunna skippa pedagogiken och byta ut den mot psykologi och änd få en komplett beteendevetarutbildning?

En nyfiken fråga eftersom jag själv inte visste att det var möjligt men eftersom ni påstår det så har ni nog har bättre koll på det än mig?
    Jag tror det, fast blir lite osäker nu.

"De obligatoriska ämnena är pedagogik och psykologi, som du kombinerar med ytterligare kompetens genom val av inriktning mot humanvetenskapligt område eller datavetenskap. Ditt val av inriktning ger dig möjlighet att utveckla din speciella kompetens och kunskap."

Det står ju så i programbeskrivningen. Ni läser väl alltså både pedagogik och psykologi och väljer sedan till kurser.
  • holy shit
    Cloudy skrev 2011-03-10 09:50:15 följande:

Läser du ett program måste du ju läsa de kurser som ingår i programmet, men eftersom beteendevetare inte är en skyddad titel kan du ju titulera dig det om du läst ihop en kandidat inom området så att säga.
Svar på tråden Beteendevetare !