• Ärtan 1

Barnstol till köket måste vara med fotstöd?

En vän var hemma hos mig igår och passade på att ifrågasätta mitt val av barnstol. Vi har den vanliga vita barnstolen från Ikea med bord och enl min kompis var de inte bra att ha som "ordinarie" barnstol då man helst ska ha en med fotstöd. Riktigt varför visste hon inte men det var henne "vedertaget" att man inte ska ha den stolen vi har mer än tillfälligt. Någon mer som har hört talas om detta och kan förklara för mig varför?

• Svar på tråden Barnstol till köket måste vara med fotstöd?
  • emelillen

har jag aldrig hört talas om... barn har suttit i ikeas vanliga vita stolar i hur många år som helst... förstår inte varför det skulle vara nåt problem? 

Loppan ♥ född 2010-05-05 | Bebis i magen ♥ BF 2011-07-29
  • puzzlet

Antilopstolarna är super tycker jag! Anledningen till att vissa vill ha fotstöd är för att barnet får en känsla av "balans". Men jag upplever att stolen välter lättare, eftersom barnet kan ställa sig på fotstödet. Strunta i alla pekpinnar och kör på det som passar er bäst!!

• vi och pyret

Har jag aldrig hört, ett fotstöd gör förvisso att man har mer balans i kroppen och kan ha ett mer stabilt sittande. Men det är inget man behöver bekymmra sig för om ens barn utvecklas normalt. Så länge man får plats i antilopstolen så kan man sitta där med gott samvete.

• Norr

Fotstöd är bara jobbiga då ställer dem sig upp på fotstödet och de har lättare att klättra ur stolen.

• MammaTillDomFinaste

alltså, det jag har uppfattat med att de ska vara fotstöd är när de inte sitter i "baby" stol längre. i har den vita antilopen, men ska köpa en hög barnstol nu, för hon når inte upp om hon sitter på en vanlig stol och hon ser inte bekväm ut i barnstolen. Då ska dom ha benstöd, för balansens skull, eftersom dom då inte längre har nå kanter runt sej! det är iaf vad jag fått "lära" mej om benstöd alltså inte på barnstolarna, dom vanliga, men på dom höga utan kanter!

tex: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90146456  

♥ (¯`°?.¸ ♥Tuva 090125 - Lillebror BF 110528♥¸.?°´¯) ♥
  • Lia och bäbisen
    MammaTillDomFinaste skrev 2011-03-11 13:23:03 följande:
    alltså, det jag har uppfattat med att de ska vara fotstöd är när de inte sitter i "baby" stol längre. i har den vita antilopen, men ska köpa en hög barnstol nu, för hon når inte upp om hon sitter på en vanlig stol och hon ser inte bekväm ut i barnstolen. Då ska dom ha benstöd, för balansens skull, eftersom dom då inte längre har nå kanter runt sej! det är iaf vad jag fått "lära" mej om benstöd alltså inte på barnstolarna, dom vanliga, men på dom höga utan kanter!

tex: www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90146456  
    Precis, så har jag också uppfattat det, samt att de då är lite större och kan ta sig upp/ner själv ur stolen!

Ikea kommer förövrigt med en ny barn(ej baby) stol i april, ser ut som ikeastolen "urban" fast utan "hålet" i ryggen. Kommer i svart, vit eller grön. Skitsnygg. Den ska vi ha till våra ungar!
  • Cecci78

jag har hört att anledningen till att "man" rekommenderar fotstöd är att barnet kan vila fötterna på det och det är bättre för ryggen. Känn efter hur det känns att sitta på en stol där benen måste dingla fritt, det känns ganska jobbigt efter ett tag. Har dock igen källa till dettta just nu.

• Alexi
    Lia och bäbisen skrev 2011-03-11 13:25:37 följande:
    Precis, så har jag också uppfattat det, samt att de då är lite större och kan ta sig upp/ner själv ur stolen!

Ikea kommer förövrigt med en ny barn(ej baby) stol i april, ser ut som ikeastolen "urban" fast utan "hålet" i ryggen. Kommer i svart, vit eller grön. Skitsnygg. Den ska vi ha till våra ungar!
    Är du säker, kan man läsa om det någonstans? Jag har nämligen sökt massor på barnstol i plast att ha ute men inte hittat någon.
  • Ärtan 1

Då kan jag med andra ord låta dottern sitta i sin Antilopstol ett tag till utan att riskera att ge henne men för livet och sen när vi köper en ny stol kan hon få en med fotstöd, för ryggens skull. För Cecci78 du har rätt, det är rätt jobbigt att sitta och dingla med benen hela tiden. 

• Ts Mamma

Jisses amalia vilket skit snack från din kompis...Drömmer

Det spelar väl absolut ingen roll över huvudtaget...

...hade det varit skadligt för barnet så hade de ju aldrig fått säljas...Obestämd

Använd du din stol - själv ska jag åka till IKEA och köpa en till Pyret nu ja...Glad

• Lia och bäbisen
    Alexi skrev 2011-03-12 10:05:22 följande:
    Är du säker, kan man läsa om det någonstans? Jag har nämligen sökt massor på barnstol i plast att ha ute men inte hittat någon.
    Japp, helt säker!

www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80067789

Tänk sen bort hålet i ryggstödet, och så längre ben då såklart! Svart, vit och knallgrön! ca 350 kr om jag inte minns fel! Skulle komma i april sa de!
  • Alexi
    Lia och bäbisen skrev 2011-03-14 10:40:10 följande:
    Japp, helt säker!

www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80067789

Tänk sen bort hålet i ryggstödet, och så längre ben då såklart! Svart, vit och knallgrön! ca 350 kr om jag inte minns fel! Skulle komma i april sa de!
    Lysande, tack!
  • alvide

Vi är i stort behov av nya höga barnstolar då vi har de vita i plast (som inte verkar finnas längre på ikea.se längre) är redan sönder. Vi har redan reklamerat en sen tidigare.
    Agam verkar inte gå att få tag på heller.
    Ingolf är fin men passar inte in hos oss och så är den lite för dyr då vi behöver 2 st.
    Hoppas det kommer snart den nya!!!

• Lia och bäbisen
    alvide skrev 2011-03-14 11:44:35 följande:
    Vi är i stort behov av nya höga barnstolar då vi har de vita i plast (som inte verkar finnas längre på ikea.se längre) är redan sönder. Vi har redan reklamerat en sen tidigare.
    Agam verkar inte gå att få tag på heller.
    Ingolf är fin men passar inte in hos oss och så är den lite för dyr då vi behöver 2 st.
    Hoppas det kommer snart den nya!!!
    Då har ni nog de som jag egentligen ville ha! Gasell eller nåt heter de va? Men som sagt, säljs inte längre. Hoppas ni gillar den nya, jag längtar tills de kommer in!
  • Issa79

Vi har vanliga antilop från ikea. inget fotstöd här inte. Är inte det nästan sämre? Borde väl ge dem större möjlighet att ta stöd o klättra (trilla) ur stolen fortare?

• alvide
    Lia och bäbisen skrev 2011-03-14 13:10:40 följande:
    Då har ni nog de som jag egentligen ville ha! Gasell eller nåt heter de va? Men som sagt, säljs inte längre. Hoppas ni gillar den nya, jag längtar tills de kommer in!
    Japp, Gasell heter den nog. Ingen bra stol men snygg.
Svar på tråden Barnstol till köket måste vara med fotstöd?