• Smultron ett

Hur länge är ett presentkort giltigt?

Jag tappade bort ett presentkort jag fått på 800 kr i en inredningsbutik. och har grämt mig sååå.
    Nu helt hux flux hittade jag det!!
    Har letat som en tok, men nu när jag inte letade så hittade jag det... i barnens rum.

Det är utfärdat 09-12-20
    Längesen jag vet. Men hoppas jag kan använda det, Det står inget utgångsdatum på det.

Vad tror du?

Don't you dare criticize what you can-not understand!
  • Svar på tråden Hur länge är ett presentkort giltigt?
  • SilverEmma

Står det inget datum så är det bara att testa! Jag hittade ett gammalt presentkort på Kappahl för ett par veckor sedan som var utställt -08. Det stog inget på det hur länge det varade och det gick bra att handla för det.

Fanny -09 & Elliot -10...våra älskade flickor!
  • Smultron ett
    SilverEmma skrev 2011-03-09 09:21:32 följande:
    Står det inget datum så är det bara att testa! Jag hittade ett gammalt presentkort på Kappahl för ett par veckor sedan som var utställt -08. Det stog inget på det hur länge det varade och det gick bra att handla för det.
  • Hannah76
    Presentkort och tillgodokvitto
    Det är inte helt ovanligt att ungdomar får presentkort av föräldrar eller andra släktingar avseende ett antal körlektioner eller ett utbildningspaket som gäller på en viss trafikskola. Villkoren står på presentkortet. Man kan vanligtvis inte lösa in ett presentkort i pengar och inte heller få tillbaka växel i kontanter om man bara utnyttjar del av presentkortet.

Beträffande giltighetstiden för presentkort finns en överenskommelse mellan Konsumentverket och Svensk Handel om att presentkort är giltiga i 10 år. Det förekommer dock presentkort på marknaden med kortare giltighetstid. STR och Konsumentverket har i sin överenskommelse (050618) en giltlighetstid på lägst fyra år, STR presentkort. Man bör använda presentkortet inom den tid som är angiven på presentkortet. Saknas uppgift om giltighetstid får man utgå från att presentkortet gäller i tio år från det att det utfärdades.

För tillgodokvitton gäller samma regler beträffande giltighetstiden. Det är dock alltid klokt att använda både presentkort och tillgodokvitton så snart som möjligt. Om trafikskolan stänger, går i konkurs eller byter ägare går det oftast inte att utnyttja presentkortet eller tillgodohavandet.

• Smultron ett
    Hannah76 skrev 2011-03-09 09:24:25 följande:
    Presentkort och tillgodokvitto
    Det är inte helt ovanligt att ungdomar får presentkort av föräldrar eller andra släktingar avseende ett antal körlektioner eller ett utbildningspaket som gäller på en viss trafikskola. Villkoren står på presentkortet. Man kan vanligtvis inte lösa in ett presentkort i pengar och inte heller få tillbaka växel i kontanter om man bara utnyttjar del av presentkortet.

Beträffande giltighetstiden för presentkort finns en överenskommelse mellan Konsumentverket och Svensk Handel om att presentkort är giltiga i 10 år. Det förekommer dock presentkort på marknaden med kortare giltighetstid. STR och Konsumentverket har i sin överenskommelse (050618) en giltlighetstid på lägst fyra år, STR presentkort. Man bör använda presentkortet inom den tid som är angiven på presentkortet. Saknas uppgift om giltighetstid får man utgå från att presentkortet gäller i tio år från det att det utfärdades.

För tillgodokvitton gäller samma regler beträffande giltighetstiden. Det är dock alltid klokt att använda både presentkort och tillgodokvitton så snart som möjligt. Om trafikskolan stänger, går i konkurs eller byter ägare går det oftast inte att utnyttja presentkortet eller tillgodohavandet.

Gäller det även inredningsbutiker?
  • Hannah76
    Smultron ett skrev 2011-03-09 09:31:05 följande:
    Gäller det även inredningsbutiker?
    Det borde det absolut göra.

Vad är det för butik?
  • Smultron ett
    Hannah76 skrev 2011-03-09 09:34:03 följande:
    Det borde det absolut göra.

Vad är det för butik?
    En enskild inredningsbutik i en liten stad. Altså ingen kedja.
  • Hannah76
    Smultron ett skrev 2011-03-09 09:38:53 följande:
    En enskild inredningsbutik i en liten stad. Altså ingen kedja.
    Hm, men har de inte skrivit giltighetstid så borde det ju gälla.
  • Åssi

Det är ju olika mellan olika ställen. SF's bio-presentkort gäller t ex 2 år. Jag fick blomsterpresentkort i julklapp från jobbet och det gällde 2 månader!
    Men oavsett så borde ju stå på det hur länge det gäller. Det är ju bara att höra med affären!

• Smultron ett
    Åssi skrev 2011-03-09 09:45:14 följande:
    Det är ju olika mellan olika ställen. SF's bio-presentkort gäller t ex 2 år. Jag fick blomsterpresentkort i julklapp från jobbet och det gällde 2 månader!
    Men oavsett så borde ju stå på det hur länge det gäller. Det är ju bara att höra med affären!
    det står ingen giltighetstid.
  • Flutterby
    Smultron ett skrev 2011-03-09 09:47:02 följande:
    det står ingen giltighetstid.
    Ring/gå dit och fråga?
    Jag har hört att tre år gäller om det inte står giltighetstid, men det var alltså hela tio år! Bra att veta!
  • jassikan
    http://www.konsumentverket.se/sv/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument/Presentkort/

Presentkort och tillgodokvittoVänta inte för länge med att använda ett presentkort eller tillgodokvitto. Det kan bli värdelöst, till exempel om affären går i konkurs.
    Ett presentkort eller tillgodokvitto gäller i tio år om det inte står något annat på det. Om det står en kortare tid på presentkortet eller tillgodokvittot gäller i regel den. Du bör i så fall använda presentkortet eller kvittot inom den tid som är angiven. Annars kan det bli värdelöst.

Presenkortet kan bli värdelöst
    Om butiken upphör, går i konkurs eller byter ägare kan du inte räkna med att kunna utnyttja ditt tillgodohavande. Byter butiken ägare gäller presentkortet eller tillgodokvittot i allmänhet bara om det finns en överenskommelse mellan den gamla och nya ägaren om att överta sådana förbindelser mot kunderna.

Presentkortet är en värdehandling
    Du kan vanligtvis inte lösa in presentkort eller tillgodokvitton i pengar, och inte heller få kontanter i växel om du handlar för mindre än vad du har till godo. Kom även ihåg att ett presentkort eller ett tillgodokvitto är en värdehandling på samma sätt som pengar. Om du tappar bort det har du inte rätt att få ett nytt av butiken.
  • myway

Som dom andra sagt.. Så länge butiken finns kvar och med samma ägare så är det 10år som gäller om det inte står något.
    Så gå dit, ta det du vill, betala med ditt presentkort. Säger dom något så hävda lagen om presentkort.

jag säger bara vad jag tycker
  • positHIV

Vi har tre år på mitt jobb (klädbutik) men prata med dem i butiken :)

• myway
    positHIV skrev 2011-03-19 00:48:46 följande:
    Vi har tre år på mitt jobb (klädbutik) men prata med dem i butiken :)
    Fast då är det super viktigt att ni skriver det. För glömmer ni det så är det 10år som gäller!
    jag säger bara vad jag tycker
  • positHIV
    myway skrev 2011-03-22 12:52:44 följande:
    Fast då är det super viktigt att ni skriver det. För glömmer ni det så är det 10år som gäller!
    Står klart och tydligt på presentkortet så det är inga problem :)
    De är färdigtryckta med den texten så det är inget vi glömmer :) 
Svar på tråden Hur länge är ett presentkort giltigt?