Inlägg från: Manchester |Visa alla inlägg
  • Manchester

En eller två dvärghamstrar?

Dottern har länge önskat sig ett djur. Det började med en häst eller möjligehn hund, men landade till slut på hamster. Som tur är!

Igår köpte vi så en liten hamsterunge. Innan dess hade jag kollat upp lite om hamstrar och insett att det numera är en hel vetenskap. När jag var barn och hade hamster för 25 år sedan användes "Guldhamster" och "Dvärghamster" som synonymer. Idag verkar det till och med finnas rasföreningar för olika typer av Dvärghamster och ingen balndar ihop dvärg med guld. Nytt för mig var också att dvärghamstrar är sociala och trivs med att bo två tillsammans.

Hur väl stämmer det att dvärghamstrar gillar att ha en kompis? Spelar det någon roll hur mycket man själv sysselsätter sig med den? Vi köpte, som sagt, en hamster (av rasen Rysk vintervit eller Sibirisk, den kan tydligen ha olika namn). Borde vi kanske ha köpt två? Är det i så fall bäst med ett kullsyskon? Eller kan man sätta ihop den med en "okänd" unge av samma ras? Alla kullsyskon var exakt likadana, så vi skulle nog hellre ta en annan för att se skillnad på dem. Om vi nu alls ska ha en till?

Någon som vet vad som är bäst?

• Svar på tråden En eller två dvärghamstrar?
  • Manchester

Ingen som har några råd att ge om dvärghamstrar?

• Manchester
    Pinklady78 skrev 2011-03-09 18:01:10 följande:
    Dvärghamstrar skall vara minst två men är det en guldhamster så skall det bara vara en.
    Bör vi då köpa ett kullsyskon (tror att det finns ett par stycken kvar) eller kan vi köpa en helt annan hamster, men av samma ras?
  • Manchester
    goatess82 skrev 2011-03-09 18:53:09 följande:
    Dvärg menar jag!
    Jaha, då får vi nog avstå. Den vi har är en hona. Gah! Måste allt vara så krångligt? När vi gick med på en hamster trodde vi att det var världens enklaste husdjur, bara snäppet krångligare än dammråttor. Så fel man kan ha.
  • Manchester

Efter alla svar här och efter att dottern och jag lusläst hamsterboken vår bokhandel tog hem enkom för oss så har vi bestämt oss. Det blir ingen kompis i buren. Den lilla hamsterflicka vi har verkar anpassa sig ganska bra till livet hos oss. Den äter bra, springer i sitt hjul, "badar" i sanden och gömmer mat precis som den ska. Den börjar bli allt mindre rädd för oss, men nafsar gärna i fingrarna när vi klappar eller vill ta upp den. Kanske för att den redan vant sig vid att en hand i buren oftast innebär en godbit? Nåja, så länge den småbits blir det väl jag som får hantera den, men förhoppningsvis blir den snart så tam att även dottern kan ta upp den.

• Manchester
    MammaG skrev 2011-03-16 15:49:27 följande:
    För framtida bruk tänker jag ge ts och alla andra i djurfunderingar rådet att läsa på INNAN man skaffar det aktuella djuret
    Det var inte så att vi var ute och shoppade och spontanköpte en hamster för att den såg så gullig ut. Vi hade planerat köpet i åtminstone en månad.

Jag läste vad jag hittade och pratade med personalen i två djuraffärer. Det blev olika besked överallt. I den ena affären verkade de tyvärr både ointresserade och okunniga. Den affär vi till slut valde tycktes ha ett genuint intresse, födde själva upp de hamstrar de sålde och försäkrade sig om att vi visste en del om mat och annan skötsel innan vi ens fick köpa hamstern. Inte ens de tycktes veta exakt vad som gällde för en eller två hamstrar. Därav att jag skrev och frågade här redan dagen efter att vi kommit hem med hamstern. Jag utgick ifrån att vi, om det verkade vara det mest lämpliga, i så fall snabbt skulle ha kunnat köpa ett av kullsyskonen. För säkerhets skull hade vi valt den största bur vi hittade med tillräckligt tätt "galler". Men även här blev det väldigt olika besked. Inte ens den relativt nyutgivna hamsterbok vi köpt ger något glasklart svar. Nu har det hunnit gå drygt en vecka. Jag vet inte om affären har kvar något av kullsyskonen och utifrån vad jag läst mig till på åtskilliga ställen är jag inte heller säker på att jag vågar prova att sätta ihop vår hamster med en till. Vill inte gärna komma hem dagen därpå och hitta dem båda blodiga och sönderbitna.
Svar på tråden En eller två dvärghamstrar?