• Panthera

Får man tröttna på sin hund?

Hej alla familjelivare!

Som rubriken lyder, "får" man tröttna på sin hund?

Har haft min hund i ungefär ett år, köpte honom när han var ett halvår gammal. Har kännt på sista tiden att jag har tröttnat på honom rejält, och står i valet och kvalet om jag ska göra mig av med honom eller inte.
    Är egentligen "emot" folk som köper djur hur som helst för att sedan tröttna på dom, men jag vet inte riktigt vad jag ska ta mig till längre. Går bara runt och irriterar mig och är grinig på hunden, och känner att det ska vara roligt att ha ett djur, inte att det ska vara 'jobbigt' på det sättet.

Känns som att jag sviker honom om jag gör mig av med honom, men samtidigt känner jag att jag snart inte orkar mer! Visst är han "snäll och gullig" och jag tycker ju om honom egentligen. Jag är så kluven =/

Har ni någon gång känt samma som jag gör eller är jag ensam om detta?

• Svar på tråden Får man tröttna på sin hund?
  • varfördåför

jag tycker att dte är lika mycket svek att ha kvar hunden om du inte vill ha den. det blir ju inte kul för hunden häller. det finns ju tom folk som adopterar bort sina barn så varför inte sin hund?

jag är ingen hundmänniska egentligen så det är kasnke lätt för mig att säga. men jag tycker iaf att du skall ge honom ett nytt hem om du känner att du inte kan vara det hem han förkänar.

Alvin, Ilon, Douglas och Junie
  • Pia och Elna

Får och får det kan man väl göra men man är rätt dum i huvudet om man skaffar hund och inte innan har insett att det är ett åtagande man har i många år framöver.

• dezibel

Eftersom hundar är mitt största intresse så har jag aldrig känt som du men visst finns det dagar när jag lägger mindre fokus på just hunden. Mitt råd är att du går en kurs eller börjar med en ny aktivitet med hunden. Att lära sig nya saker och utveckla sitt förhållande tillsammans med hunden är det roligaste som finns och brukar ge "nytändning". Agility,spår,rallylydnad osv är superkul och passar alla hundar och ägare!
    Vad är det som du tycker är så jobbigt egentligen? Jag ser mina timmar med hund i skogen eller efter vägen varje dag  som ypperlig motion och hennes sällskap är ovärdeligt. Jag håller med om att hundägandet ska vara roligt men det är bara du som kan göra det roligt för er båda Flört

• wonkiz

Jag tror att det kan komma perioder för alla någon gång när man känner att det kansk kan kännas motigt men går den inte över så är det ju inte snällt mot hunden som inte fattar varför du är sur och grinig. Då är det bättre du försöker hitta ett nytt kärleksfullt hem där han faktiskt är önskad och älskad.
    Men man vet ju också att när man skaffar hund så är det ett ansvar många år som gäller och man ska nog ta sig en funderare både en och två gånger innan man skaffar en.
    Vet att det låter lite som moralsnack men gör det som är bäst för hunden innan du blir allt för trött på honom och han får lida för det.

• Ulrika80

Jag har tre hundar och jag tröttnar på dem titt som tätt. Men då jag valt en annan sorts tillvaro med hundar än bara sällskap (kennel) så går det snabbt över. Jag tycker att du har rätt att tröttna. Jag är helt emot att använda djur som slit- och slängvaror men man kan komma till en punkt i livet då man inte har tid, inte kan, inte vill, inte orkar, inte har råd att ta hand om sitt djur och då är det okej. Se bara till att välja ett bra omplanceringshem om det skulle gå så långt.

Lycka till

• Digestive

Orkar du med de 3 första åren så har du sedan skapat dig den hund du vill ha - hunden har med andra ord blivit vuxen och deti sig innebär mindre besvär och att hunden har en 3-årig grund för sitt beteende.

Får man fråga vad du anser besvärligt i nuläget och be dig förklara vad du menar med "grinig"?

Jag har tröttnat hårt på hunden här hemma i perioder men börjar få tillbaka mer och mer nu när han han närmar sig 2 och ½ - och han kommer att bli kanon som vuxen, även om det inte alltid kändes så kring den åldern din hund befinner sig i nu.

Kan berätta vad jag stör mig på i nuläget; han har blivit en mespropp, som tror att varje gång husse bara höjer rösten det minsta (behöver inte ens ha med honom att göra) så vill jag i princip mörda honom och han kryper runt med magen i marken som om jag inte skulle ha gjort något annat än att slå honom vid minsta fel. Skrikandes Ser grymt dåligt ut bland andra människor och hundägare och ibland så brister mitt tålamod till den grad att jag faktiskt höjer rösten åt honom (och därmed enbart bekräftar hans beteende och det blir bara mer och mer fel och längre tid för beteendet att försvinna - men man får göra misstag som människa och även som hund, kanin, räv eller myra). Beteendet har iallafall börjat avta - mycket skönt att se - men det tar säkert ett par månader till för det att försvinna helt.

• hmcc

Jag skulle tröttna om jag inte gjorde nåt med mina hundar.

Jag tävlar och tränar ofta och vet inte om jag hade orkat ha hund om jag inte hade varit aktiv i någon sport med dom.

Det är okey om dom är skadade, unga eller pensionärer då får dom vara arbetslösa.

Jag har omplacerat en hund som inte "dög" till det jag skulle ha dem till, han lever nu som aktiv sällkskapshund.

Dom hundar jag haft och jag varit aktiv med saknar jag mest, vi var ett "team", även om vi inte vann SM så jobbade vi mycket ihop på vägen dit.

Gär något med hunden precis som någon annan skrev så ska du se att du och jycken får ett helt annat förhållande till varann.

• Joico

Kort svar: Nej

Långt svar: Ja, man får tröttna emellanåt. Det är helt normalt att vara less på allt vad promenader och träning innebär. Men har man skaffat djur så har man...  Du har ju bara haft hunden i ett år. Det är ett stort beslut att skaffa hund, eller alla djur förstås men en hund kräver lite mer än en katt eller guldfisk. Jag förstår inte hur man kan tröttna efter 1år. Då har man gjort bort sig lite tycker jag. Att livet kan förändras efter 5-6-7-8år, visst, men inte 1..

• Digestive
    dezibel skrev 2011-03-09 14:42:15 följande:
    Eftersom hundar är mitt största intresse så har jag aldrig känt som du men visst finns det dagar när jag lägger mindre fokus på just hunden. Mitt råd är att du går en kurs eller börjar med en ny aktivitet med hunden. Att lära sig nya saker och utveckla sitt förhållande tillsammans med hunden är det roligaste som finns och brukar ge "nytändning". Agility,spår,rallylydnad osv är superkul och passar alla hundar och ägare!
    Vad är det som du tycker är så jobbigt egentligen? Jag ser mina timmar med hund i skogen eller efter vägen varje dag  som ypperlig motion och hennes sällskap är ovärdeligt. Jag håller med om att hundägandet ska vara roligt men det är bara du som kan göra det roligt för er båda Flört
    Nya och omfattande saker för vardagen ger en så otroligt ny dynamik att exempelvis jag kunde lägga om massor av regler i hemmet och som passar hela vår gemenskap mycket bättre - enbart genom att möblera om lite och skaffa en ny matta. Att annat exempel hör till "vintertossorna" (mjuka vinterskor) som jag köpte åt honom för ett par månader sedan och vips så kunde man forma om även promenadbeteendet från grunden.

Skitbra råd att hitta på något nytt - både litet som stort - och använda den nya grunden som skapas för att exempelvis forma om beteende eller negativet som har hamnat i en cykel!
  • ModestyB

Ja och nej.

Nej-Man får inte tröttna efter en kort tid för att man inte insåg vad hundägandet bar med sig, det är oansvarigt och omoget. Jag hoppas man har vett nog att alrig skaffa ett djur igen om det skulle inträffa. Och att man skaffar bästa tänkbara hem till hunden man omplacerar.

Ja- Har man haft en hund tills hunden är helt utvärderad och man hade planer för hunden som den inte kan leva upp till, vad gäller träning, tävling osv. Eller som för oss, vår hund är ljudkänslig och stressad av att leva i en familj med småbarn, han kan trots sin ålder fortfarande inte vara ensam hemma och vi kommer inte att kunna träna/tävla med honom så som vi hoppats. Hunden är över 4 år och vi har kämpat länge med att göra honom mer stabil (med hjälp utifrån givetvis). Vi har tröttnat-och jag har förlåtit mig själv för det. Nu är han på prov hos en ensamstående man som jobbar hemifrån och som erbjuder lugn och ro och en sällskapshundtillvaro vi inte kan erbjuda.  Vi omplacerar främst för hundens skull-men nu när han inte är här känner jag lättnad över att hela livet inte styrs av hans behov.

Att omplacera en hund efter ett år eller så är nog det värsta man kan utsätta hunden för, slit-och-släng-risken är uppenbar, för vem pallar med en obstinat omplacering på ett år?

Svar på tråden Får man tröttna på sin hund?