• callimero

Ersättning för vård/äggdonation utomlands?

Hej i en braig-tråd!

Är det någon av er som lyckats få ersättning i förskott?
    Vet att du IVF-dagar väntar på besked för ersättning i Riga, är det någon som fått igenom det?

• callimero

Undrar om någon har hittat något om övre åldersgräns? Där det står, svart på vitt?

• callimero

Japp, det har vi inskrivet i journalerna. Trots att det kanske borde varit ordination spermadonation då vi har grav manlig faktor och AVA i Riga ställde sig tveksamma. Men allt beror, hänger på kvinnans ålder i denna galna "bransch". Tyvärr slog åldern om till 44 nu i augusti så det känns tungt i dubbel bemärkelse.

• callimero
    Labolina01 skrev 2011-09-27 13:34:57 följande:
    Kalimero: Som jag förstått är det 42 som är gränsen (alltså ej fyllda 43).

Jag blir inte klok på detta med ersättning. Krävs det att man har remiss i Sverige för den aktuella behandlingen eller man kan få ersättning ändå?
    Många bud alltså... Efterlyser någonstans där det står skriftligt att det finns åldersgräns och vilken instans som fattat beslutet.
  • callimero

Är också i situation med anonym donator, just nu IVF i Danmark men kanske framöver även ÄD. Har knappt orkat ta mig till Försäkringskassans sida.

Vi har gjort 13 IVF samtliga betalda privat och ska vi ha råd att ta oss vidare till ÄD så vore en peng av all skatt man skyfflat in under åren välkommen. Som för oss alla här som kämpar.

Dessutom har jag hunnit fylla 45 så det är inte mycket att spela på åldersmässigt heller.

• callimero

Tack för tips Dustpuppy. Tyvärr har vi gått vidare till donerade spermier då vårt problem är manlig faktor. Men detta är något som Sverige aldrig kunnat erbjuda oss då åldersgränsen för detta var 39 om jag ej minns fel. Danmar tillåter dessvärre ej ivf med öppen donator.

Dessutom ansåg Sophiahemmet där vi gjort majoriteten av alla ivf att det nog var mina gamla ägg som förstörde försöken. Något som den danska kliniken ej håller med om. När vi bytte till donator fick vi helt plötsligt 100% befruktning så någon skillnad har det absolut gjort.

Nu är min ålder så hög att hoppet är ynka. Men hade vi fått chansen att testa detta när jag var 40 så kanske famnen inte fortfarande varit lika tom som plånboken.

• callimero

Då får jag ställa mig i kö bums Kaprifol. Tror Riga har högre åldersgräns men där är det anonyma donatorer om jag ej minns fel.

Grattis till lilla 1-åringen, tror absolut inte det finns någon skillnad i känslan om det är via IVF, ÄD, ET eller på "ordinarie sätt" man får sitt efterlängtade barn!

Svar på tråden Ersättning för vård/äggdonation utomlands?