• längtar74

Ersättning för vård/äggdonation utomlands?

Hej!
    Vi har precis gjort ett första ÄD-försök i Spanien, som tyvärr slutade i minus, och ska nu göra oss redo att skicka in ansökan till FK. Men nu när jag läste de senaste inläggen i den här (för övrigt superbra och informativa!) tråden så blev jag nervös. Är anonyma donatorer ett problem?? Jag trodde att de flesta länder (där kötid etc är rimliga) hade anonyma donatorer. När vi pratade med FK så handlade rätten till ersättning helt om vi skulle få motsvarande vård som i Sverige. Vården i sig har ju ingenting med donatorns anonymitet att göra, enligt mitt sätt att resonera iaf.

Vi har bara misslyckade IVF bakom oss i Sverige, så vi har inte använt något av vår pott här hemma, vilket rent krasst kändes som en fördel när vi sökte oss utomlands (då kan vi i teorin få ersättning för tre ET).

Ni som har fått ersättning - har ni haft öppna eller anonyma donatorer?

Bollan - har du pratat med handläggaren?

• längtar74

Hej igen, läste igenom de gamla inläggen och såg att det här är uppe för utredning på FK. Förlåt - skulle ha läst mer noggrant. Det är ju inte klokt!! Jag blir så förbannad på det här så att det är inte sant. Ska vi behöva slåss mot allt?

• längtar74

Lyckligtlottad - det måste vara rekordsnabbt! Gissar också att det blev positivt besked - grattis!!

Vi skickade in vår ansökan vid ungefär samma tid, håller tummarna för att de hinner handlägga innan beslutet kommer från juristerna. Oddsen för att det går åt något annat håll än att anonyma donatorer inte accepteras är väl tyvärr försvinnande små...

• längtar74

Tjoho! Pratade precis med världens gulligaste handläggare och vår ansökan gick igenom:) Det skumma är att beslutet skickades i förra veckan, men det har inte kommit fram. Så pengarna kommer nog att finnas på kontot innan jag fått en ny kopia av beslutet:)

Så lättad!!

• längtar74

Grattis Bollan!!
    Tack för uppdatering om donatorsfrågan - det betyder att de fortfarande utreder? För en gångs skull får man väl vara riktigt tacksam över att de byråkratiska kvarnarna maler långsamt:)

Svar på tråden Ersättning för vård/äggdonation utomlands?