• Skrutten04

Ersättning för vård/äggdonation utomlands?

Latte66
    Vi fick precis samma efterkrav som ni, dvs de ska ha fakturan i orginal trots attjag skickat in kontoutdrag där man tydl såg att det var Ava i Riga som fått betalning. De ville också ha hela underlaget till mitt svenska frikort (kopia på frikortet räckte inte) samt utlåtande och läkarjournaler från Sverige -suck! Jag har nu skickat det jag kunde få fram men har inga stora förhoppningar tyvärr. Berätta gärna hur det går f dig.

Jag var dessutom 40 fyllda vid ansökan om ÄD och när den genomfördes. Verkar lite oklart om det är 40 el 43 som gäller, någon som fått ersättning som hade fyllt 40 när ni försökte ställa er i kön i Sverige?

Bollan,
    Tror inte fk är helt på det klara vilket som gäller f anonyma donatorer ännu. Mitt tips är att du prövar iaf. Det tar lite tid men kan va värt mkt. Lycka till!

• Skrutten04

Bollan, tack för intressant info. Det låter ju bra så långt, dvs det finns ff chans. Fick du ngt besked ang ersättning när du pratade ned dem eller väntar ni också? Jag skickade in alla våra kompletteringar 10/12 och har inte hört ngt sen dess.

• Skrutten04

FemaleX
    Tyvärr får man som singel/ensamstående inte ersättning av FK i Sverige (helt sjukt, tycker jag). Jag hade kontakt med min handläggare igår då vi missat min sambos underskrift i ansökan. Hans namn och personnummer var med men hon förklarade att de måste veta att "han är med på det" för ÄD är en av de få saker man måste söka om som ett par, de godkänner inte ansökningar av ensamstående. Om du vill kan jag inboxa dig hennes exakta formulering.

• Skrutten04

Efter flera kompletteringar med olika saker fick vi förra veckan ersättning! Väldigt glad och överraskad. Så det är värt att kämpa på med ansökan, lycka till!

• Skrutten04
    Hemliga damen skrev 2012-02-19 11:46:12 följande:
    Bollan- det står inte uttalat i journalen att vi rekommenderas ÄD av vår läkare på landstingets fertilitetsklinik som kan bekräfta vad jag skrev i vår ansökan. Jag var lite nervös för det men det gick ju bra ändå och varför vet jag inte. Min ålder kan ju inte ha spelat någon roll i alla fall, vilket jag också var rädd för. Det som står är att äggreserven är låg och att "det sannolikt är mycket tveksamt om vi kan göra någon nytta med IVF-behandling". Jag har en känsla av att en parameter som styr är hur ens behandlingshistoria ser ut d v s om man haft många försök redan i Sverige. Men det är bara min känsla! Skrutten - grattis till pengarna!

Tack och grattis till er ersättning!

BollanB, jag tror det finns stort hopp för er! Kanske har den svenska historiken betydelse ibland men för mig/oss så var var det inte så. Vi har inte gjort några IVF-försök i Sverige utan vi gick direkt på ÄD. Lycka till!

Svar på tråden Ersättning för vård/äggdonation utomlands?