• Cecini

Ersättning för vård/äggdonation utomlands?

Hej, Jag har idag varit i kontakt med FK angående vår ansökan om ersättning. Tyvärr verkar det som om alla vi som söker ersättning för "anonym donation" kommer att få avslag oavsett när behandlingen påbörjats. Det vill säga att alla ansökningar som kommit in efter 1 april behandlas enligt de nya reglerna. Surt!!!

• Cecini

Jag kommer att prata med en kompis som är advokat nu i veckan för att höra med henne om hon tror att det är lönt att överklaga. Jag kan återkomma här när jag vet mer.

• Cecini

Hej! Bra synpunkter Kaprifol66!! Jag har under veckan fått mer information från FK angående vårt avslag på grund av anonym donator. De verkar medvetna om att detta strider mot EUs regler angående den fria rörligheten av tjänster, men motiverar det med att det kan finnas fall då denna rörlighet kan begränsas och att det etiska ställningstagandet som Sverige gjort i denna fråga gör detta möjligt. Ska prata mer med advokaten på måndag. Återkommer!!! Vi ska definitivt inte ge upp så lätt!! Trevlig helg till er allihopa.

• Cecini

Hej igen, Har idag pratat med advokaten. Vi kommer under nästa vecka att påbörja en granskning av alla de fakta som framkommit angående de nya reglerna och om/hur ett eventuellt överklagande kan komma att se ut. Vi kommer även att involvera en jurist som har haft hand om många fall där FK varit motpart. För mig handlar det just nu inte så mycket om pengarna utan mer om våra rättigheter som Barnlösa. Jag kommer naturligtvis att hålla er uppdaterade, och är det så att vi får ihop något som kan tänkas fungera som överklagande så kan vi ordna så alla som är intresserade kan få ta del av det materialet.

• Cecini

Hej Tracy och ni andra! Den nya regeln innebär att de inte ersätter ÄD behandlingar som gjorts med en anonym donator. Jag har själv precis fått avslag för vår behandling i Spanien som vi påbörjade i mars. Jag har en advokat som håller på att kolla om deras argument att Sveriges etiska ställningstagande angående anonyma donatorer är giltigt för att neka oss ersättning. Som du kan läsa i tidigare inlägg finns det fler argument som eventuellt skulle kunna hålla i ett överklagande. Jag får veta mer i slutet av veckan om det över huvudtaget är någon ide att överklaga.

• Cecini

Hej vänner! Har precis pratat med advokaten... Verkar krångligt med överklagande. Den punkt som måste prövas är om Sverige har rätt att neka oss ersättning på grund av donatorns anonymitet trots att vården i sig är likvärdig den som erbjuds här i Sverige. Deta är inget som FK kan svara på utan det måste upp i Kammarrätten som i sin tur måste få "input" från EU. Kostnaden för detta blir naturligtvis MYCKET hög! Tycker fortfarande att det är fördjävligt!! Att de kan behandla oss på det här sättet. Som någon sa tidigare så tror jag att vi möjligtvis skulle kunna skapa lite debatt kring ämnet med hjälp av pressen, frågan är bara hur?

• Cecini

Jag håller med!! Tycker att vi ska överklaga och verkligen trycka på att vården är exakt likvärdig den svenska. Om vi alla gör det, måste det precis som ni säger, skapa någon form av reaktion som kanske kan leda till att det tas upp i högre instans.

• Cecini

Hej allihopa! Jag har nu pratat med min advokat igen. Hon i sin tur hade pratat med förvaltningsrätten och en handläggare på FK och de råder ALLA som har fått avslag på grund av anonym donator att överklaga!! Lite skumt... Men det ger ju lite hopp om att det inte är helt kört. Tänk på att lämna så mycket information som möjligt när ni anger grunder för överklagandet. Om ni behöver mer tid än de 3 veckor från avslag som FK anger så kan ni skicka in ett tomt överklagande och be att få inkomma med grunderna senare.

• Cecini

FK har sina nya regler men det är inte rättsligt prövat att de får lov att hävda att vården inte är likvärdig på grund av den anonyma donatorn. Så om vi överklagar så måste de nog granska det här ytterligare. Och eftersom EU snarare vill utöka möjligheterna att söka vård i andra länder och främja den fria rörligheten av tjänster så får kanske Sverige svårt att få det här "undantaget" godkänt. +att majoriteten av EUs medlemsländer har lagstiftat om att bara tillåta anonyma donatorer. Vi får helt enkelt fortsätta kämpa.

• Cecini

Jag skulle även vilja påstå att vården, åtminstone i Spanien där vi gjorde vår ÄD, ofta är bättre än den som erbjuds här i sverige, inte minst om man tittar på statistik över lyckade behandlingar. I Sverige får du ju dessutom ofta dela donator med ett annat par vilket kan resultera i att man blir utan ägg och får genomgå ytterligare behandling innan man kan få till en transfer. Jag kan tala av egen erfarenhet och tycker att vi fick mycket mer proffsigt bemötande i Spanien än vi fått på någon av IVF klinikerna här hemma, har ju gjort 8 behandlingar här hemma. I Spanien var allt från utrustning på kliniken till personalen mycket mer modernt.

• Cecini

Väntar på att min advokat ska komma tillbaka från semestern, sen ska jag också sätta fart med överklagandet.

• Cecini

Gold - Samma här! Väntar på svar från förvaltningsrätten. Min advokat som skrev mitt överklagande tror att det ev kommer att ta lite tid pga att det eventuellt behöver tas upp i en ännu högre instans och ev ända upp i Europa domstolen för att Sverige ska få åberopa de undantag från EU lagstiftningen som de använder för att neka oss ersättning i dagsläget. Bara att hålla tummarna för att vi ska få den ersättning vi har rätt till.

Svar på tråden Ersättning för vård/äggdonation utomlands?