• Sissan

Ersättning för vård/äggdonation utomlands?

nån som vet hur man överklagar
    tips asså??
    vi fick avslagen pga anonym donator, ny regel från april
    men vi gjorde äd i februari men skickade in papprena senare

• Sissan
    Cecini skrev 2012-06-11 20:59:12 följande:
    Jag kommer att prata med en kompis som är advokat nu i veckan för att höra med henne om hon tror att det är lönt att överklaga. Jag kan återkomma här när jag vet mer.
    har du hört nått från advokaten??
    är det ide att överklaga??
  • Sissan
    kaprifol66 skrev 2012-06-15 14:47:50 följande:
    Jag anser att man kan åberopa följande punkter (men vill gärna ha kommentarer eller andra tips från er).
    - Ansökningar om ersettning för ÄD utomlands har godkänts och betalats ut från FK t o m mars 2012, även vid fall med anonym donator.
    - Man har två år på sig att ansöka om ersättning f o m utförd behandling.
    - Likabehandlingsprincipen åberopas (för den borde man väl kunna åberopa).
    - överklagas att ny regel med retroaktiv verkan införts.

Skall man även ta med något om att "donatorns anonymitet" inte kan ses som en del i behandlingen? Att den därmed inte kan vara avgörande i en bedömning om äggdonationsbehandlingen utomlands utförts på likadant sätt som i Sverige? Jag menar att har föräldrarna ingen juridisk skyldighet att informera om ÄD så kan ju inte denna etiska aspekt om anonymitet vara avgörande för ersättning....? Eller tänker jag fel? Synpunkter? Nåt annat man kan ta med?
    Funderar även på att vända mig till Barnlängtan för att få hjälp med att överklaga.

kanonbar skrivet asså
    likabehandlingsprocessen hur tänker du då?? 
  • Sissan
    kaprifol66 skrev 2012-06-18 11:45:17 följande:
    Sissan - eftersom det redan skett utbetalningar för ÄD utförda utomlands med anonym donator anser jag att man då inte kan införa en regel som har retroaktiv verkan för då bryter man mot likabehandlingsprincipen. Har FK betalt ut ersättning på dessa premisser så ska det gälla för alla.
    Likabehandlingsprincipen är en lagstadgad princip som innebär att myndigheter skall behandla alla lika.
    Hade FK avvaktat med samtliga utbetalningar tills man tagit ställning i frågan, då hade det varit en annan sak. Och att denna regel gäller f o m NU, gör att man är medveten om att inte kunna få ersättning om man väljer länder där enbart anonym donator är möjlig (vilket i sin tur strider mot EUs regler om den fria rörligheten av tjänster... men där kan det tänkas att Sverige kan undantas med tanke på etiskt ställningstagande, men det är ju inte fastställt än!).
    aha tänkte att det kanske va nått sådant
    men tack för förklaringen då hängde jag med ännu mer

ja man blir så trött på alla dessa jäkla regeler..puh;((   
  • Sissan
    Severina skrev 2012-06-25 21:37:18 följande:
    Hej,

Är det någon av er som vet vilka regler som gäller för ersättning av försäkringskassan för äggdonation utomlands ? Kan man få ersättning för äggdonation fastän man gjort fler än 3 IVF försök eller fler än 3 IVF+äggdonationsförsök? (Har läst men vet inte om det är sant att man kan få det - är det någon som vet?)

Vilka regler gäller vid förhandstillstånd - Vilka länder och kliniker får man ersättning från i detta fall?

Vilka regler gäller vid ersättning i efterhand - Vilka länder och kliniker får man ersättning från i detta fall?

Förskringskassan ger mig inga tydliga svar ...
    hej de har ju just ändrat reglerna nu att man måste ha öppen donator då kan man få
    e det anonym donator så får man avlsag ( men man kan ju överklaga) 
  • Sissan

Hemliga damen hade ni anonym donator?
    Kan man få ersättning då?

• Sissan

Ok jag är just nu i en sådan situation
    Så vad sjuttsingen skriver man i överklagan då när dom yrkar på känd donator helactiden
    Tack för svar dustypuppy

Svar på tråden Ersättning för vård/äggdonation utomlands?