• Gold

Ersättning för vård/äggdonation utomlands?

Hej!
    Letar runt på nätet vad som skrives om FK nya regel att inte längre ersätta de som gör äggdonation utomlands och hittade då denna tråd.
    Har även jag fått ett avslag från FK där de hänvisar till lag 2006:351 som inte skriver nått om anonymitet utan FK tolkar det på sitt sätt. Sitter nu och skriver en överklagan.
    Är nyfiken och någon lyckats få positiv respons på sin överklagan och hur de mottogs av FK.

Lycka till alla som kämpar med ersättning.

• Gold

Jag har också skickat in en överklagan kände att det måste man göra.  Man åker ju inte utomlands bara för att det så kul det blir mycket kostnader och ledighet som går åt,hade gått få samma behandling i Sverige skulle det varit ett bättre alternativ.

• Gold

Jag har själv skickat in en överklagan till FK sedan de från 2012-06 ändrat sina ersättnings regler.
    verkar som det tar lång tid att få besked och vad jag förstått är det många som överklagat.
    Är det någon som fått återkoppling på sin överklagan?

• Gold

Så kom då överklagandet tillbaka från förvaltningsrätten och de hänvisar till FK uppfattning och lag 2006:351 att barnet skall ha rätt till sitt ursprung. Jag kontaktade den klinik som vi använt i Estland och de säger att kommer det ett domstolsbeslut om att man måste få veta barnets ursprung så kommer  de följa det, det har ännu inte hänt dem. Förvaltningsrätten hänvisar till FK så vad har de egentlig gjort under de månader se utrett kan man undra. Vill man överklaga skall man göra det innan v1, har de räknat ut få personer kommer kunna göra detta under julhelgen.
    Någon mer som sitt svar? kommer även ni överklaga?
    Om nu inte Sverige kan erbjuda behandling så måste vi åka utomlands.
    Bästa vore om Sverige kunde vakna och inse att detta är ett problem även i vårt land, andra länder ligger långt före och utvecklas framåt i den här fråga. 

• Gold

Hej,
    När man gjort sin överklagan till förvaltningsrätten så skickar de dem till FK och förvaltningsrätten är då som en mellanhand. Så det kan bli så att man skickar frma och tillbaka inna det blir en dom om ingen av oss ger oss, jag eller FK. FK verkar stå fast vid att inte ersätta för äggdonation utomlands. Ni som varit i Finland har ni fått ersättning då de går ut med att donatorn är känd?
    Vi ställde en fråga till vår klinit i Estland om det blir ett domstolsbeslut på att de måste ta fram dontaron någon gång i framtiden så svarade de att de skulle följa domstolsbeslutet men något sådant fall har de ännu inte haft.

Begär ersättning och överklaga så denna fråga kommer upp annars kommer det bli svårare för oss som måste vända oss utomlands eftersom vi inte får vården i Sverige. Sverige vill inte ge oss vården är och när vi enl lag kan vända oss utomlands ja då vill inte Sverige vara med och betala någon ersättning.
    Det är dax att inse för Sveriges politiker att kunna få barn är ett stort problem.

• Gold

Hej
    FK har ändrat sina regler sedan i våras om nu får man endast ersättning om donatorn är känd.
    Så nu måste man vända sig till Finland om man skall få ersättning, kan tänka mig att det blir kö där såg på deras hemsida att de har 6-7 mån väntetid nu.

Är det någon mer som överklagat som begärt ersättning fast ni vari i andra länder än Finland berätta gärna hur det går. 

• Gold

Hej,

Jag har fått avslag från Förvaltningsrätten med hänvisning till att kliniken jag var hos har anonyma donatorer.
    Kommer nu överklaga till Kammarrätten. Har varit i kontakt med kliniken som säger att om det i framtiden kommer tex en dom på att "barnet" vill veta sitt ursprung så måste följa en sådan dom. Samt att de inte vet hur lagarna kommer se ut om ca 18 år då ett ev "barn" skulle kunna kontakta dem i den här frågan. Nu blev det iget barn den här gången så ingen kommer nånsin fråga. Åkar man till Finland kan man nog få ersättning annars verkar det svårt sedan de följer nya direkt sedan i våras.

• Gold

Hej!
    Sitter också med en överklagan till Förvaltningsrätten pga ålder.
    FK har inget stöd i lagen ang ålder så deras avslag kan inte vara rätt.
    Det man också kan göra är att anmäla FK för åldersdiskrimering på DO.SE

Alla ni som kan och orkar överlaga så mycket det bara går!

Svar på tråden Ersättning för vård/äggdonation utomlands?