• Tracy

Ersättning för vård/äggdonation utomlands?

Hej allihop,

har just skickat in ansökan om ersättning efter äd i Spanien = anonym donator.  Är det någon av er som vet vad det är egentligen är för regel de har satte upp de 1e april? Jag menar, det måste ju finnas i skrift någonstans. Hänvisar de till något? Lagen har ju inte ändrats och det är ju egentligen väldigt konstigt att de bara bestämmer sig för att tolka lagen på ett annat sätt efter den 1 april..  Hittar inget på deras webb så hoppas på att någon av er vet..

Hälsar stridslysten Tracy

• Tracy

Hej igen,

exakt Hemliga damen, en myndighet kan ju inte först tolka lagen på ett sätt i flera år och sedan bara bestämma sig för att tolka den på ett annat en viss dag. Det är ju..rättsvidrigt.

Som medborgare har vi ju inte haft en chans att få reda på detta heller - när vi inledde vår behandling i januari levde vi ju i övertygelsen att vi skulle kunna få ersättning för en del av kostnaderna eftersom andra i precis samma situation fått det.

Väntar med spänning på vad advokaten kommer fram till Cecini! Vi kommer hursom att överklaga om/när vi får negativt besked - något måste man ju göra iaf..

Hälsar Tracy

• Tracy

Hej tjejer,

kunde heller inte hitta i beslutet vad som ändrats som skulle påverka just möjligheten att få ersättning för anonym donation. Det jag tyckte var intressant var dock att det står att om "vården INTE betraktas som likvärdig den i Sverige så ska en jämförelse göras ur ett internationellt perspektiv". Jag har inte superkoll, men det vanligaste lär väl ändå vara anonym donation, internationellt sett? 

Jaja, håller med er, det bästa är väl att vi alla överklagar så det blir utrett hursom.

/Tracy

Läste den här artikeln tidigare i veckan, känns lite motsägelsefullt eller hur

www.sydsvenskan.se/sverige/lattare-att-fa-varden-betald/

• Tracy

Idag dök det (väntade) avslaget från FK upp! Känner mig helt taggad, här ska överklagas!
    Det står INGENTING om att detta är en ny regel de infört fr 1e april - hade inte den här tråden funnits hade man ju kunnat tro att det alltid varit såhär och kanske gett upp..  Tur att vår behandling verkar ha gått vägen (v 10 idag) - annars hade jag nog legat någonstans och lipat istället...

Ska läsa igenom nu och samla ihop alla bra argument som förts fram här i tråden! 
    Hej från Tracy

• Tracy

Hej,

hm, läste just länkarna Kaprifol 66. Har redan skickat in mitt överklagande men skulle vilja komplettera med det här - det står ju tom att "Av principskäl bör användningsprogrammen för vävnader och celler bygga på principerna om frivillig donation utan ersättning, anonymitet för både givare och mottagare, givarens oegennytta samt solidaritet mellan givare och mottagare" i paragraf 18 av det första direktivet.. Kan man komplettera tror ni?

/Tracy 

• Tracy

Hej igen,

men sen paragraf 29, den fattar inte jag - gör ni?: "Principiellt bör inte mottagarens/mottagarnas identitet avslöjas för givaren eller dennes anhöriga och omvänt, utan att detta påverkar tillämpningen av gällande lagstift- ning i medlemsstaterna om villkor för utlämnande av uppgifter, vilken i undantagsfall, särskilt när det gäller donation av könsceller, kan tillåta att givarens anony- mitet hävs." 

/Tracy 

• Tracy

Hej tjejer,

har också fått avslag nyligen, med hänvisning till att svensk lag går före bla bla bla. Påpekade i mitt överklagande med hänvisning till något direktiv jag hittade där det poängterades att det är medlemsstaternas uppgift att se till att medborgare som söker vård utomlands har rätt till korrekt information om vad som gäller så att de kan fatta välgrundade beslut, och att jag menar att sådan information saknas, men det har de inte svarat på. Ska läsa lite noggrannare först och kolla med en juristkompis om det är lönt att gå vidare med den delen. Jag kan förstå om det nu är så att svensk lag går före - men jag kan inte förstå hur det kan vara ok att från ett datum till ett annat besluta sig för att det är så, utan att på något sätt informera om detta.

Hälsar Tracy 

• Tracy

Hej,

japp - skälet är anonym donator så Finland borde inte vara några problem. 

/Tracy 

Svar på tråden Ersättning för vård/äggdonation utomlands?