• Severina

Ersättning för vård/äggdonation utomlands?

Hej,

Är det någon av er som vet vilka regler som gäller för ersättning av försäkringskassan för äggdonation utomlands ? Kan man få ersättning för äggdonation fastän man gjort fler än 3 IVF försök eller fler än 3 IVF+äggdonationsförsök? (Har läst men vet inte om det är sant att man kan få det - är det någon som vet?)

Vilka regler gäller vid förhandstillstånd - Vilka länder och kliniker får man ersättning från i detta fall?

Vilka regler gäller vid ersättning i efterhand - Vilka länder och kliniker får man ersättning från i detta fall?

Förskringskassan ger mig inga tydliga svar ...

• Severina

Hej Sissan,

Är det den enda anledningen att få ersättning från försäkringskassan? Att man  har öppen donator?
    Finns det inga andra krav från försäkringskassan  - dvs avseende antal försök utförda tidigare i Sverige eller  utomlands?

I vilket länder och vilka kliniker finns det öppna donatorer?

Är det någon som tetstat att få ersättning beslutad av försäkringskassan innan man åker? (dvs förhandstillstånd)? Hur funkar det ? I vilka länder/kliniker går det bra  etc ?

• Severina

Tusen tack DustPuppy för din hjälp - du borde bli FK rådgivare !

Hemliga Damen ; stå på dig - efter vad jag läst om överklagan i denna tråden kan det inte vara rätt och riktigt att FK plötsligt "kommer på " att en lag från 2006 ska börja ändra FK:s sätt att bedömma fall 2012.. och då definitivt inte fall innan detta blev "officiellt" meddelat från FK. FK:s regler borde vara tydligare.
    Funderar på om detta plötsliga "kom-ihåg" beror på sparkrav, men om det berodde på sparkrav från Länstingens sida borde man tillåta annonyma donatorer för Finland är ett av de dyraste länderna att få ÄD ifrån ...

• Severina

Hej Gold,

Hänvisar förvaltningsrätten enbart till lagen från 2006 ?
    Borde inte behandlingar som utförts innan FK ändrade sin tolkning ha rätt till ersättning trots detta?
    Vilka argument har du använt i din överklagan?

Någon som varit i kontakt med en jurist som är expert på EU lagar? Kan det här verkligen vara rättt...

God Jul !

• Severina

Hej Alla,

som precis som vi fått avslag vid överklagan till förvaltningsrätten avseende ersättning av ÄD utomlands med hänvisning till lagen från 2006 med "öppen donator". I vårt fall lämnade vi in ansökan innan och vården utfördes innan praxis ändrades på FK. Jag var dessutom i muntlig kontakt med dem innan ansökan till FK skickades in där jag då muntligen blev lovad ersättningen vilket sedan inte beviljades.

Vi har lämnat vår dokumentation vidare till jurister för att se över fallet. Den första spontana reaktionen från dem är att detta fallet kan gå till EU domstol för avgörande.
    Hemförsäkringen täcker ej jurist kostnader till Förvaltningsrätt/Kammarrätt. Då vi är flera i denna tråd som är i samma sits undrar jag om vi inte gemensamt kan gå vidare med fallen till en och samma jurist. Det borde hålla kostnaderna nere samt som grupp har vi större gemensam kraft.

Inboxa mig om intresse finns.

Övrigt som kan vara intressant att veta;
    Tidningen och föreningen Sjukhusläkarna har krävt ett nytt "organ”, en PO (patientombudsman) , i likhet med JO, som ska utrustas med juridisk expertis som kan bevaka och företräda patienternas rätt till EU-vård och ta sig an prejudicerande mål. 

Svar på tråden Ersättning för vård/äggdonation utomlands?