• NY I GBG

Ersättning för vård/äggdonation utomlands?

Hej! En fråga till er ang FK: jag har för mig att jag läste här i tråden om en kunnig person på FK som kan ÖD och som man kan ringa och prata med. Är det någon som vet? Stort tack på förhand

• NY I GBG

Hej! Får jag ställa en fråga här: ni som överklagat, är det för att ni fått avslag på att få ersättning för ÄD som gjorts i ett land där donatorn är anonym? Ska just till Finland för ÄD och hoppas verkligen vi får ersättning... Kram

• NY I GBG

Hej igen! Jag har läst på lite mer om ersättning vid assisterad befruktning och har en fråga som jag hoppas någon av er, med all er kunskap pm detta (vad skulle jag göra utan FL ) kanske kan svara på. För att få ersättning (i detta fall i efterhand) för vård i annat land krävs dels att vården är likvärdig den svenska (därav Finland med öppen donator) och dels att man är berättigad till samma vård i Sverige, men att man pga köer el liknande inte "kan vänta". Jag bor i Göteborg och här är reglerna så att man får vara Max 40 år när man tar emot ett ägg. Jag fyllde 40 i december. Precis innan jag fyllde 40 skrev en läkare ett intyg, pga mitt väldigt låga AMH värde, om att ÄD rekommenderas. Kan det blir ett problem med min ålder? Dvs när jag rekommenderades ÄD av läkaren var jag ju nästan 40 och för gammal för att få ÄD i västra Götaland, oavsett kö eller inte. Ska jag motivera detta på något särskilt sätt i min bilaga till FK? Har andra landsting i Sverige högre åldersgränser? Tacksam för råd om hur jag bäst ska bevisa att jag är berättigad ÄD i Sverige. Stort tack

Svar på tråden Ersättning för vård/äggdonation utomlands?