• Yrja M

Ersättning för vård/äggdonation utomlands?

Mettebus skrev 2012-03-27 20:05:28 följande:
    Jaaa! Vi fick besked idag att vi får tillbaks för både ÄD och FET i Riga, EGV. Lyckan är total! Det var verkligen ingen lätt resa med kompletteringar, kvitton och allt möjligt. Vi hade anonym donator, men det verkar som om FK i Visby möjligen är på väg att se över sina regler, så ni som inte fått in era ansökningar - lägg på en rem!
    Grattis!

Vad menar du med "se över sina regler"? Kommer de att bli hårdare eller vad?
  • Yrja M
    Jam08 skrev 2012-10-07 00:30:47 följande:
    Vi har gjort massa misslyckade ivf och läkaren misstänker ngt kromosomfel men vet inte om det är äggen el spermierna. Alltså kan vi inte heller få ngt läkarutlåtande som "säger" att vi behöver äggdonation eller spermiedonation. Då kan man väl inte få ersättning av fk? Vi vet ju inte utan att prova oss fram t rätt metod. Känns lite hopplöst nu. Fyra år med ivf.
    Konstigt att ni inte får göra kromosomtest ifall de misstänker att det är något fel där. Har de sagt varför ni inte får göra det testet?

Annars är det ju poppis nu att testa sitt immunförsvar vid misslyckade IVF, så att det inte är immunförsvaret som är för aktivt och stöter bort embryot. Har ni kollat upp det?
  • Yrja M
    Jam08 skrev 2012-11-02 13:12:27 följande:
    Ska göra ett kromosomtest nu iafl, båda två men läkaren menar att detta endast talar om genetiska sjukdomar och inte om det är äggen eller spermierna det är "fel" på. Rädd att vi inte får mkt info ut av det. Går vidare med donation och får hoppas att det kan ge oss ett barn. Tillbaka på ruta ett..

Hmm.. för oss kunde de se att mannen är bärare av en kromosomavvikelse (balanderad translokation) som gör att många av spermierna blir odugliga..
  • Yrja M
    Jam08 skrev 2012-11-04 10:21:56 följande:
    Yrja, jag har fått vld lite info om detta så din info är vld intressant för mig, kan du inboxa mig och berätta mer? Hade ni gjort många försök innan? Vad var anledningen till att läkarna föreslog kromosomanalys? Lämnade ni båda blodprover? Var din mans spermier få och långsamma eller ngt annat ni visste innan ni gjorde testerna? Känner mig lite desperat efter 8 ivf och vi vet fortfarande inte felet. Skulle vilja göra pgd.
    Det här upptäcktes redan under vår fetilitetsutredning. Min man hade något nedsatt spermaprov och då gjorde de en utredning de testade hormonnivåer och kromosomavvikelser genom blodprov.

Vi fick då göra en genetisk utredning som rekommenderade IVF PGD, men eftersom vårt landsting inte vill bekosta det så söker vi vård utomlands.

Jag kan inboxa dig mer info :)
  • Yrja M
    Jam08 skrev 2013-09-23 17:49:02 följande:
    Dustypuppy! Stort TACK för ditt svar. Vi är i en knivig sits, då vi gjort nio hela ivf och två fet. Testat både långtidsodla men oftast satt in dg 2 el 3. Mannen har slöa spermier. Gjort massa tester men inget amnat har hittats. Har testat med donatorinsem också men inte lyckats med det heller, alltså är VÅR slutsats att det är ngt genetiskt fel på mina ägg men ingen har hittat vad. Jag kan inte anv ålder som anledning heller då jag är 33 år. Ska nu åka t Aten och göra en hysteroskopi hos Serum, Peny. Är det ngt man kan söka ers för tro ?? I övrigt vad tror ni, kan kanske få ngn av våra ivf läkare att rek äd, men då säger de kanske att vi ska ställa oss i kö i Sv. Men det kommer ju ta jättelång tid om vi ens får ställa oss i kö m tanke på att inget fel hittats på mig. Jättetacksam för ERA tankar om detta!
    Hej! Har ni fått göra kromosomanalys på dig och mannen?
Svar på tråden Ersättning för vård/äggdonation utomlands?