• Lavinen

Ersättning för vård/äggdonation utomlands?

Det här är ju fantastiska nyheter!! NinaCamilla... Jag funderar kring det du skriver "Synd bara att man måste fortfarande bevisa att man har rättighet för behandling här i Sverige innan man kan söka sig utomlands. " Hur sjutton gör man det?! :/ 

• Lavinen
    Zwillinge86 skrev 2013-10-08 06:23:44 följande:
    Fast jag har som sagt var uppfattat lagändringen tvärtom, att det ska bli lättare att få vård som inte erbjuds i Sverige. Att landstingen ska få uttala sig, men att FK ska göra bedömning utifrån internationell beprövad erfarenhet. Och tidigare har FK ersatt vård utifrån socialstyrelsens riktlinjer och inte landstingens eftersom de har ett ekonomiskg perspektiv, och det verkar ju mer än galet att det skulle ändras....
    Instämmer med Zwillinge här! Man ska inte kunna bli nekad utav ekonomiska själ. Som i Finland fortsätter man IVF-behandling beräknat från procentuell chans att lyckas - inte utifrån vilken ålder  man är. Sedan finns det kliniker som hjälper "äldre" även i Sverige. Kolla in Falun tex... 
  • Lavinen
    Dustpuppy skrev 2013-10-08 09:30:09 följande:
    Alltså trött som i "fick inte sova tillräckligt och hjärnan funkar på halvfart"-trött, därför blir det fler inlägg om samma sak och egentligen skulle det blivit ett inlägg...

/Dustpuppy
    Trött men skärpt endå! Det brukar jag då inte lyckas med :) TACK Dustpuppy!!
  • Lavinen

Grattis Tuvalina och Pia!! Vilka GODA nyheter!! Pengar växer inte på träd och med den hjälpen i plånboken kan ni använda de pengarna till annat - Härligt :) En fråga till er: Hur länge fick ni vänta från att ha skickat in en ansökan till FKs beslut?! Grattis igen :D

• Lavinen
    NinaCamilla skrev 2013-10-11 23:18:33 följande:
    Mirakel: Jag ringde till FK om frågade om antal försöker. De kom fram till en mystisk svar. Landstinget har ekonomiska skäl att erbjuda endast 3 försök men det har inte FK. Jag frågade direkt om de ersätter flera ggr än 3. Hon sa att hon inte kan lova och alla ansökningar behandlas individuellt. Jag pressade lite till och frågade om det va möjligt att ansöka fler än 3 och då fick svaret JA! Skicka alla dina försök dit. Det är fullt möjligt att få ersättning på flera försök.
    Min kille ställde en bra fråga till mig som jag faktiskt inte förstår heller. Men ni kanske vet... Vi påbörjar nu vårat fjärde IVF-försök (dvs vi får betala själva) men i Sverige. Om FK säger att de inte har samma restriktioner som landstingen... Varför kan man inte söka ersättning för de försöken man gör i Sverige där man betalar ur egen kassa? Vet ni?!
  • Lavinen
    NinaCamilla skrev 2013-10-14 10:31:34 följande:
    Lavinen: Jag har inget svar på din fråga. Jag vet att om jag gör ultraljud i Sverige för ÄD utomlands, får jag inte pengarna tillbaka från FK. Jag har bifogat flera gånger mina dyra UL-kvitton men de ersätter inte vård i Sverige. Inte heller för mediciner får jag ersättning för om jag har köpt i Sverige. Kanske är det endast landstinget som ersätter från skattepengarna och de kan bestämma själva hur många försök får man. Det är ju helt vansinnigt när man tänker på det.
    Visst är det vansinnigt. Det borde väl gynna den svenska ekonomin att FK pengarna stannar i Sverige genom att man nyttjar svenska kliniker i stället för att åka utomlands och gynna deras ekonomi i stället. Bakvänt tänk alltså! Men jag är inte förvånad :(
  • Lavinen
    Dustpuppy skrev 2013-10-14 11:04:05 följande:
    Lavinen: Därför att lagen som ger oss rätt till ersättning gäller när vi söker vård utanför Sverige, i ett annat EU/EES-land. Den gäller inte för vård inom Sverige. Det är jättedumt. Och det blir så tydligt hur kass vården är i Sverige när det är enklare att få vård utomlands, än i ett annat landsting. Landstingsvård är byråkratisk!

Det fria vårdvalet är allt annat än fritt...

/Dustpuppy
    Man blir matt och skrämd på samma gång. Det är inte lätt att vara sjuk i Sverige inte :( Man blir ju speciellt påmind av det i TV program som Arga Doktorn också. Vanvettigt alltsammans. Men då till en annan fråga... Jag blir ju inte vägrad vård i Sverige ännu utan måste betala privat... Men kan man söka sig utomlands ändå och FK-ersättning?! Fast man inte blir vägrad ännu menar jag?
  • Lavinen
    Zwillinge86 skrev 2013-10-14 16:57:38 följande:

Om jag har förstått det rätt så skulle man kunna få ersättning av FK, förutom vid nekad landstingsbehandling som inte är förenlig med socialstyrelsens riktlinjer, pga av kortare väntetid utomlands eller andra vedertagna behandlingsmetoder än de som erbjuds i Sverige. Vi tänkte försöka få ersättning för ivf i danmark just med hänvisning till andra behandlingsmetoder, vilket alltså gör att vi vänder oss utomlands just för att slipoa betala privat här i sverige.
    Precis vad jag också har tänkt! Jag har ju tittat lite på alternativa städer som Köpenhamn och Riga... men har inte förstått hur FK skulle ställa sig till en sådan ansökan - för jag blir ju inte nekad vård i Sverige ännu. Men man ser ju att andra kliniker utomlands har lite nya metoder och tankar kring IVF. Berätta gärna hur det går för er med ansökningen! Håller tummar för er skull.
  • Lavinen

Tusen tack Zwillinge!! Men de skriver ju så krångligt att jag fattar nada. Men läser du det som att det är positivt, Blingbling, så hoppas jag att det är det :) Man kommer längst med goda tankar och hoppfullhet ;)

• Lavinen
    Blingbling skrev 2013-10-16 15:03:05 följande:
    Ja, det är så som jag uppfattar det hela... Fick ett lika vänligt - och krångligt - mejlsvar från dem när jag frågade om vad den nya lagen från 1 oktober innebar...phu, jobbigt att fatta vad som står, men de skriver väl krångligt för att man inte ska fatta och låta bli att skicka in ansökningar, så de får mindre jobb kanske
    haha Kanske det!! Skrattande
  • Lavinen

Jam08: Vet inte om det är till någon hjälp men en IVF-medsyster skrev nyligen i sin blogg http://blirvitre.blogspot.se/ ->

"Jag hade hört talas om ersättningsmöjlighet men inte kollat upp det. Nu har jag gjort det. Ringde till Försäkringskassan och fick prata med en mycket trevlig och hjälpsam kvinna. (Jag som hade hört att "kassan" är omöjliga att ha att göra med. Skönt att det inte stämde. :))

En absolut förutsättning för att få ersättning för en äggdonationsbehandling är att äggdonatorn inte är anonym. I Lettland, som vi har valt, är donatorerna anonyma. Det vill säga, varken vi eller barnet får veta vem donatorn är, inte nu och inte i framtiden heller.
    Detta är enligt svenska regler som gäller NU. Man har rätt att söka ersättning nu ändå och överklaga beslutet, för att eventuellt få den beviljad senare om/när reglerna ändras. En eventuell ändring av dagens regler ligger minst ett år bort enligt kvinnan jag talade med.

Det ska finnas en blankett på Försäkringskassans hemsida för att ansöka. Den skickar man in tillsammans med journaler från alla fertilitetsbehandlingar man gjort, både i Sverige och utomlands, och utredningar som gjorts. Även originalfakturor och kvitton ska in. "

• Lavinen

Jam08: Så svaret på din fråga är att du bör kunna få hjälp från FK om du söker ÄD i Finland. Om du inte kan vänta ett år förstås - då FK kanske har ändrat sina regler.

• Lavinen

Du är kung på det här Dustpuppy!! Tack för alla tips. Tack till er andra också förstås!! En fråga... vad innebär att skaffa ett "lämplighetsintyg hos psykolog"? Jag är den första att erkänna att man känner sig inte värst psykiskt stabil efter tre IVFer... Är det kört då?

• Lavinen
    NinaCamilla skrev 2013-11-08 08:38:11 följande:
    Det här kan hjälpa till när ni kräver eftervård i Sverige. Ny lag sedan 25 oktober 2013. Jag är osäker om ÄD som är mer Socialstyrelsens riktlinjer men prova på!

Enligt Europaparlamentets och rådets Direktiv 2011/24/EU som trädde ikraft den 25 oktober 2013, artikel 5 C) anges att en patient som fått gränsöverskridande hälso-och sjukvård och som behöver särskild medicinsk uppföljning vid återkomsten till försäkringsmedlemstaten har rätt till samma medicinska uppföljning som om vården hada tillhandahållits i försäkringsmedlemstaten. Det innebär att nâr en patient har fått vård i ett annat EES land, ska patienten erbjudas samma medicisnka uppföljning i Sverige som om vården hade givits hemmavid.Således, en patient som har fått vård i ett annat EES-land och vid hemkomsten till Sverige har behov av fortsatt vård, bedöms efter behov och inte efter var den huvudsakliga vårdinsatsen har tillhandahållits. I artikel 5 d d anges att försäkringsmedlemsstaten ska se till att patienter som söker eller får gränsöverskridande hälso– och sjukvård, får tillgång på distans eller åtminstone har en kopia av patientjournalen, i överensstämmelse med och med förbehåll för nationella åtgärder som genomför unionens bestämmelser om skydd av personuppgifter, särskilt direktiven 95/46/EG och 2002/58/EG. Detta innebär att Sverige ska se till att patienter som mottar vård i ett annat EES-land har tillgång till sin patientjournal.

Du hittar Direktivet på följande web-sida:
    eur-lex.europa.eu/smartapi/cgi/sga_doc?smarta...!celexplus!prod!CELEXnumdoc&lg=EN&numdoc=32011L008 3

Den svenska lagprpositionen hittar du på:
    www.regeringen.se/content/1/c6/18/94/77/7c9e8...

Fantastiskt! Tack!!
  • Lavinen

Ett tips, om någon av er orkar: "Fråga Doktorn" på SVT 1 önskar få brev om fertilitets problem inför måndagens program. Kanske frågan om oklarheter kring nya FK reglerna kan få lite TV-tid och en reaktion av något positivt slag. Jag rycker det ni får kämpa för/mot känns som diskriminering. Hemskt Men ge inte upp! Jag hejar på er i det tysta. Kram!

Svar på tråden Ersättning för vård/äggdonation utomlands?