• Jam08

Ersättning för vård/äggdonation utomlands?

Vi har gjort massa misslyckade ivf och läkaren misstänker ngt kromosomfel men vet inte om det är äggen el spermierna. Alltså kan vi inte heller få ngt läkarutlåtande som "säger" att vi behöver äggdonation eller spermiedonation. Då kan man väl inte få ersättning av fk? Vi vet ju inte utan att prova oss fram t rätt metod. Känns lite hopplöst nu. Fyra år med ivf.

• Jam08

Det är det som är så frustrerande att de inte vet. Och utan den bekräftelsen inget intyg och svårt att få Ersättning :(

Nästa steg blir nog donator och testa hälften av äggen med donator och hälften m mannens, det kanske kan säga ngt. Annars är det vl mina ägg det är fel på. Och då är det ÄD eller EA. Kromosomtester verkar de inte vilja göra men ska fråga iafl.

• Jam08
    Yrja M skrev 2012-10-29 19:20:53 följande:
    Konstigt att ni inte får göra kromosomtest ifall de misstänker att det är något fel där. Har de sagt varför ni inte får göra det testet?

Annars är det ju poppis nu att testa sitt immunförsvar vid misslyckade IVF, så att det inte är immunförsvaret som är för aktivt och stöter bort embryot. Har ni kollat upp det?
    Ska göra ett kromosomtest nu iafl, båda två men läkaren menar att detta endast talar om genetiska sjukdomar och inte om det är äggen eller spermierna det är "fel" på. Rädd att vi inte får mkt info ut av det. Går vidare med donation och får hoppas att det kan ge oss ett barn. Tillbaka på ruta ett..
  • Jam08

Yrja, jag har fått vld lite info om detta så din info är vld intressant för mig, kan du inboxa mig och berätta mer? Hade ni gjort många försök innan? Vad var anledningen till att läkarna föreslog kromosomanalys? Lämnade ni båda blodprover? Var din mans spermier få och långsamma eller ngt annat ni visste innan ni gjorde testerna? Känner mig lite desperat efter 8 ivf och vi vet fortfarande inte felet. Skulle vilja göra pgd.

• Jam08

Hej på er! Ny i tråden :)

Vi har gjort många ivf i Sv o ett i Dk. Får tidiga mf. Misstänker att ngt är fel på mina ägg då samma sak sker när vi använde donator. Överväger ÄD i Finland. Måste någon läkare uttalat intyga att jag har problem med äggen eller räcker nio misslyckade ivf som intyg för att få ersättning. Fattat att man måste ha psykologintyg.,? Vad innebär detta? Vad behöver jag göra? Något annat vi bör tänka på?

Mycket tacksam för er hjälp!! Detta är jobbigt nog som det är :(

• Jam08

Kan man bara få ersättning för äd om man är 'för gammal' i sv och kötiden är kortare i tex Finland?

Antar att man inte kan få ersättning för öppen spermiedonation utförd i Dk?

• Jam08

Hej på er! Vi är oförklarligt barnlösa och har endast hittat felet "slöa spermier". Min fråga t er som fått ersättning är om en läkare uttryckligen måste skriv att det är fel på mina ägg eller om det räcker med stort antal misslyckade IVF och inseminationer?? Kan en Gyn skriva ett intyg eller vad krävs?? vi vill gå vidare med ÄD men vet inte riktigt hur vi ska göra...Obestämd

• Jam08

Dustypuppy! Stort TACK för ditt svar. Vi är i en knivig sits, då vi gjort nio hela ivf och två fet. Testat både långtidsodla men oftast satt in dg 2 el 3. Mannen har slöa spermier. Gjort massa tester men inget amnat har hittats. Har testat med donatorinsem också men inte lyckats med det heller, alltså är VÅR slutsats att det är ngt genetiskt fel på mina ägg men ingen har hittat vad. Jag kan inte anv ålder som anledning heller då jag är 33 år. Ska nu åka t Aten och göra en hysteroskopi hos Serum, Peny. Är det ngt man kan söka ers för tro ?? I övrigt vad tror ni, kan kanske få ngn av våra ivf läkare att rek äd, men då säger de kanske att vi ska ställa oss i kö i Sv. Men det kommer ju ta jättelång tid om vi ens får ställa oss i kö m tanke på att inget fel hittats på mig. Jättetacksam för ERA tankar om detta!

• Jam08

Intressant. NinaCamilla, ok det låter ju lovande. Jag får försöka styrka d trots att jag inte har endo..

Ang hysto är det en lite speciell variant som rek efter upprepade mf eller misslyckade ivf. Man gör en ganska grundlig rensning i livmodern och gör ett implantationssnitt för att embryona ska fästa lättare. Googla lite på hysto hos Penny, Serum i Aten. Hört mkt positivt iafl o jag vill testa allt innan vi ger upp..

• Jam08
    Yrja M skrev 2013-09-28 06:25:39 följande:
    Hej! Har ni fått göra kromosomanalys på dig och mannen?
    Ja det med... allt normalt.. Jag skulle gärna vända mig till Finland, men vi sitter ju i en rävsax på så sätt att jag TROR att det är fel på mina ägg eftersom vi testat både massor IVF och DI ( donatorinsem). Som jag nog skrev innan, undrar jag också om ålder måste vara en av anl t att man vänder sig utomlands...?? menar att ni som vänder er utomlands gör det för att ni inte hinner få behandling i Sv inom rimlig tid.. Jag kan ju inte hävda det, då jag är 33, samtidigt som  jag inte heller kan ställa mig i kö här. Vi kör nog på Grekland och gör ÄD där. Men vet ju inte om det funkar heller .

NinaCamilla, vad tror du om att söka ers för hystero i Grekland, i o med att den typen inte finns här?  
  • Jam08

Sorry NinaCamilla, läste lite slarvigt. Såg att du nog kommer få ers för du har endo! Jag ska iafl försöka!! Mottager gärna tips eller kontakt m ngn som fått ers för hystero i Aten! Hoppas!! det kostar ju himla mkt denna karusell!!

• Jam08

Oj du är där nu!! Stort lycka till, jag ska dit 19 okt. Du får jättegärna inboxa mig om lite erfarenheter .. Var ni bor tex, håller på att kolla upp det nu o är lite confused. Det lutar åt att vi kör äd hos Peny, fått förtroende för henne.

• Jam08

Hej! Ska åka till Aten i helgen och göra en hysteroskopi på Serum, hos Peny. Tänkte söka ersättning för denna behandling!! Något jag ska tänka på, spara alla kvitto för både behandling och resa..?? Minns att det var ngn av er andra i denna tråd som varit där. Är mkt tacksam om jag fick kontakt med denna person!! Minns att du skulle söka ersättning med nämligen och är MYCKET tacksam för alla råd.

Jag har frågat er tidigare ang detta, jag har ju gjort massa IVF i Sverige men inte lyckats, trots inga fel hittats. En del av er får ju ersättning pga av att åldersgränsen i Sv är så låg. Men om man vänder sig utomlands för att de behandlar på andra sätt med andra metoder får man då inte ersättning i tex länder som Spanien eller Grekland pga rätten till "genetisk identitet"..? alltså att de inte har öppna donatorer. Är min enda chans att få ersättning att åka till Finland då eller? Då måste en läkare intyga att jag behöver äd fast inga fel på mig hittats, inte på min man heller annat än slöa spermier, men ska ju IVF/ICSI klara. Men i vårt fall har det inte det... så vad gör vi då?? Känner mig villrådig och fast i detta evighetshjul. 

tack för att ni finns, och denna tråd har verkligen gett mig massa kunskap!! 

• Jam08

Tack snälla, ni är änglar!! Nu är jag lite klokare och ska spara allt från hyston!! Mkt värdefull info. På väg t Grekland nu. Kram

• Jam08

Ja, har man gjort så många misslyckade ivf är ju steget t ÄD ganska naturligt!!

• Jam08

Dessutom är man oförklarligt barnlös hade man ju inte annars kunnat få ngn hjälp...

• Jam08

Funderar lite över vård i utlandet som är "medicinskt motiverad" vad menas, hur är tex ivf medicinskt motiverad utomlands när man kan göra det i Sv? Vi fick tex nej fr den klinik vi gått på i Sv, efter många misslyckade försök, och går nu på cfc i Köpenhamn. De kör ju typ samma sak men erbjuder priming tex. Skulle vi kunna söka ersättning för IVF i Dk? Hur skulle vi annars kunna motivera att vi vänder oss utomlands ist för Sv?

• Jam08

Dusty, du är verkligen en klippa :)! Inte funderat på att söka jobb på F-kassan ;)?

• Jam08

Hej! Jag ska söka förhandsbesked från FK för äd i Finland. Testat typ 10 IVF och ngr DI men inget funkar, så det måste vara mina ägg. En läkare har också skrivit in det i min journal nu så jag har det på papper. Om man har använt sina tre landstingsbetalda IVF då får man inte göra ÄD via landstinget heller va? Och om jag nu inte får det så måste jag alltså vända mig utomlands och därför tänker jag ansöka om förhandsbesked. Min andra fråga är om jag först måste ställa mig i kö i Finland och därmed ha besökt kliniken 1 gång innan jag kan ansöka om förhandsbesked. Eller vad krävs i en "förhandsbeskedansökan"? Det är vl ett halvår kö i Finland va? Är det Fertinova som gäller eller kan någon rek ngn annan? 

Svar på tråden Ersättning för vård/äggdonation utomlands?