Jam08: Vet inte om det är till någon hjälp men en IVF-medsyster skrev nyligen i sin blogg http://blirvitre.blogspot.se/ ->
"Jag hade hört talas om ersättningsmöjlighet men inte kollat upp det. Nu har jag gjort det. Ringde till Försäkringskassan och fick prata med en mycket trevlig och hjälpsam kvinna. (Jag som hade hört att "kassan" är omöjliga att ha att göra med. Skönt att det inte stämde. :))
En absolut förutsättning för att få ersättning för en äggdonationsbehandling är att äggdonatorn inte är anonym. I Lettland, som vi har valt, är donatorerna anonyma. Det vill säga, varken vi eller barnet får veta vem donatorn är, inte nu och inte i framtiden heller.
Detta är enligt svenska regler som gäller NU. Man har rätt att söka ersättning nu ändå och överklaga beslutet, för att eventuellt få den beviljad senare om/när reglerna ändras. En eventuell ändring av dagens regler ligger minst ett år bort enligt kvinnan jag talade med.
Det ska finnas en blankett på Försäkringskassans hemsida för att ansöka. Den skickar man in tillsammans med journaler från alla fertilitetsbehandlingar man gjort, både i Sverige och utomlands, och utredningar som gjorts. Även originalfakturor och kvitton ska in. "